دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1401 - 12:16
آنا گزارش می‌دهد؛

«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت 20ساله شددانشگاه آزاد اسلامی تفت با دانشجویانی خلاق در ۴۸ رشته مقطع تحصیلی و وجود کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدرن و مجهز به‌ویژه در گرایش‌های سازه و زلزله در استان یزد فعال است.
کد خبر : 655358
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ شهرستان تفت با وسعت ۵/۵۷۶۶ کیلومتر مربع در جنوب غرب استان یزد در دامنه ارتفاعات شیرکوه قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌های ممتاز و متفاوتی به آب‌وهوا و مناطق ییلاقی شهرستان بخشیده به‌گونه‌ای که اکثر مناطق روستایی و ییلاقات تفت، تفرجگاه مردم استان یزد شده است.


پدیده‌های طبیعی و مناظر دیدنی و کم‌نظیر مانند دره گاهان با آبشار زیبای آن در دامنه شیرکوه در کویر مرکزی ایران، عقاب کوه، غار نباتی نصرآباد، چشمه تا مهر و ده‌ها پدیده طبیعی دیگر زمینه‌ساز تبدیل این شهرستان به منطقه نمونه گردشگری به‌ویژه گردشگری طبیعی شده است.


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت هشتم اردیبهشت‌ سال ۱۳۸۱ تأسیس و از آن زمان تاکنون در زمینه عمرانی بیشتر از ۳۳ هزار متر مربع ساختمان اداری، آموزشی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، کتابخانه، زمین و سالن‌های ورزشی، خوابگاه دانشجویی، استادسرا، سالن غذاخوری، رصدخانه، مسجد و مجموعه فرهنگی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بیش از ۱۶۰ هزار متر مربع محوطه‌سازی، ۲۸ هزار متر حصارکشی و بیشتر از ۲ هکتار فضای سبز ایجاد شده است.


فعالیت‌های آموزشی


اکنون ۷۰۰ دانشجو در ۴۸ رشته مقطع تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت مشغول تحصیل هستند که ۵۲ درصد آنان در ۱۵ رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و بقیه در مقاطع کارشناسی و کاردانی تحصیل می‌کنند.


تعداد استادان هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت ۲۰ نفر و استادان مدعو ۸۱ نفر است. این دانشگاه با بهره‌گیری از امکانات و فضاهای آموزشی مناسب و استادان مجرب سعی در پرورش و تعلیم جوانان و دانشجویان مستعد با کیفیت بالا داشته و دارد و موفق شد برای نخستین بار در استان یزد در دوره دکتری عمران با دو گرایش سازه و مدیریت ساخت، دانشجو جذب کند.



«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله



«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله



فعالیت‌های علمی پژوهشی و عمرانی


در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت در زمینه‌های علمی، پژوهشی و عمرانی نیز فعالیت‌های ویژه و تقریباً منحصربه‌فردی انجام شده که این‌گونه فعالیت‌ها توانسته زمینه توسعه کمی و کیفی این دانشگاه را بیش‌ازپیش فراهم آورد.


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


ساخت نخستین رصدنما (رصدخانه + آسمان‌نما) و خرید بزرگ‌ترین تلسکوپ موجود در کشور برای ارائه خدمات علمی و پژوهشی به علاقه‌مندان علم نجوم و ساخت موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین پوسته بتنی استان یزد (گنبد مسجد دانشگاه)، راه‌اندازی فاز سوم مرکز تحقیقات سازه و زلزله در سال ۱۳۹۹ و دو شرکت دانش‌بنیان پیشگامان توسعه علم در زمینه ساخت سازه‌های جدید ساختمانی (LSF) و شرکت سافا در زمینه تولید نرم‌افزارهای رایانه‌ای از دستاوردهای خاص این واحد دانشگاهی است.



«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


رصدخانه


رصدخانه تفت با زیربنای ساختمانی به وسعت ۵۰۰ متر مربع ساخته شده و در طبقه دوم آن گنبد متحرکی به قطر ۷ متر قرار دارد.


تلسکوپ اصلی که در گنبد متحرک نصب شده تمام‌اتوماتیک و از نوع دابسونی با قطر آیینه ۲۵ اینچ بوده که با حداکثر بزرگنمایی نظری ۱۲۵۰ برابر که اکنون بزرگ‌ترین تلسکوپ موجود در کشور است.


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله





بیشتر بخوانید:


رصدخانه تفت، چرا و چگونه در دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شد؟





اهداف اصلی رصدخانه


چهار هدف اصلی رصدخانه واحد تفت فعالیت در حوزه گردشگری نجومی و توریسم، آموزش صحیح و اصولی دانش نجوم به جامعه علمی، ترویج نجوم و پژوهش در زمینه هوا و فضا و ستاره‌شناسی بوده و از ویژگی‌های مهم رصدخانه، تجهیز آن به کتابخانه تخصصی نجوم و هوا و فضا، افلاک‌نما با قابلیت رؤیت ستاره‌ها و اجرام سماوی است.


آسمان‌نمای دیجیتال (Digital Planetarium)


گنبدی به قطر تقریبی ۵/۵ متر با ظرفیت ۲۵ نفر داخل ساختمان رصدخانه طراحی و نصب شده است و از سطح داخلی این گنبد با استفاده از دستگاه آسمان‌نما برای شبیه‌سازی آسمان استفاده می‌شود. این واحد به‌وسیله کامپیوتر و نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آسمان منظره واقعی آسمان را ساخته، تصویری کروی را آماده و با استفاده از پروژکتورهای ویژه آن را روی صفحه نمایش داخلی گنبد نمایش می‌دهد.


دستگاه آسمان‌نما تهیه شده قابلیت شبیه‌سازی آسمان و موقعیت اجرام سماوی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف را دارد که برای آموزش مفاهیم نجوم، آرایش صور فلکی و اجرام سماوی و حرکات آنها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


لازمه تحقیق و پژوهش، وجود ابزار و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب ازجمله کتابخانه برخوردار از منابع علمی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدرن و مجهز، شبکه‌های ارتباط جهانی (اینترنت- اینترانت) است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه به‌ویژه توصیه‌ها و آیین‌نامه‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته مبنی بر انجام پژوهش‌های کاربردی، تولید ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده از ظرفیت‌های ساختاری دانشگاه و کسب درآمد از منابع غیرشهریه‌ای که طرح ساها و راه‌اندازی مرکز تحقیقات سازه و زلزله، تأسیس شرکت دانش‌بنیان پیشگامان توسعه علم یزد در زمینه صنعت ساختمان‌سازی‌های نوین و شرکت سافا در زمینه تولید نرم‌افزارهای کاربردی برای شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی به‌عنوان یک طرح ابتکاری ارزشمند، الگوی شایسته‌ای برای این‌گونه فعالیت‌ها بوده و به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای ساخت کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌های متعدد به‌ویژه در گرایش‌های سازه، زلزله و تجهیز آنها به ابزار و تجهیزات مدرن اقدام کرده است.


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


هیچ‌کدام از واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی در کشور و نیز دانشگاه‌های دولتی به جز چند دانشگاه دولتی محدود در تهران از امکانات آزمایشگاهی مناسبی برای دانشجویان رشته‌های سازه و زلزله برخوردار نیستند. وجود یک مرکز تحقیقات قوی سازه و زلزله نه تنها امکان سرویس به دانشگاه‌های کشور و نیز به بخش صنعت ساختمان منطقه می‌دهد؛ بلکه منبع درآمدی پایداری برای دانشگاه آزاد اسلامی تفت می‌شود.




بیشتر بخوانید:


پاسخ به مطالبات تحقیقاتی دانشجویان در مرکز تحقیقات سازه و زلزله




مرکز تحقیقات سازه و زلزله واحد تفت در منطقه جنوب کشور منحصربه‌فرد بوده است؛ بنابراین توانایی خدمت‌رسانی به پژوهشگران، صنعتگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در راستای تولید علم و پژوهش کاربردی را دارد. این مرکز به‌عنوان دبیرخانه کنسرسیوم سازه و زلزله دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.


خدمات قابل ارائه توسط مرکز تحقیقات سازه و زلزله واحد تفت


- انجام کارهای تحقیقاتی همراه با تست‌های آزمایشگاهی برای شناخت رفتار لرزه‌ای انواع قطعات سازه‌های فولادی سرد نورد شده (معروف به LSF)- با اکچوئیتورهای رفت و برگشتی در دو ظرفیت ۱۰ تن و ۲۰ تن


- انجام انواع آزمایش‌های لازم برای تعیین مقاومت و استحکام مصالح مانند بتن، فولاد، ‌ آسفالت و ...


- انجام کارهای تحقیقاتی و تست‌های آزمایشگاهی درباره میراگرها و تعیین میزان استهلاک انرژی و ضریب رفتار آنها


- انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی درباره جداسازهای لرزه‌ای


- تعیین مقاومت نهایی و ضرایب لرزه‌ای برای انواع اتصالات بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و ترسیم منحنی‌های هیسترزیس


- امکان پذیرش پروژه‌های مقاوم‌سازی برای ساختمان‌های اداری، تجاری، بیمارستان‌ها و ... با توجه به استادن مجرب و تجهیزات آزمایشگاهی


- امکان پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری تخصصی داخلی و خارجی برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی در این مرکز


- انجام تست خستگی، کف صلب معلق همراه با دیوار صلب دوجهته با قابلیت اعمال نیرو به‌صورت سه‌بعدی فضای کالبدی مرکز


فعالیت‌ها و امکانات دانشجویی


خوابگاه دانشجویی با ظرفیت ۴۰۰ نفر، تکثیر و انتشارات، اینترنت بی‌سیم، سالن غذاخوری، بوفه، پارکینگ دانشجویی و سرویس ایاب و ذهاب بخشی از خدماتی است که به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت اراِئه می‌شود.


واحد دانشگاهی تفت در زمینه ورزش به‌ویژه ورزش قهرمانی تلاش‌های گسترده‌ای داشته که ماحصل آن کسب ده‌ها عنوان قهرمانی و نایب‌قهرمانی در رشته‌های انفرادی و تیمی در سطح منطقه و کشور بوده است.


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


کسب عنوان قهرمانی ایران در دوچرخه‌سواری، نایب‌قهرمانی مسابقات بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایرلند، قهرمانی لیگ برتر بسکتبال استان یزد، کسب عنوان قهرمانی مسابقات فوتسال جام رمضان (سه دوره)، عناوین قهرمانی و نایب‌قهرمانی در رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و کاراته میزبانی مسابقات قهرمانی شطرنج، کاراته، بسکتبال و فوتسال مناطق ۴ و ۷ دانشگاه‌های آزاد اسلامی، عضویت دانشجویان ورزشکار دختر و پسر دانشگاه در تیم‌های ملی بسکتبال جوانان، کاراته و کانوپولو، دومیدانی و ... ازجمله موفقیت‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت در بخش ورزش بوده است.


فعالیت‌های فرهنگی


در بخش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت نیز اقدامات ارزشمند و شایسته‌ای انجام شده که تدفین سه شهید گمنام و برگزاری سالانه یادواره شهدا همراه با اقامه نماز جمعه، ساخت مسجد با بزرگ‌ترین پوسته بتنی و مجموعه فرهنگی، برگزاری اردوهای سیاحتی، زیارتی، برگزاری مراسم به مناسبت اعیاد ایام عزاداری، جلسات پرسش و پاسخ با حضور مسئولان دانشگاه و نشست‌های فرهنگی با شرکت استادان و کارشناسان صاحب‌نظر، اعزام دانشجویان به عمره مفرده و عتبات عالیات، جشن ازدواج دانشجویی، جشن فارغ‌التحصیلی، برگزاری انواع نمایشگاه، مسابقات فرهنگی و ... فقط بخشی از فعالیت‌های این دانشگاه است.


در مجموع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با توجه به اهداف متعالی توسعه علم و فرهنگ در جامعه و پذیرش و تربیت نیروهای متخصص و متعهد از بدو تأسیس تاکنون سعی کرده همه توان و اراده خود را معطوف بر بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای تحقق آرمان‌های آموزش عالی در کشور کند.


فعالیت‌های حوزه اداری و مالی


خدماتی که در حوزه اداری و مالی به دانشجویان ارائه می‌شود، شامل تقسیط شهریه، پرداخت انواع تسهیلات به دانشجویان ازجمله وام تأمین شهریه، وام ضروری، وام ازدواج و ... و صندوق رفاه دانشجویی است.


مرکز آموزشی و فرهنگی سما


مرکز آموزشی و فرهنگی سمای تفت سال ۱۳۹۶ در مقطع ابتدایی (دخترانه و پسرانه) فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از گذشت چهار سال تعداد ۲۰۷ دانش‌آموز در این مرکز در حال تحصیل هستند. این مجموعه دارای جدیدترین امکانات آموزشی بوده و ۲۴ نفر کادر آموزشی و اجرایی مجرب در آن مشغول به کار هستند.


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


امکانات واحد تفت:


۱- آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز در رشته‌های عمران، برق و تربیت‌بدنی


۲- رصدخانه، آسمان‌نما و کتابخانه تخصصی


۳- زمین چمن مصنوعی و دو سوله ورزشی در رشته‌های فوتسال، فوتبال، کشتی، پینگ‌پنگ و ژیمناستیک


۴- خوابگاه دانشجویی با ظرفیت ۴۰۰ نفر


۵- سالن اجتماعات مرکزی با ظرفیت ۲۰۰ نفر


۶- کتابخانه مرکزی با بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب


۷- سالن غذاخوری


۸- پارکینگ دانشجویی


۹- سرویس ایاب و ذهاب شرکت اتوبوسرانی از پارکینگ دانشگاه به مرکز استان


اهم افتخارات واحد تفت


۱- کسب عنوان «واحد دانشگاهی برتر» در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه‌ آزاد اسلامی سال ۱۳۹۶


۲- دریافت لوح تقدیر در سومین جشنواره فرهیختگان به‌عنوان «واحد فناور برتر» در کشور


۳- کسب عنوان محصولات تجاری شده برتر شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور سال ۱۳۹۵


۴- تصویب دو شرکت دانش‌بنیان در و اخذ مجوز از نهاد ریاست جمهوری


۵- راه‌اندازی رصدخانه با بزرگ‌ترین تلسکوپ موجود در ایران


۶- راه‌اندازی و اخذ مجوز مرکز تحقیقات سازه و زلزله در سال ۹۵


۷ - راه‌اندازی فاز سوم مرکز تحقیقات سازه و زلزله در سال ۱۳۹۹


۸- برگزاری یادواره شهدا و برپایی نماز جمعه در دانشگاه (هرسال)


۹-کسب عنوان «رئیس برتر» دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور توسط محمدرضا جواهری رئیس دانشگاه در شصت و چهارمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی


۱۰-برگزاری سه همایش ملی «پژوهش‌های کاربردی و فناوری‌های نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی و تربیت‌بدنی و علوم ورزشی»


۱۱- راه‌اندازی مدرسه سما دانشگاه (در مقطع پیش‌دبستانی و ابتدایی پسرانه و دخترانه)


۱۲- عقد تفاهم‌نامه علمی، آموزشی و فرهنگی با مؤسسه اخترشناسی استان یزد


۱۳- عقد تفاهم‌نامه علمی، پژوهشی و آموزشی با هیئت والیبال استان یزد و فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران


۱۴- پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی عمران- گرایش مدیریت ساخت و گرایش مهندسی سازه


«نگین شیرکوه» در اندیشه راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله




چشم‌انداز آینده واحد تفت


۱- استقرار دبیرخانه کنسرسیوم بتن دانشگاه آزاد در واحد تفت


۲- راه‌اندازی مرکز ملی نجوم و جذب توریست و گردشگر برای بازدید از رصدخانه دانشگاه


۳- بهره‌برداری فازهای تکمیلی مرکز تحقیقات سازه و زلزله و تأسیس مرکز ملی تحقیقات سازه و زلزله


۴- توسعه رشته‌های مهارتی و کاربردی مرتبط با صنعت


۵- پیگیری اخذ مجوز رشته پرستاری و علوم آزمایشگاهی


۶- پیگیری اخذ مجوز توسعه مرکز آموزشی و فرهنگی سما در مقطع متوسطه


۷- تدوین طرح‌های پژوهشی و اقتصادی بر اساس نقاط قوت و فرصت‌های دانشگاه مطابق سند آمایش استان و سند توسعه دانشگاه آزاد اسلامی


۸- پیگیری و ادامه فرایند اخذ سند مالکیت دانشگاه


ارتباط با دانشگاه:
آدرس: تفت - بلوار آیت‌الله نوربالا- کوی دانشگاه آزاد اسلامی – کد پستی: ۸۹۹۱۹۸۵۴۹۵
تلفن: ۱۰-۰۳۵۳۲۶۲۸۰۰۱
www.taftiau.ac.ir


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته