دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1401 - 14:44

نکاتی برای ساخت استخر خانگی

شنا یکی از ورزش های محبوب و در عین حال سرگرمی خوبی به حساب می آید؛ به همین دلیل ساخت استخر خانگی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. استخرهای خانگی عموما در طرح ها و اندازه های مختلفی وجود دارند که برای طراحی و ساخت آنها باید استانداردهایی را رعایت کنید تا در نهایت استخری با کیفیت و با دوام داشته باشید.
کد خبر : 664963
رپرتاژ

به گزارش خبرگزاری آنا، شنا یکی از ورزش های محبوب و در عین حال سرگرمی خوبی به حساب می آید؛ به همین دلیل ساخت استخر خانگی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. استخرهای خانگی عموما در طرح ها و اندازه های مختلفی وجود دارند که برای طراحی و ساخت آنها باید استانداردهایی را رعایت کنید تا در نهایت استخری با کیفیت و با دوام داشته باشید. استخرها در دو نوع سرپوشیده و روباز قرار دارند که شما می توانید با توجه به بودجه و فضایی که در اختیار دارید، یکی از آنها را انتخاب کنید. برای ساخت استخر در ملک خود، قبل از شروع به کار از یک تیم حرفه ای کمک بگیرید، چرا که آنها استانداردهای ساخت استخر خانگی را می دانند. در این مطلب می خواهیم به بررسی نکاتی برای ساخت استخر خانگی بپردازیم.


انواع استخرهای خانگی


یکی از دغدغه های افراد قبل از ساخت استخر خانگی، انتخاب بهترین نوع استخر است؛ به همین جهت بهتر است قبل از ساخت استخر خانگی، با انواع استخرها آشنا شوید. در حالت کلی، بر اساس مصالح مورد استفاده و شرایط حاکم، سه نوع استخر داریم؛ استخرهای بتنی، فایبرگلاس و استخرهای وینیلی. هر کدام از این استخرها مزایا و معایب خودشان را دارند که در نهایت شما باید با توجه به ویژگی های هر یک و انتظاراتی که در ذهن دارید، یکی از آنها را انتخاب نمایید.


استخرهای بتنی


استخرهای بتنی در طرح و اندازه های مختلف وجود دارند که یکی از مزایای استخر های بتنی در مقایسه با سایر استخرها، امکان ساخت استخرهای بتنی در طرح ها و اندازه های مختلف است. ساخت استخر بتنی خانگی باعث می شود تا یک استخر با دوام داشته باشید که با نگهداری اصولی می توانید مدت زمان زیادی از آن استفاده نمایید.


استخرهای فایبرگلاس


استخرهای فایبرگلاس یکی دیگر از متداول ترین نوع استخرها می باشند که طرفداران خاص خودش را دارد. این دسته از استخرها در کارخانه ساخته شده و سپس به محل مورد نظر حمل می شوند. استخرهای فایبرگلاس نیز از دوام خوبی برخوردارند منتها باید به صورت اصولی از آنها مراقبت شود.


استخرهای وینیلی


با توجه به اینکه در ساخت این دسته از استخرها از پوشش وینیل استفاده می شود، به آنها وینیلی می گویند. استخرهای وینلی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند؛ برای مثال، یکی از معایب استخرهای وینیلی این است که لایه وینیل آنها ممکن است بعد از مدتی دچار آسیب شود و شما باید بودجه ای را برای این کار کنار بگذارید.


انواع استخرهای خانگی


نکات مهم قبل از ساخت استخر خانگی


قبل از طراحی استخر، برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است نکاتی را رعایت کنید که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • متریال و مصالح: تعیین متریال مناسب جزء اولین گام ها برای ساخت استخر است. اکثر مردم ترجیح می دهند از استخرهای بتنی یا فایبرگلاس استفاده کنند؛ پس بتن، رزین و الیاف جزء پر استفاده ترین متریال ها می باشند.

  • ابعاد و متراژ محیط: قبل از ساخت استخر خانگی باید متراژ محیط خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر فضای کافی در اختیار دارید، دست شما در انتخاب طرح و اندازه باز است؛ در غیر اینصورت، می توانید به کمک تیم ساخت استخر، طرح موردنظرتان را انتخاب نمایید.

  • هزینه تعمیر و نگهداری: یکی دیگر از نکاتی که قبل از ساخت استخر باید به آن توجه شود، تعمیر و نگهداری از استخر است. اگر در این کار کوتاهی کنید، مجبور خواهید بود برای استفاده مجدد از استخر تان، هزینه زیادی پرداخت نمایید. تعمیرات استخرها به بخش های مختلف تعمیرات مختص به پمپ ها، نگهداری و تمیز کاری استخر، تعیین PH آب و گندزدایی آب به وسیله کلر می باشد.


مراحل ساخت استخر خانگی


استخرها در دو نوع سرپوشیده و روباز وجود دارند که از نظر محل قرار گیری نسبت به زمین، به استخرهای روی زمین و استخرهای داخل زمین تقسیم بندی می شوند. برای ساخت استخر باید مراحلی را طبق استانداردهای موجود طی کنید. این مراحل عبارتند از:


طراحی استخر



  • بررسی میزان مقاومت و استحکام زمین مورد نظر برای ساخت استخر

  • طراحی نقشه استخر

  • گودبرداری زمین

  • آماده سازی کف استخر و ایجاد شیب مناسب

  • آرماتوربندی دیوارها و کف استخر

  • بتن پاشی استخر

  • عایق بندی کف و دیوارهای استخر

  • نصب کاشی ها یا رنگ آمیزی


چه تجهیزاتی برای ساخت استخر خانگی نیاز است؟


تفاوتی ندارد استخر شما ار چه جنس و نوعی است، تجهیزاتی که برای ساخت استخر انتخاب می کنید یکسان هستند. در حالت کلی، این تجهیزات شامل موارد زیر می باشند:



  • پمپ ها و فیلتر استخر

  • پمپ های حرارتی

  • بخاری های گازی

  • نورپردازی استخر

  • تجهیزاتی جهت تمیز کردن استخر

  • تجهیزاتی برای حفظ تعادل PH آب


مدت زمان ساخت استخر چقدر است؟


8 تا 12 هفته طول می کشد تا یک استخر طراحی و ساخته شود. لازم به ذکر است شرایط جوی، نداشتن بودجه کافی و عوامل دیگری می تواند بر مدت زمان ساخت استخر تاثیر گذار باشد. استخدام یک تیم حرفه ای، می تواند تا حد زیادی از زیاد شدن زمان ساخت استخر خانگی جلوگیری کند.


هزینه ساخت استخر خانگی


قیمت ساخت استخر خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. طرح، اندازه، متریال و تجهیزاتی که در استخرها مورد استفاده قرار می گیرد، در هزینه ساخت استخر خانگی تاثیرگذار خواهد بود. برای برآورد قیمت ساخت استخر خانگی، می توانید با کارشناسان گروه مهندسی آرتیا در ارتباط باشید. آنها با چندین سال سابقه و با داشتن نمونه کارهای موفق، شما را در این راه همراهی خواهند کرد.


چگونه یک استخر خانگی ارزان بسازیم؟


هزینه ساخت استخر همیشه یکی از دغدغه ها بوده است و عده زیادی به روش هایی برای کاهش هزینه ها می باشند. اگر شما هم قصد ساخت استخر خانگی ارزان را دارید، می توانید با حذف یا تغییر برخی پارامترها، در هزینه ساخت استخر خانگی صرفه جویی کنید. اولین پارامتر می تواند تغییر در انتخاب نوع استخر باشد، اگر به جای ساخت استخرهای بتنی که معمولا هزینه بیشتری نیاز دارند از استخرهای وینیلی یا فایبرگلاس استفاده کنید نیازمند هزینه کمتری می باشید. طرح استخر و نوع تجهیزاتی که برای آن انتخاب می کنید، می تواند در هزینه ساخت استخر خانگی تاثیر گذار باشد. هر چه تجهیزات به کار رفته در استخر کمتر و طرح استخر ساده تر باشد، می تواند به کمتر شدن هزینه ها کمک کند.


جمع بندی


مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه آرتیا آماده و تدوین شده است. مجموعه artiagroup به صورت تخصصی در زمینه طراحی و ساخت استخر، جکوزی و ویلا در سراسر ایران فعالیت دارد؛ گروه مهندسی آرتیا با بهره گیری از تیمی حرفه ای و با تجربه، از مشاوره، طراحی تا اجرا پروژه ها در کنارتان خواهد بود.


انتهای پیام / ر

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته