دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با آنا:

سیاستگذاری‌ها در راستای حمایت از دانش بنیان‌ها تغییر کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید سیاستگذاری غلط و سیاست گذاری مبتنی بر واردات را تغییر دهیم تا به این وسیله شرکت‌های دانش بنیان رشد کنند.
کد خبر : 652575
دانش بنیان



مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره علت عدم تمایل صنایع داخلی به استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: اینکه چه میزان از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان توسط صنایع و یا شرکت‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز به یک مطالعه عمیق و دقیق دارد ولی قطعاً درصد بسیار پایینی نیاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌شود.


وی افزود: صنعت کشور وابسته به تولیدات دانش بنیان نیست و علت اصلی آن هم سنت مرسومی است که در صنعت کشور جاری و ساری است. زیرا صنایع ما همیشه برای برطرف کردن نیاز فناورانه رو به واردات از کشورهای خارجی می‌آوردند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته دولت نیز همیشه به صنایع این امکان را می داده تا نیاز خود را از طریق واردات تامین کند. در واقع هم نظام سیاستگذاری ما صنایع را تشویق به واردات می‌کردند و همین که نیاز آنها بدون هیچ گونه مشکلی فراهم بوده و فقط نیاز به خرید آن وجود داشته است با این کار صنایع ما هیچ وقت هیچ نیازی احساس نمی کردند که محصول مورد نظر خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خریداری کنند.


نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: در شرایط تحریم اتفاق خوبی که افتاد این بود که با کمبود ارز و منابع ارزی تولیدکننده داخلی مجبور شد یا قید واردات را بزند و از شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز خود را تأمین کند و یا اینکه با قیمت بالایی محصولات را تامین کند.


طغیانی گفت: این شرایط باعث شد که تولیدکننده داخلی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان برود و به نسبت مراجعه به این شرکت‌ها در این سال‌ها ارتقا پیدا کرد. البته این مراجعه خیلی بالا نیست ولی به نسبت سال‌های دهه‌های گذشته مناسبتر بوده است.


وی با بیان اینکه ما باید سنت و رسم واردات و تامین نیاز از طریق کشورهای خارجی را تغییر دهیم خاطرنشان کرد: حمایت دولت بیش از اینکه به سمت واردات تجهیزات مورد نیاز برود باید به سمت شرکت‌هایی برود که در داخل اقدام به تولید می کنند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال در حوزه دارو همیشه اقدام به واردات ماشین آلات و مواد اولیه می کردیم و سپس در داخل اقدام به سر هم کردن و بسته‌بندی آنها می کردیم و صنعت داروسازی ما چیزی غیر از این مسائل نبوده است.


وی ادامه داد: چیزی که برای ما مهم است ابتدا مواد اولیه و سپس تجهیزات است. اگر بتوانیم این ها را در داخل تولید کنیم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان رشد پیدا می کنیم. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان ما به این مسائل ورود کردند. باید در حوزه سیاست گذاری مسیر حمایت را به سمتی ببریم که کار اصلی یعنی تولید تجهیزات و مواد اولیه انجام شود.


نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: ما باید هم در حوزه سیاست گذاری‌ها از شرکت‌ها حمایت کنیم و هم از سوی دیگر صنایع و شرکت‌های بزرگ را برای تامین نیاز شان به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق بدهیم و تسهیلات را از کانال شرکت‌های دانش بنیان به صنایع پرداخت کنیم. در واقع ما باید تعیین کنیم که به شرطی که از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید کنند از آنها حمایت می کنیم.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جوانان و تحصیلکردگان ما علم تولید این محصولات را دارند و می‌توانند نیاز ما را تامین و ما را از واردات بی نیاز کنند.


طغیانی خاطرنشان کرد: باید سیاستگذاری غلط و سیاست گذاری مبتنی بر واردات را تغییر دهیم تا به این وسیله شرکت‌های دانش بنیان رشد کنند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته