تشریح اقدامات افزایش ایمنی در حوزه حمل و نقل عمومی تهران
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، مهدی گلشنی درباره چگونگی افزایش ایمنی در ناوگان حمل ونقل عمومی، توضیح داد: برای اعمال و افزایش ایمنی در حوزه حمل و نقل عمومی باید از سه بُعد به آن پرداخت. بُعد نخست در معرض قرارگیری با مواجهه است؛ یعنی کاربران (شهروندان) زمان حضور در سیستم (جاده، معبر و محیط اطراف) چه میزان با سوانح و تصادفات مواجه میشوند.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید براینکه باید تلاش شود که در معرض قرارگیری کاربران با سیستم کاهش یابد، گفت: از جمله اقداماتی که شهرداری تهران در راستای افزایش ایمنی در حوزه حمل و نقل عمومی اجرا کرده است شامل جداسازی مسیر اتوبوسهای تندرو از وسایل نقلیه شخصی، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه شخصی در مسیر ویژه اتوبوسها از طریق نصب راهبندها، احداث پلهای عابرپیاده برای عدم تداخل تردد خودروی شخصی با عابرپیاده و مناسب سازی پیاده راهها برای افراد کم توان میشود.
گلشنی در ادامه بُعد دوم را وقوع تصادفات عنوان کرد و افزود: این بُعد در راستای کاهش وقوع تصادف بسیار موثر است که باید اقداماتی نظیر تأمین روشنایی کافی برای مسیرهای حرکتی اتوبوسها و ایستگاهها، نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و انجام تستهای مستمر روانشناختی بر رانندگان اتوبوسها صورت گیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: در همین راستا مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اقداماتی همچون ایمن سازی مسیرهای عبور عرضی عابران پیاده از سطح سواره رو، رعایت دستورالعملهای ایمنی، نصب عناصر و تجیهزات ترافیکی در سطح شهر به ویژه مسیرهای تردد ناوگان حمل و نقل عمومی و ... انجام دادهاند.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بُعد سوم شامل اقداماتی میشود که باید برای کاهش شدت تصادفات اجرا شود، توضیح داد: برای مثال، در صورت رخداد تصادف، باید محیط بگونهای باشد که شدت تصادف کمتر شود. اقدامی که در این زمینه میتواند صورت گیرد اعمال محدودیتهای سرعت برای تردد اتوبوسهای تندرو و معمولی (۵۰ کیلومتر بر ساعت) است. باوجود طولانیتر شدن زمان سفر مسافران، این اعمال محدودیت سرعت منجر به افزایش ایمنی مسافران و شهروندان میشود.
گلشنی اقدامات مناطق ۲۲ گانه در این زمینه را آرام سازی ترافیک در محل عبور و مرور عابران پیاده در تداخل حرکت با ناوگان اتوبوسرانی اعلام کرد.
وی با بیان اینکه به منظور افزایش ایمنی مسافران حمل و نقل عمومی اقدامات دیگری نیز اجرایی شده است، گفت: این اقدامات نظیر نصب کپسول انواع خاموش کنندههای آتش، فعال شدن دکمه توقف اضطراری پله برقی، نصب نردبان اضطراری روی سکوها، مشخص کردن مسیر ویژه نابینایان، نصب علائم هشداردهنده روی سکوها، چراغ و هشدارهای صوتی است که درنهایت به جهت افزایش ایمنی مسافران در زمان استفاده از سرویسهای حمل و نقل عمومی منجر میشود.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ضمن اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان «ساماندهی تردد موتورسیکلتها» با همکاری پلیس راهور از سال گذشته، عنوان کرد: مسائل مربوط به تردد موتورسیکلتها از ابعاد مختلفی نظیر فرهنگ سازی، آموزش، شماره گذاری پلاک، پلاک دومها، جلوگیری از تردد موتورسیکلتها از اماکن غیرمجاز مثل تونلها، پیاده راهها، مسیرهای اضطرار و ویژه اتوبوس و ... در این کارگروه بررسی شده است.
گلشنی با بیان اینکه تردد موتورسیکلتها در مسیر ویژه اتوبوسرانی ممنوع است و موتورسواری که این اقدام را انجام میدهد متخلف شناخته میشود، افزود: در همین رابطه طرح مشترکی با پلیس راهور اجرا شد تا راهبندهایی نصب شود تا نیروهای راهور به صورت ریموتدار، از ورود موتورسیکلتها جلوگیری کنند. بخشی از این اقدامات جلوگیری از ورود موتورسیکلتها به مسیر ویژه اتوبوسرانی مربوط به فرهنگ سازی است. عمده تصادفات در خطوط ویژه اتوبوسرانی متعلق به موتورسیکلتها است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/