دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1394 - 08:38

وزیر راه عنوان کرد: آمادگی ایران برای همکاری با عمان در ۳ حوزه حمل‌ونقل هوایی

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر امور خارجه عمان گفت: ایران در سه حوزه تشکیل شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما٬ تشکیل ایرلاین مشترک و واگذاری بخشی از اراضی شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) آماده همکاری با عمان است.
کد خبر : 68395

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با هیأت سیاسی- اقتصادی عمان به سرپرستی یوسف بن علوی وزیر امورخارجه این کشور و همچنین حضور علی السنیدی وزیر تجارت و صنعت و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی عمان و ایران گفت: ایران آمادگی دارد تا پیشنهادات سرمایه‌گذاری و همکاری دوجانبه را در پروژه‌های ارائه شده در کمیسیون اقتصادی با مسقط عملیاتی کند.


وی با بیان اینکه بندر چابهار رو به‌روی بندر عمان قرار دارد و ما طرح‌های توسعه‌ای مختلفی در این بندر در دست اجرا داریم، ادامه داد: اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار ۲.۵ میلیون تن در سال است که با اجرای برنامه توسعه چابهار ظرف ۶ تا ۹ ماه آینده ظرفیت این بندر به ۸.۵ میلیون تن می‌رسد. ضمن آنکه دو فاز توسعه دیگر نیز در چابهار داریم که هندی‌ها و چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در آنها با ایران وارد مذاکره شدند.


آخوندی با اظهار علاقه چینی‌ها برای همکاری با ایران در احیای راه ابریشم اظهار کرد: خط ریلی چابهار ایرانشهر ـ زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ خواف ـ هرات در دست احداث است که از این طریق ایران به افغانستان٬ تاجیکستان٬ قرقیزستان و نهایتا شهر کاشور چین از طریق راه‌‌آهن متصل می‌شود.


به گفته آخوندی، چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در این خط آهن علاقه زیادی دارند. بنابراین عمان می‌تواند هم در توسعه خود بندر و هم احداث این خط آهن و هم توسعه پس‌کرانه‌های چابهار سرمایه‌گذاری کند. البته الآن این مسیر جاده بسیار مناسبی دارد و تبادلات از طریق جاده در حال انجام است.


وی با تأکید بر اینکه هر نوع اطلاعاتی که شرکت‌های عمانی درباره پروژه‌های عمرانی ایران بخواهند به آنها ارائه می‌کنیم، افزود: پروژه دیگر ایجاد بندر بزرگ جاسک است. حد فاصل بنادر چابهار و جاسک را محور توسعه مکران نام‌گذاری کرده‌ایم و پذیرای هر نوع سرمایه‌گذاری در این محور چه در بخش ساخت بندر٬ فعالیت‌های بندری٬ خدمات لجستیک٬ پسکرانه‌های بندری و ساخت راه‌آهن هستیم.


وزیر راه و شهرسازی به آمادگی همکاری ایران و عمان در حوزه حمل‌ونقل هوایی اشاره و خاطرنشان کرد: ایران در حال تشکیل شرکت بین‌المللی لیزینگ هواپیما با همکاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است که در حال حاضر با چند شرکت مذاکره کردیم و به زودی این شرکت را تأسیس خواهیم کرد. در این شرکت ۱۵۰ هواپیما تهیه شده و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایرلاین‌های ایرانی قرار می‌گیرد. مقر این شرکت می‌تواند در ایران یا هر کشور دیگری باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته