نوید محمدزاده: بازی در نقش معتاد ریسک زندگی من بود/ دیگر نقش معتاد بازی نخواهم کرد
به گزارش خبرنگاز فرهنگی آنا، در ابتدای این نشست سعید ملکان تهیهکننده «ابد و یک روز» گفت: «در ابتدا یک گله و سؤال اساسی از سیاستگذاران برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر دارم. نمیدانم بر اساس چه رویکردی، سیمرغ فیلمنامه بخش نگاه نو حذف شده است. به اعتقاد من وجود جایزهای مربوط به فیلمنامه فیلم اول، انگیزه و تلاشی مضاعف برای کارگردان فیلم اول ایجاد میکند.»
وی افزود: «حذف جایزه فیلمنامه از بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی رخ داد که بسیاری از مسئولان و سیاستگذاران کلان امور سینمایی شعار میدهند که فیلمنامه مهم است.»
در ادامه رامتین شهبازی، منتقد جلسه با تشکر از سعید روستایی و گروه تولیدکننده فیلم «ابد و یک روز» گفت: «ایراد گرفتن از این فیلم واقعا دشوار است. این فیلم همانطور که تشویقهای پایانی فیلم در سالن نشان داد، بسیار برایم غافلگیرکننده بود.»
وی تاکید کرد: «فیلمسازان همسن سعید روستایی روی فرم بسیار حساس هستند. او وامدار جریان نمایشی در ایران است. البته من پیش از این فیلمهای کوتاه او را دیده بودم اما اولین بار است که با خودش مواجه میشوم.»
این منتقد «ابد و یک روز» را فیلمی متولد دوران خودش دانست و عنوان کرد: «این فیلم در فضایی بین ناتورالیست و رئالیست قرار دارد که اصلا اشکالی ندارد و این کاملا طبیعی است اما در چنین فیلمنامهای زمانبندی بسیار مهم است. چون اگر بازیگران ذرهای زمانبندی را بهم بریزند، فیلم دچار مشکل میشود.»
پس از آن سعید ملکان درباره دلایل به سرانجام نرسیدن ساخت فیلمنامه «مقصد» به کارگردانی بهرام بیضایی، گفت: «در سال ۱۳۹۳ برای دریافت پروانه ساخت فیلمنامه «مقصد» ۶ ماه در وزارت ارشاد رفت و آمد کردم و همه تلاشم این بود که برای این فیلمنامه پروانه ساخت بگیرم تا بهرام بیضایی بتواند در سرزمین خود و برای مردم فیلم بسازد، اما این تلاش نتیجه نداد.»
وی افزود: «هر چه جلو میرفتیم اخباری ضد و نقیض درباره پروانه ساخت این فیلم میشنیدیم تا جایی که از رسانهها باخبر شدیم که موافقت اصولی برای ساخت فیلمنامه «مقصد» صادر شده است ولی چنین نبود و هیچ موافقت اصولی برای ساخته شدن فیلمنامه بیضایی صادر نشده بود و من دلم میسوزد که چرا بیضایی نتوانست به ایران بیاید.»
وی اظهار کرد: «در هر صورت آن کسی که ضرر میکند بهرام بیضایی نیست. چون او همیشه در حال تحقیق و پژوهش است.»
ملکان درباره همکاری با سعید روستایی گفت: «در درجه اول باید از پیمان شادمانفر که فیلمنامه را خواند و برای من فرستاد، تشکر کنم. زمانی که فیلمنامه را خواندم، خواستم با سعید روستایی ملاقات داشته باشم. فیلمهای کوتاه او را دیدم و از ساختارش لذت بردم، خصوصا «مراسم» بسیار خوب بود و همین موضوع باعث شد تا به او اعتماد کنم. رفتهرفته با هم پیش رفتیم تا اینکه «ابد و یک روز» ساخته شد.»
در ادامه سعید روستایی گفت: «همیشه با نگاه به ساخت فیلم بلند، فیلمهای کوتاهم را میساختم. پیش از «ابد و یک روز» فیلمنامه دیگری نوشته بودم که به دلایلی ساخته نشد و تصمیم گرفتیم فیلمنامه «ابد و یک روز» را بسازم. زمانی که شادمانفر فیلمنامه را خواند به من توصیه کرد که این فیلمنامه را حتما باید با سعید ملکان بسازم.»
پس از آن نوید محمدزاده در پاسخ به این سوال که چطور حاضر شده در نقش معتاد که بارها در سینمای ایران تجربه شده است، بازی کند، توضیح داد: «همیشه دوست داشتم که در زندگی ریسک کنم و بازی در نقش یک معتاد، ریسک کارنامه کاری من بود. در سینمای ایران بازیگران بسیاری بودند که نقش معتاد را بازی کردند که برخی از آنها شاهکار شده است و برخی دیگر به درستی از آب درنیامده اما نقشهایی از این دست همیشه وجود دارد و در آینده نیز نقشهایی از این دست خواهیم دید. دیگر نقش معتاد بازی نخواهم کرد. محسن فیلم «ابد و یک روز» تنها یک بار برای من اتفاق افتاد.»
وی ادامه داد: «در طول یک ماه گذشته بیش از 10 کیلو وزن کم کردم و از همان لحظه به خودم گفتم باید تمام مشخصات یک معتاد از وزن کم تا لحن صدا و گفتار در شخصیت محسن را جاری کنم، چون فقط نمیتوان به دیالوگ متکی بود. به همین دلیل با همه تلاش سعی کردم محسن معتاد را به خوبی بازی کنم.»
سعید روستایی در ادامه صحبتهای نوید محمدزاده گفت: «موقع نوشتن فیلمنامه، نقش محسن را برای نوید محمدزاده نوشتم.»
غزاله معتمد، طراح لباس، درباره حضورش در این فیلم گفت: «ما در مجموعهای قرار گرفتیم که امکان خطای زیادی وجود نداشت. قطعا همکاری و حمایت همه گروه خیلی در کار موثر بود. زمانی که ما درباره یک طبقه اجتماعی حرف میزنیم قطعا یک تصویر در ذهن همه ما نمیآید، اما سعید روستایی دقیقا میدانست که کدام تصویر برای فیلمش میخواهد. این موضوع خیلی به کار کمک کرد.»
پیمان معادی نیز درباره نقشش اظهار کرد: «یک روز من و نوید با هم گپ میزدیم به این نتیجه رسیدیم که دوست داریم با هم در یک فیلم سینمایی کار کنیم. درست ۲۴ ساعت بعد از این گپ و گفت، نوید به من زنگ زد و گفت که فیلمنامهای به دستش رسیده که نقش مقابلش من هستم و خیلی تعجب کردم. فیلمنامه «ابد و یک روز» به دستم رسید و متوجه شدم چند نفر دیگر هم از من میخواهند که این فیلمنامه را بخوانم. وقتی که فیلمنامه را خواندم به واقعیت تلخی پی بردم که متحیر شدم. با سعید روستایی قرار گذاشتم و از ابتدا فهمیدم که با او همکاری خواهم کرد.
وی درباره همکاری با یک فیلم اولی بیان کرد: «بسیاری از من پرسیدند چطور ریسک کردی و بازی در این فیلم را قبول کردی، من باید بگویم که اصلا ریسک نکردم. از روزی که با سعید روستایی صحبت کردم تا امروز لحظهای در مورد انتخابم تردید نداشتم.
معادی تاکید کرد: «فیلمنامه سعید روستایی واقعا برایم جذاب بود و دقتی که در آن وجود داشت مرا غافلگیر کرد. بعد هم که فیلمهای کوتاهش را ساختم و خیلی خوب بود که فیلمهایش نیمه بلند بود و نشان میداد که او روایت داستان بلد است.»
وی با اشاره به اینکه روستایی اهل تعامل با بازیگرانش است، عنوان کرد: «او هر روز از صحبتها یادداشت برمیداشت و فردا پاسخ آنها را به من میداد. او بسیار شنونده خوبی بود و کارش را به درستی انجام میداد به طوری که به او اطمینان پیدا کردم.»
در ادامه سعید ملکان در مورد اینکه چرا کارگردانی نمیکند؟ گفت: «برای خودم چارچوب گذاشتم و معتقدم تا جایی که میتوانم به فیلمسازان جوان کمک کنم تا وارد سینما شوند. البته شاید یک روز فیلم خودم را نیز بسازم. یکی از نکات مهم سینمای ایران این است که نسل فیلمسازان در حال عوض شدن و پوست انداختن است و باید آنها را حمایت کرد. البته بگذریم که برخی از آدمها حیات و بقایشان در ایجاد بحران است و به اَشکال مختلف بحران ایجاد میکنند تا زنده بمانند.»
پریناز ایزدیاد، بازیگر نقش سمیه، در «ابد و یک روز» نیز بیان کرد: «در مسیری بودم که اگر آن مسیر را ادامه میدادم اتفاقهای بدی برای من میافتاد و به بیراهه میرفتم. به لطف خدا و اعتماد سعید ملکان، به پروژه «ابد و یک روز» پیوستم و توانستم در این فیلم بازی کنم، خوشحالم از اعتمادی که به من شد.»
سعید روستایی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه به اُسکار، گلدنگلوب و دیگر جایزههای جهانی فکر کرده است؟ گفت: «زمانی که فیلمنامه مینویسم یا کارگردانی میکنم به هیچ جایزه و جشنوارهای فکر نمیکنم. من میدانستم که در «ابد و یک روز» میخواهم واقعیت یک اجتماع را بسازم. پیش از ساخت این فیلم سینمایی، روی فیلمنامههای مستندی با موضوع اعتیاد کار کردم. من پدری را میشناختم که ۱۱ پسر معتاد داشت. با مردی مواجه شدم که پسربچههای دوقلویش، مواد را در خود قایم کرده بودند تا پدرشان گیر نیفتد. میخواهم بگویم که در جامعه اقشاری از این دست متاسفانه وجود دارند و واقعیتی است که نمیتوان چشم روی آن بست. من نه تنها به اُسکار، برلین و یا جوایز دیگر جهان فکر نمیکنم بلکه هرگز به سیمرغ هم فکر نکردم و نمیکنم. فقط این را میدانم که هیچ چیز جز واقعیت نساختهایم.»
در پایان جلسه پیمان معادی در پاسخ به رامتین شهبازی که در مورد نقدهای منفی این فیلم صحب کرد، گفت: «خدا را شکر میکنم که در کارنامه کاری خودم تجربه حضور در چند فیلم موفق را داشتهام، اما معتقدم این نقدها و گاهی تخریبهایی که اتفاق میافتد، کمک میکنند که فیلم به خوبی دیده شود، بنابراین از نقدهای غیرمنصفانه گلایهای ندارم و حتی منتظر آنها هستم. گاهی که نقد منفی نمیبینم دوست دارم که این نقدهای منفی نوشته شود زیرا باعث موفقیت فیلم میشوند.»
وی افزود: «سعید ملکان تهیهکنندهای بود که به راستی فیلم را تهیه کرد، فقط سرمایهگذاری نکرد. در تمام مراحل و جزء به جزء فیلمنامه حضور پررنگ داشت و خوشحالم که با چنین تهیهکننده حرفهایای کار کردم. امیدوارم سایر تهیهکنندگان هم همین روش را پی بگیرند.»
انتهای پیام/