دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1401 - 09:52
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

تپش نیاز دانشجویان در «ضربان»/ خواسته‌هایی که دیگر بر زمین نمی‌مانند

دانشجویان پزشکی نیازهای علمی پژوهشی، فرهنگی و صنفی خود را در «ضربان» منعکس کنندسردبیر نشریه پزشکی«ضربان» گفت: نشریه «ضربان» برآمده از دل نیازهای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بوده و در زمینه‌های علمی پژوهشی، فرهنگی و صنفی راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 667497
دانشجویان پزشکی

عارف آمین‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در شاهرود با تشریح چگونگی تشکیل نشریه اختصاصی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود به نام «ضربان» اظهار کرد: نخستین شماره از این نشریه به همت جمعی از دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی این واحد دانشگاهی منتشر شد. در این نشریه که به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود، مطالبی مانند ضربان علم، ایستگاه ضربان، صفحات اختصاصی رشته‌های پزشکی، هوشبری، پرستاری و علوم آزمایشگاهی به چشم می‌خورد.


به گفته سردبیر نشریه پزشکی«ضربان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، عنوان‌هایی مانند؛ آیا استفاده از مایکروویو برای سلامتی مضر است؟، طب اسلامی، آشنایی با داروی رمی مازولام و دیابت و راه‌های کنترل آن در نخستین شماره از نشریه پزشکی ضربان درج شده است.


وی درباره اهداف نشریه «ضربان» عنوان کرد: در واقع اهدافی که از انتشار این نشریه دنبال می‌کنیم برآمده از دل نیاز دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در زمینه‌های علمی و پژوهشی، فرهنگی و صنفی است. از آنجایی که دانشگاه محیطی بوده برای اعتلای علمی و بالندگی در ابعاد مختلف، نیاز به رسانه‌ای مانند نشریه و فصلنامه که به مسائل متفاوت و دغدغه‌های یک دانشجو به‌صورت یکپارچه بپردازد، همواره احساس می‌شد؛ بنابراین بر آن شدیم تا با همیاری مسئولان دانشکده و به همت جمعی از دانشجویان رشته‌های مختلف این نشریه دانشجویی را راه‌اندازی کنیم.


نیاز دانشجویان در «ضربان» می‌زند/ حوزه پزشکی در مسیر تربیت نیروی انسانی کارآمد


 سردبیر نشریه پزشکی«ضربان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان اینکه نشریه «ضربان» به صاحب‌امتیازی کمیته تحقیقات دانشجویی این دانشکده با سردبیری عارف آرمین‌فر و زیر نظر هیئت تحریریه با نظارت مدیران گروه‌های درسی منتشر می‌شود، گفت: از استادان و راهنمایی‌های آنان برای انتخاب عنوان مطالب و ویراست علمی بهره می‌بریم و در برنامه داریم تا از برخی از استادان مصاحبه‌هایی کاربردی گرفته شود و در صورت تمایل از آنان درخواست خواهیم کرد تا در بخش‌هایی نویسنده افتخاری نشریه باشند و با حضور خود بر اعتبار نشریه بیفزایند.


آمین‌فر با موفق دانستن دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌های پژوهش پزشکی و آموزشی بیان کرد: با وجود نقاط روشن بسیار و امیدوارکننده، کاستی‌ها و نقص‌هایی هم وجود دارد که قطعاً می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد مشوق‌هایی انگیزه دانشجویان برای انجام کارهای پژوهشی را بالا برد. امیدوارم که با همت مسئولان این دانشگاه در مسیر حل مشکلات موجود گام برداریم و مساعدت‌های لازم برای مرتفع شدن برخی مسائل از سوی نهادهای بالادستی صورت پذیرد.


مشکلات و نواقص آموزش پزشکی کشور


یکی از حلقه‌های گمشده آموزش پزشکی امروز در کشور نبود پویایی و یادگیری فعال در روند فراگیری مطالب است.وی با برشمردن مشکلات و نواقص آموزش پزشکی کشور مطرح کرد: یکی از حلقه‌های گمشده آموزش پزشکی امروز در کشور نبود پویایی و یادگیری فعال در روند فراگیری مطالب بوده که این مشکل مرتبط با ساختار و برنامه‌های نظام آموزش پزشکی است. اگر قصد داریم که در آینده کادر درمانی مجرب بر بالین بیماران بایستد باید از اکنون به سمت ساختارهای آموزشی نوین و کارآمد حرکت کنیم. برخی دیگر از این کمبودها مرتبط با تأمین منابع، امکانات رفاهی، زمینه‌های لازم در بالین نداشتن رغبت و آشنایی برخی از استادان با سندهای تحول آموزشی برای توانمندسازی پزشکان و پایبندی به متدهای قدیمی است.


سردبیر نشریه پزشکی«ضربان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با مثبت ارزیابی کردن جذب دانشجوی غیرایرانی از کشورهای مختلف در تبادل علم و سایر موارد ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم هر روز در عصر تبادلات علم و تکنولوژی گام برمی‌داریم و نمی‌توان نقش راهبردی تولید علم و خرد را از طریق جذب دانشجویان خارجی نادیده گرفت، به‌ویژه آنکه آنان سال‌ها با آموزش‌های نوین و متمایز تحصیل کرده‌اند و قطعاً می‌توانند حامل تجربه‌های موفقی برای ما باشند؛ اما باید توجه داشت که این جذب باید به‌صورت هدفمند و ساختارگرا باشد و در راستای نیازهای کشور بومی‌سازی‌ها و نیازسنجی‌های لازم صورت پذیرد تا بتوانیم نتیجه مطلوب را کسب کنیم. این اقدام در سایر کشورهای توسعه‌یافته در حوزه آموزش عالی نیز مورد پذیرش بوده؛ اما از سازوکارها و ظریف‌کاری‌هایی ویژه‌ای برخوردار است.


آمین‌فر با تشریح رویکرد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی و نقش آن در حوزه پزشکی توضیح داد: انتظار ما و بسیاری از دانشجویان به‌عنوان اعضای خانواده بزرگ پزشکی این است که سالگرد چهلمین سال تأسیس این دانشگاه مصادف با آغاز فعالیت‌ها به‌صورت تأثیرگذارتر و بهینه‌تر از گذشته در حوزه آموزش عالی باشد. در حوزه پزشکی نیز باید تحولی شگرف در مسیر تربیت نیروی انسانی کارآمد صورت پذیرد. می‌توان با دعوت از فعالان عرصه‌های مختلف پزشکی برای ایجاد سیستم‌های رصد مشکلات به‌صورت طبقاتی سنجش‌های اندازه‌گیری این سند را بهینه‌تر تعبیه کرد.


تپش نیاز دانشجویان در «ضربان»/ خواسته‌هایی که دیگر بر زمین نمی‌مانند


وی با تأکید بر اهمیت پژوهش در پزشکی و پیراپزشکی و با مقایسه این حوزه با کشورهای پیشرفته عنوان کرد: مسئله آموزش و در کنار آن پژوهش در علوم پزشکی مانند دو چشم انسان هستند، هیچ‌گاه نمی‌توانیم بگوییم کدام چشم از اهمیت والاتری برخوردار است؛ بنابراین برای پیمودن مسیر تعالی و رشد فردی به هر دوی آنها در کنار هم نیاز داریم. طبق شاخص‌ها و آمارهای منتشر شده در سایت‌های معتبر در منطقه در جایگاه مناسبی از تولید علم قرار داریم و به بخشی از هدف‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت دست یافته‌ایم؛ اما برای اهداف بلندمدت و در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته هنوز جای کار و کوشش بسیاری داریم و قطعاً باید پژوهشگرانی کوشا به این امر مبادرت ورزند تا بتوانیم گام‌های بعدی را در این مسیر محکم‌تر برداریم.


راهکاری برای حفظ جایگاه پزشکی ایران در دنیا


سردبیر نشریه پزشکی«ضربان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با یادآوری اینکه ایران از نظر پزشکی پیشرفته بوده و جایگاه مناسبی در دنیا دارد، تبیین کرد: برای حفظ این جایگاه باید به نقاط قوت موجود و آنچه باعث این پیشرفت‌ها شده بنگریم و تا حد امکان نقص‌های خود را برطرف کنیم. بخشی از این عوامل موفقیت در گرو تلاش‌های فردی شبانه‌روزی و دلسوزانه کادر درمان(در زمینه‌های مختلف) است که نمونه خالصانه و بی‌دریغ آن را در موضوع پاندمی کرونا شاهد بودیم. برای حفظ این روحیه و تقویت اثر هم‌افزایی آن باید در مسیر صحیح آموزش حرفه‌ای‌گری گام برداریم و همه امکانات و ظرفیت‌های موجود را در راستای بهبود شرایط به‌کار گیریم.


تپش نیاز دانشجویان در «ضربان»/ خواسته‌هایی که دیگر بر زمین نمی‌مانند


آمین‌فر ادامه داد: بُعد دیگر این نقاط قوت همان زیرساخت‌ها و زمینه‌های به وجود آمده از پیشکسوتان و صاحبان اندیشه این رشته است که همواره مدیون این بزرگواران هستیم؛ بنابراین برای حفظ و ارتقای این میراث باید تلاش کنیم تا دین خود را به نسل پیش از خود اداکرده و آن را بهتر از دیروز به نسل بعدی تحویل دهیم.


گفتگو: سید امیررضا حسینی‌نژاد


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته