دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آخوندی: باید به سمتی حرکت کنیم که هزینه نگهداری راه‌های کشور را بهره‌بردار نهایی پرداخت کند

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور گفت: این سامانه که یک پروژه عظیم بین‌المللی است امکان افزایش بهره‌وری در مجموعه جاده‌ای کشور را فراهم و به صورت مستقیم برای ۶ هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.
کد خبر : 68034

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست اجرای سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبورو مرور با ابراز خرسندی از اجرای این پروژه مهم اظهار امیدواری کرد که در جهت گسترش سلامتی و ایمنی شهروندان این پروژه به طور کامل اجرایی شود و راه‌های کشور سرشار از ایمنی برای مردم باشد.


وی با بیان اینکه آنچه سیاست‌گذاری ما بر آن بنا شده یکپارچگی درون سیستمی و سیستم‌های مختلف با یکدیگر است، افزود: هنوز مسیر طولانی تا تحقق این یکپارچگی چه در درون سازمان راهداری میان سامانه‌های ثبت تخلفات سرعت، تردد شمار، ثبت بارنامه‌ها و غیره و چه در وزارتخانه میان مودهای مختلف حمل‌ونقل و چه در سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران مثل همکاری راهداری و پلیس که اکنون در اوج خود قرار دارد و همکاری سازمان راهداری با سایر دستگاه‌های مدیریت جاده مانند هلال احمر، امداد و نجات و سایر سازمان‌ها وجود دارد.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نگاه ما به این سیستم فقط برای ثبت تخلفات نیست بلکه این نگاه یک نگاه استراتژیک و برای افزایش بهره‌وری و تبدیل ایران به یک شاهراه کریدوری در منطقه است.


هزینه نگهداری راه‌های کشور سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه این سامانه امکان افزایش بهره‌وری در مجموعه جاده‌ای کشور را فراهم می‌کند، عنوان کرد: اجرای پروژه نصب سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور مرحله‌ای جدید در مدیریت جاده‌های کشور است.


این عضو کابینه دولت یازدهم به وجود ۲۱۷ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور اشاره کرد و گفت: این میزان از راه در آینده نزدیک قطعاً افزایش خواهد داشت و به ۲۵۰ هزار کیلومتر خواهد رسید بنابراین باید خودمان را برای مدیریت این حجم از راه آماده کنیم.


وی با بیان اینکه این طرح ملی ظرف ۳ سال و در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور اجرایی خواهد شد که ۷۵ درصد حجم ترافیک از آن عبور می‌کند، اظهار کرد: باید برای کل مسیرهای کشور اندیشه کرد و در عین حال نباید این انتظار وجود داشته باشد که تمام سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش، از منابع دولتی باشد.


آخوندی ضمن تاکید بر اینکه هزینه نگهداری راه‌های کشور سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: بودجه عمومی کشور توان این حجم از هزینه را ندارد بنابراین باید به تدریج به سمتی رفت که مصرف‌کننده و بهره‌بردار نهایی هزینه استفاده خود را پرداخت کنند و لازمه اخذ این هزینه از مصرف‌کننده اجرای عدالت و عادلانه بودن سیستم محاسبه هزینه است.


وی این سیستم را موجب تقویت پایه‌های اطلاعاتی در جاده‌های کشور دانست و عنوان کرد: اکنون دو گزینه پیش روی ماست، یکی اینکه سعی داشته باشیم سیستم را ارتقا دهیم و هزینه آن را از بهره‌بردار نهایی دریافت کنیم و دیگری اینکه کاری انجام ندهیم که دچار عقب ماندگی شویم. اگر می‌خواهیم به ایرانی آباد و توسعه‌یافته برسیم باید از مدلی پیشروی کنیم که تمام دنیا نیز از آن مسیر رفته‌اند و بنیان‌های اولیه آن یک پایگاه داده‌ای قوی است.


ظرف ۱۰ سال گذشته به کمک مردم و هماهنگی دستگاه‌ها میزان تلفات بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است

وزیر اره و شهرسازی به موضوع حفظ جان شهروندان اشاره و اظهار کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته به کمک مردم و هماهنگی دستگاه‌ها میزان تلفات بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است اما از این پس نیاز داریم که انگاره‌ای جدید در ایمنی داشته باشیم. تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد که شناسایی رفتار پرخطر که عمده آن با این سیستم IT و نصب دوربین‌ها قابل جلوگیری و بخش دیگری از آن با اعمال سیستم یکپارچه قانون در سراسر کشور می‌تواند تغییر کند.


وی تصریح کرد: زمانی این ابزارها کارایی خود را دارد که قانون اجرا شود و اگر قانون اجرا نشود دقیقاً ضد خودش می‌شود و این سیستم کمک می‌کند که عدالت در اجرای قانون اجرایی شود.


آخوندی با بیان اینکه قانون راهنمایی و رانندگی یکی از فراگیرترین قوانین در ایران است که با هماهنگی پلیس اجرایی می‌شود، خاطر نشان کرد: ما باید ثابت کنیم که علاوه بر کریدورهای با کیفیت در کشور راه‌هایی ایمن نیز داریم تا همه کاربران جاده‌ای منطقه‌ای به استفاده از جاده‌‌های ایران رغبت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب