طراحی اپلیکیشن و ساخت بازی در محیط «اسکرچ»
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» بهمنظور معرفی تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیتهای حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه باهدف ارائه بستری برای ایجاد کسبوکارهای نوپا و دانشبنیانی و فرصتی برای اشتغال دانشجویان در چهلمین سالگرد راهاندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارتآپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در مصلای تهران برگزار شد.
پویا محرمی نوجوان خوشآتیه رودهنی و دانشآموز پایه ششم مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن موفق به طراحی اپلیکیشن و ساخت بازی در محیط اسکرچ شده و آن را در نمایشگاه عصر امید به نمایش گذاشت.
مریمالسادات طلوع مربی کامپیوتر این نوجوان رودهنی که از مدرسان مدارس سمای رودهن است در اینباره به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: در کلاسهای درس کامپیوتر دبستان پسرانه سمای رودهن، دانشآموزان را با پایههای کدنویسی و طراحی اپلیکیشن و ساخت بازی با برنامه اسکرچ آشنا و پس از کشف استعدادهای برتر، آنان را به فعالیت در زمینههای برنامهنویسی پیشرفته ترغیب میکنیم.
وی افزود: در این میان دانشآموز پویا محرمی که توانسته بود، برنامهها را به کمک کدهای برنامهنویسی و راهنماییهای اینجانب طراحی کند به عنوان طرح برتر برای ورود به نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دستاوردهای دانشجویان و دانشآموزان انتخاب شود و پس از بررسی و ارزیابی طرح از سوی استادان برتر این رشته، مورد تشویق و تأیید قرار گرفت.
طلوع بیان کرد: زبان برنامه نویسی Scratch با هدف آموزش اصول برنامهنویسی به کودکان در آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT توسط تیمی به رهبری دانشمندی به نام «میشل رسنیک» طراحی و ساخته شد. این زبان برنامه نویسی سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد و زبان برنامه نویسی جدید در دنیا محسوب میشود. با این حال در همین مدت کوتاه این زبان برنامه نویسی، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است.
مدرس سمای رودهن ادامه داد: علت این رشد سریع، سادگی و جذاب بودن محیط کار، قابل درک بودن دستورات و عملیاتها، دارابودن تمام مفاهیم و امکاناتی که یک برنامه نویس به آن احتیاج دارد و رایگان بودن و در دسترس بودن آن است. به کمک این زبان، برنامهنویسی میتوانید برنامه، بازی و انیمیشنی را که میخواهید، بسازید و این در حالی است که یادگیری این آموزش نیاز به هیچگونه پیش نیاز مهارتی و آموزشی احتیاج نخواهد داشت.
وی یادآور شد: درست است که این زبان برای آموزش به کودکان و نوجوانان هشت تا ۱۶ سال طراحی شده است؛ اما به جرئت میتوان گفت که زبانی بسیار مفید برای بزرگسالانی است که بهتازگی قصد فراگرفتن مفاهیم برنامه نویسی را دارند و به این افراد توصیه میشود که Scratch نخستین زبانی باشد که میآموزند.
این مدرس برنامهنویس اضافه کرد: از جمله سؤالاتی که بعضاً برای مخاطبان بهویژه والدین پیش میآید، این است که اپلیکیشن چیست؟ یا انواع اپلیکیشن موبایل به چه صورت است و چه راههایی برای افزایش نصب اپلیکیشن موجود است؛ افراد برنامههای زیادی را در گوشیهای هوشمند خود دارند و روزانه بسیاری از فعالیتها را به کمک آنها انجام میدهند که به آنها اپلیکیشن گفته میشود، حال به دانشآموزان ساخت اپلیکیشن با برنامه خوشه پلاس را آموزش میدهیم که به صورت آنلاین عمل میکند و بعد از آن دانشآموزان با استفاده از هوش خلاقانه خودشان این اپلیکیشنها را طراحی میکنند.
وی با اشاره به موفقیتهای مدارس سمای واحد رودهن در زمینه ساخت اپلیکیشن و ساخت بازی با برنامه اسکرچ و کسب عنوان برتر در استان تهران ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسئولان دانشگاه و مدیران مدارس سما، بتوان بر توانمندیهای دانشآموزان این سازمان در سنین پایه افزود.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/