انواع لوگو چیست و چرا هر کسب و کاری نیاز به لوگو دارد؟
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، ما هر روز و همهجا لوگوها را میبینیم. کافی است همین الان به دور و بر خود نگاه کنید تا تعدادی از آنها را ببینید. این نمادها بخش جدایی ناپذیر شرکتها برای ایجاد برندینگ هستند. داشتن لوگو برای کسب و کار شما مهم است زیرا کیفیت و ارزشهای شما را منتقل میکند. لوگو روی محصولات، کارت ویزیت، وب سایت، رسانههای اجتماعی و مهمتر از همه در ذهن مشتریان شما نقش خواهد بست و احتمالاً یکی از اولین تعاملاتی است که افراد با شرکت شما دارند. این فرصتی برای شماست تا تاثیر اولیه خوبی روی آنها داشته باشید و هدف خود را به صورت بصری بیان کنید. در این مطلب، توضیح میدهیم که لوگو چیست، شما را با انواع لوگو آشنا میکنیم و اصول طراحی حرفهای آن را توضیح میدهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
لوگو چیست؟
لوگو یا نشان، طرحی گرافیکی است، متشکل از کلمات، تصاویر و رنگهاست که برای شناسایی یک برند یا محصول استفاده میشود. یک لوگوی خوب، نشان میدهد که یک شرکت چه کار میکند و ارزشهای آن چیست. لوگوها در اشکال و اندازههای مختلف وجود دارند که در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم. تمام کسب و کارهای حرفهای از یک لوگوی به یادماندنی استفاده میکنند. کافیست به کوکاکولا، نایک، پپسی و... فکر کنید تا شمایل لوگوی آنها را متصور شوید.
معرفی انواع لوگو
لوگو انواع مختلفی دارد اما به صورت کلی میتوان آنها را به سه دسته تقسیم کرد. بسته به نوع کسب و کار و مخاطب هدف، یکی از این انواع مناسب شما خواهد بود.
لوگو تایپ
لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ (Wordmark) یکی از انواع لوگو است که در طراحی آن از نوشته استفاده میشود. در طراحی لوگوتایپ، اسم برند یا شرکت به صورت منحصربهفرد، با اندازه و فونت تعیین شده نوشته میشود. برای طراحی وردمارک، علاوه بر خلاقیت، اسم برند باید به وضوح نوشته شود.
لوگو تصویری
لوگو تصویری یا لوگو مارک، از یک طرح گرافیکی یا تصویر خاص ساخته میشود. لوگو تصویری نسبت به نوع نوشتاری کمی پیچیدهتر است و برای طراحی آن، به شناخت ماهیت برند نیاز است. به عنوان مثال لوگوی تلگرام یا اپل از این نوع هستند. استفاده از یک نماد و تصویر مناسب برای طراحی لوگومارک نیز بسیار مهم است.
لوگو ترکیبی
همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع، تلفیقی از لوگو نوشتاری و تصویری است. به عنوان مثال لوگوی برند پوما یک نمونه معروف از لوگو ترکیبی است. استفاده از هرکدام نمادها به نوع کسب و کار شما، مخاطب و سلیقه شما بستگی دارد. فراموش نکنید یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی و برندینگ، طراحی لوگو است؛ بنابراین بهتر است حتما قبل از طراحی نهایی با متخصص گرافیست مشورت کنید.
اصول طراحی لوگو
زمانی که یک لوگو بهدرستی طراحی شود، به عنوان چهره کسب و کار شما عمل کرده و به مخاطبان شما کمک میکند تا تشخیص دهند شما چه کسی هستید و چه خدماتی را ارائه میدهید. هنگام تصمیمگیری در مورد نحوه طراحی یک لوگو، چند مؤلفه وجود دارد که باید با هم ترکیب شوند تا طرح منحصر به فرد شما را ایجاد کنند. برخی از لوگوها فقط از عناصر خاصی استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر همه آنها را ترکیب میکنند. در ادامه چند مورد از المانهایی را که برای طراحی لوگو یا نشان کسب و کارتان، باید به آنها توجه کنید، به شما معرفی میکنیم.
رنگ
انتخاب رنگ لوگو فقط سلیقهای نیست، بلکه به تحقیق و تفکر نیاز دارد. طرح رنگ مناسب لوگو میتواند لوگوی شما را بسازد و بر احساسات یا عواطف مرتبط با برند شما تاثیر بگذارد. به طور معمول بهتر است از بیشتر از 3 رنگ در طراحی لوگو استفاده نشود.
تصویر
در حالت کلی، تصاویر باید نشان دهنده محصول و یا مرتبط با کسب و کار شما باشند. با این حال، گاهی اوقات لوگوها از تصاویر انتزاعی برای بیان خلاقیت و شخصیت دادن به برند خود استفاده می کنند. هنگام استفاده از تصاویر غیرمرتبط، توصیه میشود این ایدهها را به یک داستان یا یک احساس در رابطه با محصول خود متصل کنید.
نوشته
برای طراحی لوگو تایپوگرافی و یا ترکیبی باید به مواردی مانند فونت و سایز نوشته توجه کنید. همچنین بهتر است حداکثر از 2 یا 3 نوع فونت استفاده کنید تا طرح لوگو ساده و ثابت باشد.
شعار
شعار معمولاً زیر یا اطراف یک لوگو قرار می گیرد و یک جمله ساده است که در ذهن مخاطب ماندگار شود. همه لوگوها به شعار احتیاج ندارند اما استفاده از آن، میتواند تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، شعار برند ال جی، Life’s Good است.
چرا طراحی لوگو برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد؟
لوگو میتواند تاثیر اولیه بسیار عالی در ذهن مخاطب ایجاد کند و باعث علاقهمندی آنها به شما شود. همچنین در بین تبلیغات بیشمار رقبا، یک لوگوی متفاوت میتواند تاثیری به یاد ماندنی در ذهن مخاطبان داشته باشد. علاوه بر اینها، داشتن یک نشان منحصربهفرد با طراحی زیبا، هویت برند شما را مشخص میکند. به عنوان مثال، هر زمان که به نشان سیب گاز زده برخورد کنید، یاد شرکت اپل خواهید افتاد. طراحی لوگو یکی از اولین قدمهای استراتژی بازاریابی است که به افزایش آگاهی از برند نیز کمک زیادی میکند.
کاربردهای لوگو در کسب و کار
در ادامه چند مورد از کاربردهای ساخت لوگو را به شما معرفی میکنیم.
وب سایت
وجود لوگوی شما در سایت، به شناسایی شرکت شما کمک میکند. هنگامی که یک وب سایت ایجاد میکنید، مطمئن شوید که لوگوی شما برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده و قابل تشخیص است. لوگوها معمولاً در هدر سایت قرار میگیرند.
محصولات
تصور کنید کسی در خیابان راه میرود و کیفی با لوگوی شرکت شما را حمل میکند. از این طریق علاوه بر تبلیغات، برند و لوگو شما بیشتر دیده میشود.
کارت ویزیت
به یاد داشته باشید که کارت ویزیت مانند یک یادگاری کوچک است، چیزی که مشتریان بالقوه شما میتوانند از نظر فیزیکی حفظ کنند. نمایش لوگوی شما روی کارت ویزیت، فرصتی عالی برای برندینگ است.
شبکههای اجتماعی
بهتر است در شبکههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و... تصاویر و عکسهای شما شامل لوگو باشد تا مخاطبان، شما را از دیگران بهراحتی تشخیص دهند.
در نهایت
چرا یک لوگو مهم است؟ زیرا توجه افراد را به خود جلب میکند، تاثیر اولیه قوی ایجاد میکند، پایه و اساس هویت برند شماست، به یاد ماندنی است، شما را در رقابت متمایز میکند و وفاداری به برند را تقویت میکند.
لوگوی شما مانند روح شرکت شماست، بنابراین باید قابل تشخیص و معنادار بوده و حس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند. یک لوگوی خوب باید روح برند شما را در تمام عناصر بصری و کانالهای بازاریابی القا کند. سعی کنید ماهیت برند خود را به تصویر بکشید و آن را ساده نگه دارید.
طراحی لوگوی حرفهای بخش مهمی از راهاندازی یک تجارت و برند موفق است، بنابراین شما نیز به یک لوگو نیاز دارید! همانطور که گفتیم، برای طراحی لوگو بهتر است با یک متخصص حرفهای مشورت کنید؛ اما ممکن است استخدام یک کارمند تمام وقت برای کسب و کار شما بهصرفه نباشد و پیچیدگیهای زیادی داشته باشد. اما شما مجبور نیستید با این پیچیدگیها دست و پنجه نرم کنید. کافی است نمونه کارهای فریلنسرهایی را که در سایتهای فریلنسری فعال هستند، بررسی کنید و با برونسپاری پروژه خود به آنها در زمان و هزینه خود نیز صرفهجویی کنید.
انتهای پیام/
انتهای پیام/