دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنچه در رویداد «عصر امید» خواهید دید/۱۵۱؛

تولید زرشک و زعفران کاملا ارگانیک و دانش بنیان

شرکت کننده رویداد عصر امید گفت: زرشک و زعفران کاملا ارگانیک و دانش بنیان تولید می کنیم که از مرحله کاشت تا برداشت و دسته بندی را شامل می شود.
کد خبر : 661503
زرشک.jpg



محمود مختاری دکترای اکولوژی گیاهان زراعی و مدیر گروه پژوهشی زرشک و زعفران دانشگاه آزاد اسلامی‌خراسان جنوبی واحد قائنات، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا افزود: بنده تاکنون مقالات و کتاب مختلفی درباره زرشک و زعفران کار کرده ام و بیشترین تمرکزم هم روی این دو محصول است. از زمانی که رساله دکتری خودم را روی زعفران نوشتم تمام تحقیقاتم در حوزه زرشک و زعفران بوده است.


وی ادامه داد: اگر بتوانیم دستگاهی را بسازیم که نرم افزار تشخیص تقلب زعفران باشد، برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود گامی بزرگی برداشته ایم و قطعا این موضوع روی صادرات زعفران هم تاثیر دارد و از صادرات زعفران تقلبی پیشگیری می کند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه محصول اصلی قائنات زعفران و زرشک است که به صورت عامه، در کشتهای وسیع در کل شهرستان صورت می‌گیرد، افزود: در محیط واحد دانشگاه آزاد واحد قائنات باغ زرشک و مزرعه زعفران وجود دارد. در گروه پژوهشی زرشک و زعفران واحد قائنات که قبلا اسم آن ایستگاه تحقیقات زرشک و زعفران بود و تنها ایستگاه تحقیقاتی کل کشور محسوب می‌شود، تحقیقات گسترده ای را روی این محصولات انجام می‌دهیم.

وی گفت: طرح تولید پیاز استاندارد زعفران را با همکاری واحد خوراسکان اصفهان در حال اجرا داریم که سال آینده، سال آخر خواهد بود و برای اولین بار تولید پیاز استاندارد زعفران در سطح کشور خواهیم داشت.


مختاری که از واحد قائنات در این رویداد حضور یافته است درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی‌در این چند سال شاید توانایی مالی خوبی برای حمایت نداشته اما اکنون فرصت های بسیاری برای حمایت از کسب و کارها ایجاد کرده است.


مدیر گروه پژوهشی زرشک و زعفران دانشگاه آزاد اسلامی‌خراسان جنوبی واحد قائنات افزود: هسته ها و گروههای پژوهشی می توانند گام های بلندی در راه حمایت و کمک از افرادی که ایده‌های خوبی دارند، بردارند. من طرح تحقیقاتی توجیهی برای سازمان فرستادم که می‌توانیم از این پتانسیل در خصوص صادرات زعفران استفاده کنیم، هم اکنون در دبی یک واحد دانشگاهی است که از آن فرصت می توانیم برای صادرات محصولاتی مثل زرشک و زعفران استفاده کنیم.


این استان دانشگاه ادامه داد: حمایت اصلی از طرح من از طریق واحد قائنات و بیرجند بود همچنین واحد خوراسکان اصفهان هزینه طرح تحقیقاتی و تجاری پیاز گواهی شده و استاندارد زعفران را تامین کردند.


وی درباره رویداد گام دوم اظهار کرد: ماهم در این رویداد حضور خواهیم داشت و برنامه من این است که بتوانم با واحدهایی که موقعیت مناسبی برای کشت یا صادرات زعفران دارند ارتباط برقرار کنم زمینه سازی صادرات به کشورهای عربی به ویژه واحد دبی و واحدهایی که مجاور کشور عراق و آذربایجان و ترکیه هستند از دیگر اهداف من است.


گفتنی است رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار«عصر امید» از هشتم تا یازدهم خردادماه در مصلی تهران برگزار می شود و میزبان ۳ هزار شرکت دانش بنیان، آزمایشگاه و زیرساخت،گروه پژوهشی و استارت آپ است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته