دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برپایی کرسی ترویجی انجام شد؛

تحلیل رفتار شخصیت‌های داستانی «منظومه خسرو و شیرین»

نخستین کرسی ترویجی با موضوع «تحلیل رفتار شخصیت‌های داستانی منظومه خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه رشد اخلاقی کُلبِرگ» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر برگزار شد.
کد خبر : 665707
جلسه

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شبستر، نخستین کرسی نظریه‌پردازی تخصصی و ترویجی با موضوع «تحلیل رفتار شخصیت‌های داستانی منظومه خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه رشد اخلاقی کُلبِرگ» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر برگزار شد.


پژوهشگر و ارائه‌دهنده کرسی ترویجی «تحلیل رفتار شخصیت‌های داستانی منظومه خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه رشد اخلاقی کُلبِرگ» درباره موضوع این نشست علمی اظهار کرد: از منظر فلسفه اخلاق، عوامل و زمینه‌های رفتار انسان، پدیده مشترک و جهانی است که پژوهش‌های علمی می‌تواند آنها را بررسی و تحلیل کند. این انگیزه موجب شده نظریه‌های اخلاقی متعددی شکل بگیرد و نظریه رشد اخلاقی کُلبِرگ یکی از تئوری‌های جدید در این زمینه بوده که اخلاق را در مراحل رشد سنی بررسی و علل رفتار اخلاقی انسان را در موقعیت‌های عادی و بحرانی نشان می‌دهد.


سیمین آرامی افزود: در داستان‌های غنایی و عاشقانه نیز رعایت مسائل اخلاقی ویژگی‌های انحصاری دارد و داستان خسرو و شیرین نظامی گنجه‌ای برای مطالعه بر مبنای نظریه رشد اخلاقی کُلبِرگ روانشناس آمریکایی برگزیده شد؛ زیرا اخلاق در تنگنای روابط عاطفی بیرون از اختیار و اراده عاشقانه وضعیت بحرانی می‌یابد و گزارنده روابط و عواطف عمیق و عاشقانه است.


وی اضافه کرد: سراینده منظومه خسرو و شیرین انسانی کمال اندیش، آزادی‌خواه و دادجوست؛ اما گاهی تعدد و تکثر نظریات اخلاقی چنان می‌نماید که کدهای اخلاقی میان ملل مختلف نشانه‌های متفاوت داشته باشند که در این میان تحقیق نظام‌مند مبتنی بر نظریه اخلاقی از دو لحاظ ارزش رویکرد اخلاقی نظامی در سنجه نظریه علمی (معاصر) و دیگری اعتبار نظریه اخلاقی در برابر دیدگاه اخلاقی نظامی اهمیت می‌یابد و این موضوع با وجود توجه به پژوهندگان به مسائل اخلاقی در خمسه نظامی پژوهشی کاملاً جدید است و پیشینه عینی ندارد.


به گزارش آنا، کرسی ترویجی، نشست علمی با ارائه متن مکتوب صاحب‌نظر برای دفاع از نظر خود یا نظر غیر به همراه نقد ناقد یا ناقدان یا مباحثه علمی دو صاحب‌نظر رقیب دارای متن مکتوب در متن مدعای علمی که بدون داوری و بر اساس اخلاق، منطق علمی و آزادی بیان با هدف بسط فرهنگ گفت‌وگو و نقد، تقویت فضای عقلانی، ترویج و بررسی دیدگاه‌های مختلف و گفتمان‌سازی علمی توسط مراکز علمی آموزشی در دو قالب عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی برگزار می‌شود.


برگزاری این نشست‌های علمی و پژوهشی قابلیت اجرا برای استادان، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌ها را دارد و مورد حمایت مادی و معنوی واحدهای دانشگاهی قرار می‌گیرد. تخصیص ۲ نمره توسط استادان ناقد در جلسه برای رساله دانشجویان ازجمله تسهیلات برگزاری این نشست‌ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده و استادان، دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند جزئیات این نشست‌های علمی را در بخشنامه شماره ۷۹۵۳۴/۱۰ مورخ ۹۸/۱۲/۰۷ دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده کنند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته