دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل شرکت پارت دارو الوند در گفت‌وگو با آنا:

دستگاه بلسترینگی که قابل رقابت با محصولات خارجی است/ برای خدمات پس از فروش زمان تعیین نمی‌کنیم

پویا شهریاری گفت:‌ با گذشت ۲۳ سال ما توانستیم در شرکت پارت دارو الوند دستگاه بلسترینگی را بومی سازی‌ کنیم که به جرأت قابل رقابت با دستگاه‌های کُره‌ای است.
کد خبر : 663691
شرکت پارت دارو الوند

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، شرکت پارت دارو الوند از سال ۱۳۸۰ به‌صورت غیررسمی و از سال ۱۳۸۵ به‌صورت رسمی در حوزه تولید سایزپارت‌ها و قطعات یدکی ماشین‌آلات دارویی فعالیت خود را شروع کرده است. در ابتدا با ۵ عضو آغاز به کار کرد که این تعداد به ۳۰، ۴۰، ۵۰ و هم‌اکنون با ۸۵ نفر متخصص به فعالیت ادامه می‌دهد و نیازهای شرکت‌های دارویی را پاسخگو است. خدمات این شرکت دارویی شامل ساخت ماشین‌آلات، خط تولید کامل جامدات، دستگاه‌های بسته‌بندی، بلستنینگ، کارتونینگ، دستگاه‌های کامپکتور، انواع آسیاب‌ها، انواع میکسرها، همینطور انواع قطعات یدکی و سایزپارت‌ها برای ماشین‌آلات بلیسترینگ، کپسول پرکنی، قطعات یدکی دستگاه‌های پرس قرص می‌شود. همچنین در بحث تعمیر و نگهداری دستگاه‌های فرسوده شرکت‌ها نیز خدمات‌رسانی دارند؛ در زمینه ارائه خدمات برای دستگاه‌هایی که اروپایی یا کره‌ای هستند و شرکت‌های سازنده دیگر به آن‌ها سرویس نمی‌دهند نیز فعال بوده و دوباره آن‌ها را به خط چرخه تولید برمی‌گردانیم.


با پویا شهریاری، مدیرعامل شرکت پارت دارو الوند به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


دستگاهی بلسترینگی که قابل رقابت با کُره‌ است


آنا: شرکت پارت دارو الوند ۵ مؤسس ابتدایی داشته است؛ آیا دانشجویان رشته خاصی بودند که دور هم جمع شده بودند؟


شهریاری:‌ من یک سال و نیم است که به مجموعه اضافه شده‌ام. آقای مهندس صادقی، رئیس هیئت مدیره و اصلی‌ترین بنیانگذار شرکت پارت دارو الوند، در یکی از شرکت‌های داروسازی به‌عنوان مدیر فنی در حال کار بودند. در آن دوران قطعات یدکی و سایزپارت‌ها همه از کشورهای اروپایی با هزینه‌های خیلی بالایی وارد کشور می‌شدند،  بنابراین ایشان با همکاری برخی دوستان (آقای مهندس حیدری و آقای مهندس سعادتی) این شرکت را بنیان‌گذاری کرده و قطعات را بومی‌سازی کردند.


حتی کارشناسان شرکت بوش آلمان که این قطعات و سایزپارت‌ها را دیده بودند باور نمی‌کردند ساخت ایران باشد، گفته بودند این فقط بوش است که می‌تواند چنین سایزپارت‌هایی را بسازد. در هر صورت این اتفاق اولین بار است که در ایران بومی‌سازی شد. در حال حاضر هم با گذشت ۲۳ سال ما توانستیم در این مجموعه دستگاه بلسترینگی را بومی سازی‌اش کنیم که به جرأت قابل رقابت با دستگاه‌های کره‌ای است. بیش از ۸۵ نفری که در حوزه‌های مختلف مشغول هستند از فروش گرفته تا طراحی اکثراً متخصصان مکانیک، طراحی، نقشه‌کشی، طراحی صنعتی و ساخت و تولید صنعتی، رباتیک و... هستند.


آنا: دستگاه بلسترینگ چه دستگاهی است؟


شهریاری: دستگاه بلیسترینگ برای بسته‌بندی قرص و کپسول استفاده می‌شود. نواری متشکل از فوم و پلاستیک است که قرص و کپسول‌ها در آن قرار می‌گیرند. ما دو نوع دستگاه طراحی کردیم؛ قطعات مکانیکال، تابلو برق و  برنامه‌نویسی PLC در شرکت ساخته شده اما قطعات الکتریکال را تهیه کردیم.


نیروهای جوان‌ و هزار راه نرفته


آنا: تا به حال اقدامی برای همکاری با دانشگاه‌ها داشته‌اید؟


شهریاری: وقتی وارد این مجموعه شدم به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای رفتم و با دو تن از اساتیدشان در زمینه طراحی ارتباط گرفتم. دانش‌آموختگان ۱۷ یا ۱۹ ساله هستند یا تازه وارد دانشگاه شده‌اند. ما چند نفر از آن‌ها را جذب کردیم ولی قضیه سربازی آن‌ها برای ما مشکل ایجاد کرد. همین‌طور ادامه تحصیل‌شان و اینکه تصمیمی در مورد آینده‌شان ندارند. وقتی ما نیرویی را می‌گیریم که یکی دو سال سابقه کار دارد تقریباً مطمئن هستیم که ماندگار خواهد شد، ۶ ماه تا یک سال روی او زمان می‌گذاریم تا راه بیفتد ولی نیروهای جوان‌تر متاسفانه توی ذهن‌شان هزار راه نرفته دارند، به همین دلیل ما نتوانستیم از این نیروها به آن صورت که باید استفاده کنیم ولی حداقل کاری که کردیم آن‌ها را تست کردیم و رزومه‌هایشان را در آرشیو مجموعه نگه داشتیم. به‌هرحال اگر روزی بدانیم که ماندگار هستند خوشحال می‌شویم نیروهای جوان، حتی نخبه و سربازها را جذب کنیم باعث پیشرفت مجموعه شوند.


آنا: الان با چند شرکت دارویی در ایران در تعامل هستید؟


شهریاری: تقریبا با اکثر شرکت‌های دارویی در ایران کار کرده‌ایم. نه اینکه فقط برای فروش باشد بلکه به‌نوعی مشتری ما هستند؛ یکی اورهال می‌خواهد، یکی سایزپارت می‌خواهد، یکی ماشین‌آلات می‌خواهد. به طرق مختلف ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ از شرکت‌های دارویی مشتری داریم. در حوزه نفت و گاز در زمینه تولید کاتالیست که پروسه تولید آن شبیه به دارو است، مشتری داریم.


آنا: در ابزارآلات پزشکی یا ابزارآلات بسته‌بندی هم فعالیت دارید؟


شهریاری: ما برای بسته‌بندی ویال و سایزپارت‌های ویال و... کار کرده‌ایم اما در بحث تجهیزات پزشکی وارد نشده‌ایم. در زمینه نفت و گاز و تولید کاتالیست‌ها که شبیه به قرص هستند و پروسه تولیدشان شبیه به دارو است، ارائه خدمات و ماشین‌آلات داده‌ایم.


آنا: چند شرکت مشابه شرکت شما در ایران وجود دارد؟


شهریاری: به جرأت می‌توانم بگویم در این حوزه شرکتی با سطح خدمات ما در ایران وجود ندارد ولی شرکت‌هایی هستند که اگر شما مثلاً سه مجموعه را با هم جمع کنید یک پارت شرکت دارو الوند می‌شوند.


آنا: پس شرکت‌هایی که در حوزه قطعات ماشین‌آلات دارویی در ایران کار می‌کنند کم هستند.


شهریاری: شرکت‌هایی که قطعات یدکی و سایزپارت تولید می‌کنند غیر از شرکت پارت الوند دو شرکت دیگر در تهران می‌شناسم. چند شرکت هم در شهرستان‌ها هستند و شاید نهایتاً ۴تا ۵ شرکت باشند.


آنا: در سطح جهان کدام شرکت‌ها صاحب این تکنولوژی هستند؟


شهریاری: صاحب این تکنولوژی‌ها اکثراً کشورهای اروپایی همانند آلمان و ایتالیا هستند، در آسیا هم کشور کره جنوبی در زمینه دستگاه‌های بلیستر فعالیت می‌کند. البته چین و هند هم در همه حوزه‌ها ورود کرده‌اند ولی از نظر کیفی صاحب تکنولوژی کشورهای اروپایی، آلمان است.


برای خدمات پس از فروش زمان تعیین نمی‌کنیم


آنا: از ۲۰ سال گذشته که وارد این حوزه شدید چقدر به سودآوری رسیدید؟


شهریاری: دستگاه بلیسترینگی که برای شرکت‌های متقاضی می‌سازیم با سطح امکانات و خدمات فروش بالا است. اگر شرکتی در تهران به ما زنگ بزند زیر یک ساعت کارشناس در خدمت آن‌ها خواهد بود و اگر شرکت در شهرستان باشد نهایتاً یک روز بعد کارشناس ما آن‌جا حضور خواهد داشت. در حالی که کشورهای اروپایی بعد فروش دستگاه دیگر کاری ندارند. وقتی به خاطر دستگاه، خط تولیدی بخوابد علاوه بر اینکه آن سرمایه خوابیده است، حقوق و دستمزد کارگر نقد پرداخت می‌شود و سودی هم نمی‌کنید. ولی در مورد شرکت ما این چنین نیست، شرکت‌ها هر موقع بخواهند ما نهایتا در طول یک روز پیش آن‌ها خواهیم بود. در بحث خدمات بعد از فروش، ماشین‌آلات ما دارای یک سال گارانتی است و تا زمانی که شرکت پارت دارو هست خدمات پس از فروش آن هم هست، برای این کار زمان هم تعیین نمی‌کنیم.


من ادعا ندارم که ماشین‌آلات ما تکنولوژی اروپا را دارد ولی تکنولوژی چین و هند را دارد و حتی بیشتر از تکنولوژی این دو کشور موفق است اما با این وجود، شرکت‌ها باز به سراغ دستگاه‌های شرکت‌های چینی می‌روند و هزینه‌های پنهان را نمی‌بینند. در حالیکه اگر از ما برای افزایش ظرفیت تولید حمایت شود هیچ محدودیتی در خدمت‌رسانی نداریم. الان ما ۸۵ نفر نیرو تربیت کرده‌ایم راحت می‌توانیم ۱۷۰ نفر هم تربیت کنیم. هیچ مشکلی نداریم ولی به چه پشتوانه‌ای؟ اگر نیروی خود را به ۱۷۰ نفر افزایش بدهیم، باید فروش هم داشته باشیم. ما این آمادگی را داریم که هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه افزایش کیفیت و هم در بحث تامین قطعات و ابزارآلات و ماشین‌آلات داروسازی پیش برویم.


در حال حاضر که اکثر شرکت‌ها دست به عصا راه می‌روند، شرکت ما ظرفیت تولید خودش را دو برابر کرده است. از سال ۹۸ تا الان با وجود تحریم‌ها و مشکل در برجام، بالای ۱۳ تا ۱۴ دستگاه به شرکت اضافه کرده‌ایم. از طرف دیگر ما انجمن ماشین‌آلات دارویی را ایجاد کرده‌ایم، الان مثلاً وزارت صمت از ما می‌پرسد که آیا این دستگاه امکان تولید در ایران دارد یا ندارد؟ شرکت‌های دارویی ایران راه‌های دور زدن را بلد هستند. اصطلاحاتی به کار می‌برند که متاسفانه کارشناس وزارت صمت هم از آن‌ها اطلاعی ندارد بنابراین می‌گوید شرکت‌ها اینچنین امکانات و ظرفیتی را ندارند و اجازه واردات می‌دهند، در صورتی که اینطور نیست. شما اگر واردات می‌خواهید از ما بپرسید که آیا شما می‌توانید این دستگاه را تولید کنید؟ اگر نتوانستیم واردات کنید.


به صادرات فکر می‌کنیم


آنا: به بحث صادرات هم فکر کرده‌اید؟


شهریاری: به صادرات هم فکر می‌کنیم. الان در شرایط تحریم، بحث نقل و انتقال ارز با مشکل مواجه است اما ناامید نیستیم. خوشبختانه کشورهای حوزه خاورمیانه، و کشورهایی مثل پاکستان، عراق، ازبکستان، تاجیکستان و آسیای میانه به نسبت جمعیت‌شان بازار خوبی دارند، البته تعداد شرکت‌های دارویی آن‌جا کم است. روی آن فکر می‌کنیم تا بتوانیم با یک پلان مناسب با آن‌ها ارتباط بگیریم.


آنا: دستگاه بلیسترینگ بومی‌سازی شده؟


شهریاری: دستگاه بلیسترینگ موجود در ایران اکثراً تولید کشورهای آلمان، ایتالیا و کره جنوبی هستند، به مرور دستگاه‌های چینی و هندی نیز وارد ایران شد. شرکت پارت داروی الوند از ابتدای کار شارژ کارت‌ها و قطعات یدکی این دستگاه‌ها را می‌ساخت. ساختن سایزپارت و قطعات یدکی نیاز به این دارد که به دستگاه ورود کنیم و مکانیزم آن را بدانیم. می‌توانم بگویم اکثر دستگاه‌هایی که در ایران هستند سایزپارتشان را ساختیم. مگر اینکه شرکتی جنس ناشناخته چینی بیاورد که ما آن را نمی‌شناسیم. به واسطه این تجربه نیروهای این شرکت هر ایستگاهی که دستگاه بهتر کار کرده بود از روی آن ایده برمی‌داشتند و آن ایده‌ها را با همدیگر ادغام کرده و دستگاه خودمان را طراحی کردند. مثلاً نقطه قوت‌ برخی دستگاه‌ها در قسمت سیلینگ‌ یا در فرمینگ‌ بوده است، ما همه این تجربیات را جمع کردیم و این دستگاه بلیسترینگ را طراحی کردیم. به جرأت می‌توانم بگویم کیفیت آن قابل رقابت با محصول شرکت‌های کره‌ای است.


ارزش افزوده با تولید می‌آید نه دلالی!


آنا: در پایان اگر نکته‌ای هست، بفرمایید.


شهریاری: در این ۲۰ سال، روی پای خودمان کار کرده‌ایم و یک ریال هم از دولت وامی نگرفتیم. همیشه هم می‌گوییم دولت سنگ جلوی راه ما نگذارد، ما نیاز به کمک نداریم! این درد دل یک تولید کننده است؛ چرا باید یک نفر از کشور دیگری بیاید من را برای سرمایه‌گذاری در کشورش ترغیب کند و بگوید اگر این سرمایه‌گذاری را در کشور ما انجام دهید و صادرات انجام دهید، مطمئنم رئیس جمهور ما می‌آید پای شما را هم می‌بوسد! این جمله را یکی از سرمایه‌داران آن کشور به من گفت!


آنا: آستانه تحمل‌تان بالاست، شاید خیلی‌ها از شرکت‌ها این صبوری را نداشته باشند!


شهریاری: واقعاً می‌توانم بگویم تولید عشق و علاقه می‌خواهد و هر کسی که دارد در این کشور تولید می‌کند، عاشق است. چون اگر آن سرمایه را حتی در یک بانک بخواباند بیشتر از تولید برایش درآمد دارد. یا در سکه و ملک و بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کند سود بیشتری خواهد داشت، در حالی که هیچ ارزش افزوده‌ای برای مملکت ندارد. این تولید است که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند، پول وارد مملکت می‌کند، اشتغال و رفاه ایجاد می‌کند. ضمن اینکه ارزش افزوده از سمت تولید می‌آید نه از سمت دلالی!


انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته