دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1401 - 02:28
گزارش لحظه‌به‌لحظه از بیست و هشتمین روز بحران اوکراین؛

کاخ کرملین از احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای پرده برداشت/ آتش‌بس در لوگانسک اوکراین

جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد مسکو بی‌میل نیست اگر تحریم‌ها و تهدیدات غرب علیه روسیه افزایش و جنگ شدت یابد، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.
کد خبر : 649355
بحران اوکراین

گروه جهان خبرگزاری آنا، درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در پایان چهارمین هفته خود قرار دارد و این درحالی است که یک مقام اروپایی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی اعلام کرد، تحریم نفت روسیه از حمایت چندانی در اتحادیه اروپا برخوردار نیست و تنها تعداد کمی از کشورهای عضو با تحریم نفت روسیه موافق هستند.


از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه ادامه جنگ در اوکراین به‌نفع هیچ‌یک از طرف‌ها نیست، خواستار پایان فوری درگیری میان روسیه و اوکراین شد.


آمریکا به دنبال ایجاد جهان تک‌قطبی‌ است


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا با اقدامات خود به‌دنبال ایجاد جهان تک‌قطبی است و هم اکنون در حال تلاش برای تضعیف روسیه و منزوی کردن کامل آن است.


وی گفت: آنچه که امروز می‌بینیم، نتیجه طرح‌ها و نقشه‌هایی است که از سال‌های پیش طراحی شده است. ناتو به مطالباتی که روسیه بارها در زمینه پایبندی به توافقات از پیش امضا شده، درخواست کرده بود بی‌توجهی کرد، به تلاش‌های خود برای توسعه در شرق اروپا ادامه داد و این تهدید برای امنیت ملی روسیه است.


پوتین در اجلاس «گروه ۲۰» شرکت می‌کند


سفیر روسیه در اندونزی اعلام کرد، پوتین در نظر دارد در اجلاس سران گروه ۲۰ که قرار است اواخر سال جاری میلادی در اندونزی برگزار شود، شرکت کند.


این خبر پس از آن منتشر می‌شود که برخی از کشورهای عضو این گروه خواستار ممنوعیت حضور مسکو در این اجلاس شده بودند.


کی‌یف: صدمین پهپاد روسیه را سرنگون کردیم


وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، نیروهای این کشور روز سه‌شنبه در شهر محاصره شده ماریوپول صدمین پهپاد روسیه را از زمان تهاجم به اوکراین سرنگون کرده‌اند.


آتش‌بس در لوگانسک اوکراین


حاکم خودخوانده منطقه لوگانسک اوکراین اعلام کرد: برای خروج امن غیرنظامیان از برخی شهرک‌ها و روستاهای این منطقه بر سر آتش‌بس توافق شده است.


همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: هدف اصلی اقدامات ارتش روسیه در ماریوپول پاک‌سازی این شهر از شر نیروهای ناسیونالیستی است.


وی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: هدف راهبردی، پاک‌سازی ماریوپول از یگان‌های ملی‌گرای مستقر در آنجا است. ناسیونالیست‌ها از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مردم از شهر خارج شوند.


غول انرژی فرانسوی خرید نفت روسیه را متوقف کرد


شرکت توتال انرژیز با اعلام توقف خرید نفت و دیزل روسیه تا پایان سال جاری میلادی، جدیدترین غول انرژی ای شد که در اعتراض به حمله نظامی به اوکراین، نفت این کشور را تحریم کرد.  


این شرکت فرانسوی در بیانیه‌ای اعلام کرد: توجه به وخامت اوضاع در اوکراین و وجود منابع دیگر برای تأمین نفت اروپا، توتال انرژیز به‌صورت یک‌جانبه تصمیم گرفت دیگر وارد قراردادهای جدید برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه نشود. ‌


دست اروپا زیر ساطور نفت و گاز روسیه


یورونیوز گزارش کرد: تحریم فوری واردات نفت روسیه شوکی به اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد که جبران آن در کوتاه مدت امکان نخواهد داشت. بیشترین وابستگی اتحادیه اروپا به گاز وارداتی روسیه است، به همین دلیل وزیران امور خارجه فعلاً قصد ندارند در بحبوحه جنگ اوکراین گاز صادراتی این کشور را تحریم کنند.


این گزارش می‌افزاید: پس از جلسه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا معلوم شد آن‌ها برای تحریم نفت روسیه آماده نیستند. اختلافات شدید در جلسه دوشنبه کسب یک توافق در این زمینه را دست‌کم به جلسه بعدی موکول کرد. یکی از مهم‌ترین تحریم‌هایی که اتحاد یه اروپا علیه دولت روسیه در روزهای گذشته انجام داده، بلوکه کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور است.


ادعای پنتاگون درباره حمله روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی


یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد: واشنگتن شواهد روشنی دارد که نشان می‌دهد نیروهای روسیه عمداً زیرساخت‌های غیرنظامی، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها در اوکراین را هدف قرار داده‌اند.


کاخ کرملین از احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای پرده برداشت/ لشکر شکست‌خورده اروپا در برابر تحریم انرژی روسیه


این مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرد: آمریکا همچنین شاهد نشانه‌هایی از رفتار نیروهای روسیه در اوکراین بوده که جنایت جنگی به‌شمار می‌رود.


تصور کسی این نبود عملیات اوکراین دو روزه تمام شود


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به برخی فضاسازی‌های رسانه‌های غربی گفت: تصور کسی این نبود عملیات در اوکراین دو روزه به اتمام خواهد رسید.



روسیه تنها درصورت تهدید واقعی برای این کشور ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده کند



وی در بخشی از مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به این سؤال که پوتین در چه شرایطی از قابلیت‌های هسته‌ای روسیه استفاده خواهد کرد، گفت: چنین چیزی در حالتی می‌تواند اتفاق بیفتد که تهدید موجودیتی علیه کشور ما وجود داشته باشد.


سخنگوی کرملین در پاسخ به این سؤال که روسیه فکر می‌کند در اوکراین تاکنون به چه چیزهایی دست یافته است، عنوان کرد: مسکو هنوز به اهدافش دست نیافته، اما عملیات ویژه نظامی کاملاً منطبق با برنامه‌ها و اهداف از پیش‌تعیین‌شده به پیش می‌رود.


پسکوف گفت، روسیه تنها درصورت تهدید واقعی برای این کشور ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده کند.


کاخ کرملین از احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای پرده برداشت/ لشکر شکست‌خورده اروپا در برابر تحریم انرژی روسیه
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین


سخنگوی کرملین عنوان کرد: پوتین و مکرون به تفصیل درباره وضعیت پیرامونی اوکراین ازجمله روند مذاکرات جاری میان نمایندگان روسیه و اوکراین گفت‌وگو کردند.


یونان: هدف تحریم‌ها براندازی نظام روسیه است


یک دیپلمات یونانی گفت: هدف تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین براندازی نظام روسیه است.


وارویتسیوتیس میلتیادیس، دیپلمات ارشد یونان از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بابت هماهنگ‌ کردن مواضع کشورهای غربی برای تحریم روسیه تمجید کرد و گفت: همراهی نکردن ترکیه با این تحریم‌ها باعث تضعیف تلاش‌های جهانی برای تنبیه روسیه می‌شود.


وی گفت: اگر ما ترکیه را با این تحریم‌ها همراه نکنیم روسیه فشار سنگینی را به‌دلیل این تحریم‌ها احساس نخواهد کرد.


آمریکا اجازه نمی‌دهد روسیه به اهدافش در اوکراین دست یابد


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، واشنگتن اجازه نخواهد داد روسیه به اهداف خود در اوکراین دست یابد و هشدار داد: آمریکا با هر کشوری که بخواهد به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند، برخورد خواهد کرد.


همچنین منابع آگاه فاش کردند، آمریکا و متحدانش در ناتو معتقدند بلاروس به‌زودی کنار روسیه قرار خواهد گرفت و به‌صورت مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت خواهد کرد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته