دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1401 - 12:22
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اعظمی: به رقم نیاز ضروری حضور شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی کم رنگ است/ در تولید بذر و آبیاری مدرن حرفی برای گفتن نداریم

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عملاً هیچ‌گونه هیچ گونه فعالیتی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌بینیم یا اگر هم فعالیتی دارند بسیار محدود و ناچیز است به نحوری که ما در سطح آسیا و اروپا حرفی برای گفتن نداریم.
کد خبر : 669376
تولیدات دانش بنیان کشاورزی

ذبیح‌الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، با اشاره به ضعف عملکردی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی اظهار کرد: قانونی در مجلس تحت عنوان قانون جهش تولید دانش‌بنیان اخیراً به تصویب رسید که یکی از بهترین قوانین حوزه تولیدات دانش‌بنیان به شمار می‌رود، ‌تمام مواد این قانون به صورت کامل و دقیق در کمیسیون‌های مربوطه و صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.


او ادامه داد: متأسفانه علی رقم اینکه بسیار لازم و ضروری است که شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی (در بخش هایی مانند آبیاری مدرن و تولید بذرهای هیبریدی) به عنوان پاشنه آشیل صنعت کشاورزی ورود پیدا کنند، اما هیچ گونه فعالیتی از آنها نمی‌بینیم یا اگر هم فعالیتی دارند بسیار محدود و ناچیز است به نحوری که ما در سطح آسیا و اروپا حرفی برای گفتن نداریم.


سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: تولید سموم زیستی به عنوانی یکی از محصولات بسیار مهم و حیاتی در بخش کشاورزی باید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام شود که متأسفانه تا کنون اتفاق خاصی رخ نداده است.


اعظمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از دل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بیرون می‌آیند، گفت: در حوزه پایان نامه‌های دانشگاهی اساتید و دانشجویان کم‌تر ورود پیدا می‌کنند. ما به عنوان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از «وزیر عتف» درخواست داریم که پایان‌نامه‌های دانشگاهی به نحوی باشند که هر کدام گوشه‌ای از مشکلات کشور را رفع کنند.


او در تشریح عملکرد معاونت عملی نهاد ریاست جمهوری در ضعف عملکردی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی گفت: بنده عملکرد آقای ستاری و مجموعه معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری را تایید می‌کنم، زیرا زحمات بسیار زیادی کشیده‌اند و اگر الان هم به طور کلی در حوزه تولیدات دانش بنیان موفقیت هایی داریم به دلیل زحمات این دوستان بوده است.


کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در تمام دنیا به طور معمول از هر ۱۰۰ شتاب دهنده ۵ شتاب دهنده موفق می‌شوند. در شرکت‌های دانش‌بنیان هم به همین نحو است برخی وارد چرخه تولید و رقابت تجاری می شوند که بعضی اوقات به دلیل عقب ماندگی در تولیدات دانش بنیان از چرخه تولید و رقابت حذف خواهند شد.


اعظمی در پایان گفت: معتقدنم در ابتدای کار شرکت های دانش بنیان دولت باید از آنها حمایت لازم را داشته باشد تا بتوانند روی ریل بیایند و به ثبات لازم برسند، اما متأسفانه به دلیل اینکه برخی اوقات این حمایت ها صورت نمی گیرد شرکت های دانش بنیان از چرخه خارج می‌شوند.


انتهای پیام/۴۰۱۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته