دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحقق جهش تولید، با ایجاد ارتباط بین صنایع و شرکت‌های دانش بنیان‌

نماینده مردم بجنورد در مجلس گفت: بهترین راه رهایی و مقابله با تحریم‌ها، خود اتکایی به واسطه دانش مبتنی بر نیروهای بومی خلاق و به ویژه فعالیت‌ها و پژوهش‌ها در حوزه دانش بنیان است.
کد خبر : 653990

دانش بنیان



محمد صادق پور / گروه اقتصاد خبرگزاری آنا؛ مسئله تولید و جهش تولید چند سالی است که از سوی مقام معظم رهبری مبنای شعار سال قرار گرفته است. تکرار این مسئله طی سال‌های متوالی، نشانگر تاثیر آن در ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور است. باتوجه به اینکه دانش می‌تواند باعث تولید ثروت و خلق ارزش افزوده شود، مسئله «دانش بنیان» نیز به صورت هوشمندانه بخشی از شعار سال و در کنار بحث تولید قرار گرفت. در واقع محور قرار گرفتن دانش در همه زمینه‌ها و به خصوص در زمینه اقتصادی به قدری در ایجاد تحولات اساسی موثر است که از اصول رشد کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود.

 

محمد پاک مهر نماینده مردم بجنورد در مجلس گفت‌وگو با آنا بهترین راه مقابله با تحریم‌ها را توجه به تولید و فعالیت‌های دانش بنیان و بحث اشتغال دانست و اظهار کرد: اگر بخواهیم انقلاب، نظام و مردم کشور را در مقابل تحریم‌های ظالمانه بیمه کنیم، باید به خود باوری و خود اتکایی، به واسطه دانش مبتنی بر نیروهای بومی خلاق و جوان و به ویژه فعالیت‌ها و پژوهش‌ها در حوزه دانش بنیان برسیم.

 

وی در رابطه با ضرورت عملی کردن شعار سال افزود: بهترین راه رهایی و مقابله با تحریم‌هایی که در این 43 سال به ویژه از سمت آمریکا متوجه کشور بوده است، با توجه به مدیریت هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری، تحقق شعاری است که ایشان برای همه مسئولین خدمت‌گزار نظام جمهوری اسلامی در سال جاری قرار داده‌اند؛ البته مقام معظم رهبری حدود 5 سالی است که در شعار سال به حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید داخل، مانع زدایی و حمایت از تولید داخل توجه داشته‌اند.

 

نماینده مردم بجنورد در مجلس در راستای بهترین روش برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: در اولین گام باید محصولات آن‌ها را خریداری کرده و از سطح پژوهشی و علمی به صنعتی تبدیل کنیم. دومین اقدام این است که واردات مشابه تولیدات دانش بنیان‌ها را از خارج ممنوع کنیم، چراکه این اقدام به منزله زمین‌گیر کردن آن‌ها است.

 

پاک مهر با اشاره به تاثیر دانش بنیان‌ها در موفقیت کشور گفت: در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم، ما مسئولین هرسه قوه باید به این شرکت‌ها توجه داشته باشیم چرا که در بسیاری از حوزه‌ها چون کشاورزی، گردشگری، صنعت و دامپروری عملکرد بسیاری خوبی داشته و نیاز به حمایت دارند. در واقع این حمایت باید عملی باشد نه صرفا شعار و از بالاترین سطوح نظام اتفاق بیفتد.

 

وی افزود: حمایت این شرکت‌ها دانش بنیان، موفقیت‌های چشمگیری را به همراه خواهد داشت، چراکه ما ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم در حوزه‌های مختلفی چون صنعت هوا_فضا، ماهواره‌ای، حوزه پزشکی، سلول‌های بنیادین و نانو موفق باشیم.

 

نماینده مردم بجنورد در مجلس اظهار کرد: به منظور تحقق عملی شعار یعنی ارتباط صنایع مختلفی چون جهاد کشاورزی، خودرو، وزارت بهداشت و درمان و ... با شرکت دانش بنیان شکل بگیرد.

 

وی افزود: وقتی این ارتباط بین صنایع و شرکت‌های دانش بنیان بوجود بیاید، محصولاتشان خریداری شده، وارد بازار رقابت داخلی می‌شوند و کشور در کمیت و کیفیت ارتقاء خواهد داشت. شکی نیست که کیفی سازی محصولات دانش بنیان‌ها که قابل رقابت با محصولات خارجی است اتفاق می‌افتد.

 

پاک مهر در پایان اشاره کرد که در حال حاضر لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از جهش تولید و تولیدات دانش بنیان مصوب شده است.

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته