دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کنفدراسیون اتاق بازرگانی ایران: فروش اقساطی نیز نتوانست تقاضا در کشور را تحریک کند

رئیس کنفدراسیون اتاق بازرگانی ایران از تناقض‌گویی در تعیین نرخ ارز خبرداد و پرسید: آیا تقویت نرخ پول ملی با پایین نگه داشتن نرخ ارز محقق می‌شود یا کاهش تورم؟
کد خبر : 70198

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا محمد لاهوتی در آخرین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال 94 با بیان اینکه از آغاز کار دولت تدبیر و امید هر روز امید بیشتر شده و عقلانیت بیشتر حاکم بر تصمیم‌های احساسی شده است، افزود: شرایط رکود باعث شده است علی‌رغم پایین آمدن تورم جامعه درک درستی از کاهش تورم نداشته باشد و آن را لمس نکند.


وی با تأکید بر اینکه روش‌های فروش اقساطی نیز نتوانسته‌اند تقاضا در داخل کشور را تحریک کنند، تصریح کرد: با توجه به رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور نگاه به صادرات در ایران زمان توجه ویژه‌ای می‌طلبد.


به گفته لاهوتی یک فاکتور مهم در امر صادرات نرخ ارز است اما نرخ ارز در بودجه سال 95 معادل نصف تورم در نظر گرفته شده است.


وی به سخنان محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، با یادآوری مبنی‌ بر اینکه این تفاوت نرخ ارز در بودجه سال آینده با تخفیف هزار میلیارد تومان به مشوق‌های صادراتی جبران خواهد شد، عنوان کرد: علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد کشور، در همان روز در شورای پول و اعتبار عنوان کرده است که نرخ ارز در بودجه سال آینده نرخ حسابداری است و قصد ندارد دولت نرخ ارز را تعیین کند همچنین طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرده است که باید کاهش تورم را با نرخ ارز تعیین کنیم.


به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، همچنین در این جلسه ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، تأکید کرده است که بانک مرکزی قصد ندارد نرخ ارز را تعیین کند.


وی ادامه داد: با وجود تمامی این صحبت‌ها ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت در صحبت‌های گذشته خود عنوان کرده‌اند که دولت قصد ندارد مشوق‌های صادراتی را پرداخت کند.


لاهوتی افزود: این سخنان این شبهات را ایجاد می‌کنند که صادرکنندگان به دنبال افزایش نرخ ارز هستند اما باید گفت که صادر کنندگان به دنبال افزایش نرخ ارز نیستند بلکه قصد دارند قیمت محصولات خود را در بازار جهانی ثابت نگه دارند تا قدرت رقابت داشته باشند.


وی همچنین از دولت خواست تا در مورد نرخ ارز سیاست شکست‌خورده دولت گذشته را پیش نگیرد زیرا هزینه آن را مردم باید پرداخت کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد لاهوتی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته