دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نیرو: قیمت آب و برق با روال گذشته محاسبه می‌شود

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در دولت هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت آب و برق اتخاذ نشده است، گفت: قیمت آب و برق همچنان با روال گذشته محاسبه خواهد شد.
کد خبر : 65391

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان شب گذشته در برنامه تلویزیونی اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه هدف اصلی صنعت برق ارتقای بهره‌وری است، افزود: در ایام دهه فجر 5 هزار و 630 میلیارد تومان طرح آب و برق افتتاح خواهد شد که شامل یک نیروگاه بزرگ، سه سد و چندطرح آبرسانی به شهرها و روستاها، پست‌های 400 و 230 کیلوولت برق، تاسیسات انتقال و توزیع برق است.


وی بیان اینکه در این ایام یک‌هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بر این اساس ظرفیت نیروگاهی کشور به 74 هزار و 600 مگاوات می‌رسد.


چیت‌چیان ادامه داد: در سال‌های ابتدای انقلاب با کمبود برق مواجه بودیم و به اجبار حدود نه ساعت خاموشی برنامه‌ریزی شده در مرکز و سراسر کشور اجرا کردیم.


وی اضافه کرد: در آن سال‌ها برای ساخت نیروگاه‌ها هم باید از مشاور و پیمانکار و تجهیزات خارجی استفاده می‌کردیم؛ این روند در دهه 60 در صنعت سد سازی نیز ادامه داشت.


وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت آب و برق در دهه هفتاد حرکت به سمت خوداتکایی را آغاز کرد، تاکید کرد: اکنون در ساخت توربین‌های گازی نیروگاهی جزو 6 کشور مطرح جهان هستیم.


وی بیان کرد: ‌اکنون ما از توربین‌های کلاس E ساخت داخل در نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم و به‌زودی شاهد استفاده از توربین‌های کلاس F خواهیم بود که باعث می‌شود راندمان نیروگاه‌های کشور از 46 درصد به 58 درصد افزایش یابد.


چیت‌چیان با بیان اینکه در دهه 90 هدف اصلی صنعت برق بر مبنای ارتقای بهره‌وری گذاشته شده است، عنوان کرد: با هوشمندسازی شبکه‌های برق کشور بتوانیم تلفات برق را به حد استاندارد جهانی6 تا 8 درصد نزدیک کنیم.


وزیر نیرو با بیان اینکه در مهر ماه سال گذشته تلفات برق کشور 15 درصد بوده است، گفت: در مهر امسال میزان تلفات شبکه برق تا 11 درصد کاهش یافت و امیدواریم تا پایان اسفند سال جاری تلفات برق کشور به 10.8 درصد برسد.


وی با اشاره به اینکه یک درصد کاهش تلفات در سال 250 میلیارد تومان سود اقتصادی برای صنعت برق کشور دارد، اضافه کرد: با احتساب صرفه‌جویی سوخت نیروگاهی، این صرفه‌جویی را می‌توان به یک هزار میلیارد تومان به ازای یک درصد افزایش داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته