دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1397 - 15:34
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد؛

دانشگاه‌های نسل سوم نباید هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است دانشگاه‌های نسل سوم نه تنها نباید هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند بلکه باید چرخه اقتصاد کشور را نیز حرکت دهند.
کد خبر : 289791

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، محمد بیرانوندی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اجرای طرح‌های کلان برای موفقیت در چرخه اقتصاد کشور، گفت: صنعت و دانشگاه در بسیاری از دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را در کنار یکدیگر قرار دادند و این امر می‌تواند روند توسعه اقتصادی در هر کشوری را مطلوبیت بخشد.


نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل اول توسط دولت به سمت تحقیق و پژوهش حرکت می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه نسل دوم هم اکنون در راستای پژوهش حرکت می‌کنند که بخشی از بودجه آن نیز توسط دولت تصویب می‌شود اما در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم نیز وضع به گونه‌ دیگری است بدین معنا که دانشگاه‌های نسل سوم نه تنها نباید هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند بلکه باید چرخه اقتصاد کشور را نیز حرکت دهند.


نباید صرفا دانشگاه‌ها آموخته‌های نظری را آموزش دهند


وی ادامه داد: نباید صرفا دانشگاه‌ها آموخته‌های نظری را آموزش دهند زیرا آنها زمانی می‌توانند مثمرالثمر باشد که بتوانند چرخه کشور را بچرخانند. بنابراین شکی نیست که تجربه نشان می‌دهد دانشگاه‌های نسل سوم در دنیا عملکرد مناسبی در پژوهش و انتقال در صنعت دارند.


بیرانوندی افزود: تجربه دنیا در زمینه عملکرد دانشگاه‌های نسل سوم بسیار مناسب بوده است، بنابراین می‌توان با اتکاء به این تجربه آنها را تقویت کرد تا از شرایط کنونی خارج شد.


وی ادامه داد: زمانی که بازار خصوصی و رقابتی باشد، کالای با کیفیت می‌تواند در بازار خودنمایی کند و در بازار مشتریان بسیاری را به سمت خود جلب کند بنابراین نمی‌توان به یکباره انتظار داشت کیفیت کالای ایرانی به 100 درصد برسد، بدین معنا که بطور مثال اگر ما امسال در سطح کیفی تولید کالا با کارهای پژوهشی نمره 18 اخذ کردیم، سال بعد با 2 نمره ارتقا به 20 برسیم.


نباید کیفیت را فدای قیمت‌های زود گذر کنیم


وی ادامه داد: نباید کیفیت را فدای قیمت‌های زودگذر کنیم زیرا تولیدکنندگان با این اوصاف دچار ورشکستگی می‌شوند و برای عملیاتی شدن این موضوع باید بودجه‌ شرکت‌های دانش بنیان نیز در کشور افزایش یابد زیرا باید بر طبق توقع و انتظار از پژوهش وتحقیقات در امر تولید، بودجه‌ شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیداکند.


نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت و مجلس باید همسو با نیازهای جامعه بودجه شرکت‌های دانش بنیان را برای تولید کیفی افزایش دهند البته محدویت‌های بودجه‌ای نیز در این راستا وجود دارد که امیدواریم با برنامه‌ریزی اصولی این محدودیت نیز برطرف شود.


چرخه اقتصاد کشور توسط دانشگاه نسل سوم به حرکت درآید


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه افزایش بودجه شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش سطح کیفی تولیدات الزامی است، یادآور شد: چرخه اقتصاد کشور توسط دانشگاه نسل سوم و چهارم به حرکت درآید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته