دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1401 - 10:40
آزادی در گفت‌وگو با آنا:

شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات صندوق صنایع خلاق برخوردار می‌شوند/ سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۰

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق صنایع خلاق گفت: شرکت‌های دانش بنیان در نوآوری و خلاقیت، می‌توانند از خدمات‌دهی این صندوق برخوردار شوند.
کد خبر : 649744
دانش بنیان



پیام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به عنوان یک صندوق توسعه‌دهنده و حمایت‌کننده شرکت‌های خلاق در انتهای سال ۱۳۹۹ مجوز فعالیت گرفت، خاطرنشان کرد: این صندوق تقریباً فعالیت اجرایی‌اش را از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع کرده است.


وی افزود: این صندوق در راستای برنامه‌های حمایت و توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق برای ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه، مشاوره‌های مالیاتی و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها فعالیت می‌کند و ذیل قانون صندوق‌های پژوهش و فناوری است.


مدیر سرمایه‌گذاری صندوق صنایع خلاق ادامه داد: تمام شرکت‌هایی که در حوزه صنایع خلاق فعالیت می‌کنند چه دانش‌بنیان، چه شرکت خلاق باشند یا نباشند می‌توانند از خدمات صندوق استفاده کنند.


وی در رابطه با خدمات صندوق اظهار کرد: این خدمات شامل تسهیلات وام برای توسعه طرح‌ها یا بودجه جاری‌شان یا حل مسائل و مشکلاتی که دارند یا تأمین هزینه‌های قراردادهایشان است.


آزادی افزود: در بحث ضمانت‌نامه ما برای شرکت‌هایی که بخواهند ضمانت‌نامه حسن انجام کار، یا انواع ضمانت‌نامه‌ها را صادر می‌کنیم که ضمانت‌نامه ما مطابق مصوبه هیئت دولت اعتبارش مانند ضمانت‌نامه‌های بانکی است.


وی در خصوص بخش بعدی فعالیت صندوق خاطرنشان کرد: این بخش سرمایه‌گذاری است و شامل سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، پروژه‌ها و طرح‌ها مرتبط با صنایع خلاق است.


مدیر سرمایه‌گذاری صندوق صنایع خلاق در رابطه با تفاوت صندوق صنایع خلاق با سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری، عنوان کرد: ما به‌طور تخصصی در حوزه صنایع خلاق مثل انیمیشن، گردشگری، اپلیکیشن‌های کاربردی، اپلیکیشن‌های فروش، نوشت‌افزار و ... فعالیت می‌کنیم که صندوق‌های دیگر چون آشنایی با این حوزه‌ها ندارند، در آنها فعالیت نمی‌کنند. تقریباً در حال حاضر فقط دو صندوق در کشور است که در حوزه صنایع خلاق به‌صورت تخصصی کار می‌کند.


وی افزود: برنامه حمایتی ما شامل سرمایه‌گذاری در صنایع زیرساختی صنایع خلاق نیز است، مثل نرم‌افزارهای کار اشتراکی یا نرم‌افزارهای رندرینگ و تحویل داده، روی این صنایع نیز بحث سرمایه‌گذاری انجام می‌دهیم.


آزادی ادامه داد: صندوق از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در مجموع تسهیلات و سرمایه‌گذاری انجام داده و در بیش از ۵۲ شرکت و برای سال ۱۴۰۱ عمده فعالیت‌مان می‌خواهد در حوزه سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات بیشتر باشد.


وی با اشاره به اینکه صندوق‌ها اصولاً در بحث زیست‌بوم سرمایه‌گذاری توسعه کسب و کار، وارد فاز اول سرمایه‌گذاری نمی‌شوند، اظهار کرد: وقتی که نمونه اولیه محصول یا NBP آن آماده شد که ما در صنایع خلاق می‌گوییم مثلاً نسخه اولیه، نسخه دلتا در نرم‌افزار یا طرح اولیه انیمیشن یا طرح اولیه بازی، به همین دلیل می‌گویم نسخه اولیه که آماده شد یا نسخه دلتا یا نمونه پایلوت، آنجاست که صندوق‌ها وارد می‌شوند.


مدیر سرمایه‌گذاری صندوق صنایع خلاق افزود: مراکز نوآوری وظیفه دارند در رسیدن ایده شرکت‌ها به یک نقطه نقش کمک کننده داشته باشند وقتی به آن نقطه رسید، تازه صندوق‌ها می‌آیند وارد بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ورود به بازار می‌شوند.


وی ادامه داد: به همین دلیل نیز صندوق در حال حاضر قرار است در این مرکز یک دفتری را بگیرد تا بتواند به‌طور مستقیم با شرکت‌ها و طرح‌هایی که در اینجا دارند کار می‌کنند در ارتباط باشد، ‌هم مشاوره لازم را بدهد که شرکت‌ها بتوانند برای ورود به بحث جذب سرمایه وارد شوند، هم خود صندوق وارد بحث سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که از نظر اقتصادی تحلیل می‌کند و مناسب هستند یا از اولویت‌های کشور هستند وارد شود. در واقع صندوق تکمیل‌کننده مراحل کاری این محصولات است.


انتهای پیام/۴۱۶۷



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته