دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1393 - 11:05
در دانشگاه آزاد اسلامشهر بررسی شد

«تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی» با هدف شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان

کارگاه دو روزه «تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی» با هدف ایجاد بستر مناسب و ترویج رویکرد تجاری سازی در بین استادان و شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ علوم مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار شد.
کد خبر : 6775

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در کارگاه دو روزه «تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی» به همت معاونت پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در سالن کنفرانس این واحد دانشگاهی برگزار شد، جمعی از معاونان و اعضای هیئت علمی واحد اسلامشهر طی ۱۶ ساعت، با آشنایی با مفاهیم تجاری‌سازی، اهمیت و اهداف آن، به بررسی و تحلیل فرآیند تجاری سازی، الزامات و عوامل موثر بر آن، مسائل حقوقی و مالی، مالکیت فکری و چالش‌ها و موانع تجاری سازی پرداختند.


دکتر مهدی کنعانی مدرس کارگاه دو روزه «تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، در این کارگاه بر لزوم حرکت در راستای تبدیل علم به عمل و تجاری سازی ایده‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی تاکید کرد و افزود: در اقتصاد دانش بنیان، نظام پژوهش و تولید علم، به عنوان مخزن و مرکز اساسی دانش و منابع بالقوه ایده‌هایی است که این ایده‌ها باید به محصولات مورد نیاز جامعه و بازار تبدیل شود.


مشاور و مدرس ستاد توسعه فناوری نانو و ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد تجاری سازی در دانشگاه برگرفته از آموزه‌های سرمایه داری دانشگاهی بوده و ناظر بر کلیه فعالیتهای است که به منظور جذب منابع خارجی از جانب دانشگاه صورت می‌پذیرد.


وی سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری شدن پژوهش‌های آنان را یکی از عوامل موثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته دانست و خاطر نشان کرد: موفقیت بخش دانشگاهی در تجاری سازی نتایج تحقیقات، مستلزم فراهم بودن شرایط و پیش نیازهای مهم و مختلفی در بخش دانشگاهی، بخش صنعت و محیط اقتصادی- اجتماعی حاکم بر این دو بخش است.


کنعانی افزود: اختصاص حقوق دارایی‌های فکری حاصل از بخش دانشگاهی به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، بهترین تأثیر را در تجاری سازی این دارایی‌ها داشته و بیشترین فایده را نصیب جامعه می‌سازد.


کارگاه دو روزه «تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی» واحد اسلامشهر با تشریح مدل کسب‌ و کار و تبیین اهمیت آن در این زمینه ادامه و با طراحی و تحلیل راهبرد تجاری‌سازی یک فناوری خاص در ایران با مشارکت شرکت‌کنندگان خاتمه یافت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته