دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با آنا:

بروکراسی اداری برای حمایت از تولید دانش بنیان کاهش یابد

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی گفت: باید دیوان سالاری اداری یا بروکراسی به منظور حمایت از دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان برای  به حداقل رسانده و اگر آن‌ها را کمک نمی‌کنند، حداقل برایشان مانع ایجاد نکنند.
کد خبر : 653709
ذبیح اله اعظمی



به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و ساخت محصولات فناورانه در کشور معمولاً با چالش‌های بسیاری مواجه هستند که این موضوع کار را برای کارفرما نیز دشوار می‌کند. در برخی موارد هزینه بومی سازی بیشتر از هزینه واردات است و این مسئله نیز مانع عقد قرارداد سازمان‌ها و ارتباط صنایع با شرکت‌های دانش بنیان می‌شود؛ این در حالی است که قیمت تمام شده بعد از بومی سازی و تولید انبوه به طور چشمگیری کاهش یافته و در مقایسه با نمونه خارجی، رقابتی خواهد بود. بنابراین بومی سازی بسیاری از اقلام فناورانه برای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی صرفه اقتصادی دارد.


ذبیح اله اعظمی در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه وقتی مشکلات کشور را بر اساس دانش بومی برطرف کنیم مثل موفقیت در حوزه هسته‌ای و پهباد، کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و کشور رو به رشد حرکت می‌کند، اظهار کرد: انتخاب «دانش بنیان» به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه بود.


دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اینکه مدیران رده بالای ما تا به حال نتوانسته‌اند بیش از 50 درصد مشکلات کشور را حل کنند، به این دلیل است که به بخش علم، دانش و توزیع آن یا اعتقاد نداشته اند یا آن را درک نکرده‌اند.


اعظمی یکی از دلایلی که محصولات شرکت‌های دانش بنیان نادیده گرفته می‌شود را عدم ارتباط صنعت با دانش بنیان‌ها و عدم ارتباط دانش بنیان‌ها با صنعت دانست و گفت که صنایع در مشکلات صنعتی خود باید با مراجعه به دانش بنیان‌ها به رفع آن‌ها بپردازند.


نماینده مردم جیرفت در مجلس با ارائه راهکارهایی برای حمایت از این شرکت‌ها گفت: باید دیوان سالاری اداری یا بروکراسی را به منظور حمایت از دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان برای آن‌ها به حداقل رسانده و اگر آن‌ها را کمک نمی‌کنند، حداقل برایشان مانع ایجاد نکنند، همچنین دولت باید محصولاتی که توسط آن‌ها تولید می‌شود را حمایت کرده و خریداری کند چرا که تجهیزاتی چون محصولات آزمایشگاهی توسط مردم خریداری نمی‌شود و دولت می‌تواند این محصولات را خریده و به آزمایشگاه‌هایش بفروشد.


وی افزود: تعلق گرفتن تسهیلات یا وام‌های بدون بهره به این شرکت‌ها نیز گام دیگری است که می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند.


نماینده مجلس شورای اسلامی دلیل عدم اعتماد جامعه به تولیدات داخل تصریح کرد: به دلیل وجود برخی رانت ها، کیفیت برخی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان‌ها کاهش یافته و مردم محصولات خارجی را به محصولات داخلی ترجیح می‌دهند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته