دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1401 - 02:38
گزارش لحظه‌به‌لحظه از بیست و هفتمین روز بحران اوکراین؛

نخستین گروه اسیران جنگی میان روسیه و اوکراین مبادله شدند/ درخواست پوتین برای سفر مادورو به مسکو

جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد نخستین گروه اسیران جنگی میان روسیه و اوکراین مبادله شدند.
کد خبر : 649260
بحران اوکراین

گروه جهان خبرگزاری آنا، درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در سومین هفته خود قرار دارد و این درحالی است که نیویورک‌پست از توطئه‌ای برای ترور و سرنگونی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی اوکراین مدعی شد: گروهی از نخبگان روسیه ظاهراً برای سرنگونی پوتین و بازیابی روابط اقتصادی با غرب در حال توطئه هستند.


رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: مسمومیت، بیماری ناگهانی، تصادف. نخبگان روسیه در حال بررسی روش‌هایی برای برکناری پوتین هستند.


پوتین از مادورو خواست به روسیه سفر کند


در بحبوحه جنگ علیه اوکراین و تلاش آمریکا برای همراه کردن ونزوئلا با تحریم‌های ضد روسی خود، پوتین از همتای ونزوئلایی خود، نیکلاس مادورو خواست به مسکو سفر کند.


سفیر روسیه در کاراکاس گفت: مادورو به‌طور رسمی از سوی همتای روس خود برای سفر به مسکو دعوت شده است.


حمله پهپادی به نیروهای روسیه به‌وسیله «آزوف» اوکراین


نیروهای گردان آزوف اوکراین (نئونازی) در عملیاتی پهپادی نیروهای روسیه را هدف قرار دادند. این عملیات در شهر محاصره شده ماریوپول انجام شد.


پیشروی ۶ کیلومتری روسیه در منطقه دونتسک اوکراین


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور توانسته‌اند ۶ کیلومتر در منطقه دونتسک (جنوب شرق اوکراین) پیشروی کنند و بر منطقه اورژاینویه سیطره پیدا کردند.


آمریکا به تنش در روابط با روسیه پایان دهد


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا باید به تنش در روابط میان این کشور با روسیه پایان دهد.


دیدار میان پوتین و زلنسکی زود است


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته گفت که دیدار او با همتای روسش مهم و ضروری است، کاخ ریاست جمهوری روسیه از زبان سخنگوی خود در واکنش به این درخواست زلنسکی گفت: هنوز دیدار میان رؤسای دو کشور زود است.


دیمیتری پسکوف افزود:  این دیدار مستلزم توافق بر سر نتیجه احتمالی مذاکرات است، درحالی‌که دو طرف هنوز به توافقی دست پیدا نکردند.


هیئت‌های روسیه و اوکراین ظهر روز دوشنبه دور جدیدی از مذاکرات دوجانبه درباره وضعیت منطقه دونباس را برگزار کردند. گفت‌وگوی دو طرف یک ساعت و نیم به طول انجامید و سپس در قالب کارگروه‌ها ادامه یافت.


دیمیتری پسکوف دراین‌باره یادآور شد: میزان پیشرفت در مذاکرات روسیه و اوکراین آن‌طور که مسکو انتظار دارد و پویایی روند اوضاع برای طرف اوکراینی ایجاب می‌کند، پیش نمی‌رود.


به‌گفته وی، روند توافقات روسیه و اوکراین به چگونگی سند مورد توافق دو طرف بستگی دارد.


بنت برای دیدار با زلنسکی به کی‌یف سفر می‌کند


یدیعوت آحارونت گزارش کرد: دفتر نفتالی بنت به مدت ۱۰ روز با دفتر ولودیمیر زلنسکی در تماس بود تا سفر به کی‌یف هماهنگ شود.


دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایان هفته گذشته از سرویس امنیت داخلی (شاباک) درخواست کرد تا در صورتی که بنت بخواهد به اوکراین برود، طرحی امنیتی برای محافظت از وی تدارک ببیند.


این روزنامه به‌نقل از یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی تأیید کرد: دفتر زلنسکی از بنت به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای میانجی‌گری برای آتش‌بس با روسیه دعوت کرده است.


این منبع گفت: زلنسکی گفته است، بنت نباید فقط برای گرفتن عکس یادگاری به کی‌یف سفر کند. او اگر فکر می‌کند می‌تواند به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ کمک کند، بیاید.


روسیه خواهان رأی‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی برای اوکراین شد


یک منبع در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: روسیه خواستار رأی‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه بشردوستانه درباره اوکراین شده است.


منبع مذکور که نام یا سمتش فاش نشد، توضیح داد: روسیه چهارشنبه را برای این رأی‌گیری درخواست کرده است.


طبق پیش‌نویس قطعنامه، شورای امنیت خواستار آتش‌بس با مذاکره برای اطمینان از تخلیه سریع، ایمن، داوطلبانه و بدون مانع همه غیرنظامیان می‌شود. درعین‌حال شورای امنیت بر لزوم توافق دو طرف بر سر آتش‌بس‌های بشردوستانه تأکید می‌کند.


نخستین تبادل اسیران جنگی میان روسیه و اوکراین


نماینده روسیه در امور حقوق‌بشر گفت: ۹ نظامی روسی در نتیجه نخستین تبادل اسیران جنگی میان روسیه و اوکراین آزاد شدند.


این نظامیان در ازای آزادی شهردار شهر ملیتوپول مبادله شدند.


درخواست زلنسکی برای برگزاری همه‌پرسی توافق با روسیه


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید هرگونه توافق با روسیه برای پایان دادن به جنگ به همه‌پرسی نیاز خواهد داشت. مردم باید نظرشان را بگویند و به این مصالحه پاسخ دهند. نوع مصالحه به مذاکرات میان روسیه و اوکراین بستگی خواهد داشت.


زلنسکی زیر بار ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم ماریوپول نمی‌رود/ طراحی توطئه‌ برای ترور پوتین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین


وی می‌گوید: اوکراین تسلیم ضرب‌الاجل های روسیه نخواهد شد و شهرهایی مانند کی‌یف، ماریوپول و خارکیف زیر بار اشغال نخواهند رفت.


رئیس‌جمهور اوکراین گفت: به ما ضرب‌الاجل داده‌اند و خواسته‌هایی مطرح شده است. می‌گویند آن را به اجرا بگذارید تا جنگ را پایان ‌دهیم، ولی اوکراین به ضرب‌الاجل ها بی‌اعتنا خواهد بود.


وزارت دفاع روسیه در واکنش به این رویکرد کی‌یف اعلام کرد: دولت اوکراین با خودداری از نجات مردم در ماریوپول چهره واقعی و بی‌تفاوتی کامل خود نسبت به جان انسان‌ها را نشان داد.


زلنسکی زیر بار ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم ماریوپول نمی‌رود/ طراحی توطئه‌ برای ترور پوتین


روسیه روز گذشته (یکشنبه) به اوکراین اعلام کرد تا شهر محاصره شده ماریوپول را تحویل ارتش این کشور دهد و پیشنهاد کرد، مدافعان شهر در صورت خلع سلاح می‌توانند به همراه غیرنظامیان از معابر امن، این بندر جنوبی را ترک کنند.


اروپا آماده وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اعضای اتحادیه اروپا آماده وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه هستند. در نشست امروز وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مباحثی در زمینه تحریم نفت روسیه مطرح شد، ولی هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.


زلنسکی زیر بار ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم ماریوپول نمی‌رود/ طراحی توطئه‌ برای ترور پوتین
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا


از سوی دیگر شرکت خودروسازی Avtovaz که بزرگترین خودروسازی روسیه است به‌دلیل کمبود قطعات الکترونیکی خط تولید خود را به‌طور موقت متوقف می‌کند. این شرکت اعلام کرد، این توقف تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.


این کارخانه اوایل ماه مارس مجبور شد تولید خود را در دو شهر دیگر روسیه نیز به‌طور موقت تعطیل کند. شرکت خودروسازی فرانسوی رنو بیشترین سهام این شرکت را در اختیار دارد.


ادعای آمریکا درباره حمله سایبری روسیه به زیرساخت‌های این کشور


معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور سایبری مدعی شد، روسیه برای تلافی تحریم‌های آمریکا و متحدانش، حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را در دست بررسی دارد.


طعنه زاخاروا به ادعای ساکی درباره اعمال نشدن فشار آمریکا بر شرکت‌ها


ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهارات جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه مقام‌های واشنگتن بر شرکت‌های آمریکایی که تصمیم به خروج از بازار روسیه گرفته‌اند، فشار نیاورده‌اند، واکنش نشان داد و در کانال تلگرام خود با لحنی طعنه‌آمیز نوشت: ساکی مدعی شده مقام‌های ایالات متحده از هیچ شرکتی نخواسته‌اند فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کنند و خود شرکت‌ها تصمیم گرفتند این کشور را ترک کنند.


وی افزود: این ادعا درست مانند خط لوله جریان شمالی-۲ است که خود تصمیم گرفت گاز روسیه را به اروپا انتقال ندهد!


سخنگوی کاخ سفید شب گذشته تأثیر دولت آمریکا بر خروج شرکت‌های آمریکایی از بازار روسیه را رد کرد و مدعی شد: شرکت‌های خصوصی باید خودشان چنین تصمیماتی بگیرند، گرچه دولت آمریکا از تصمیم کسانی که بازار روسیه را ترک کردند، استقبال می‌کند.


روسیه: ۶۷ کشتی در بنادر اوکراین گیر افتاده‌اند


ارتش روسیه اعلام کرد: مین‌گذاری نیروهای اوکراینی در آب‌های اطراف بنادر این کشور باعث شده است ۶۷ کشتی از ۱۵ کشور به‌دلیل ترس از برخورد به مین‌های دریایی نتوانند بنادر اوکراین را ترک کنند.


آمریکا سلاح‌های ساخت شوروی به اوکراین می‌فرستد


وال‌استریت ژورنال به‌نقل از منابع آگاه فاش کرد: پنتاگون در حال ارسال سلاح‌های ساخت شوروی (ازجمله سامانه‌های دفاع موشکی) به اوکراین است تا به‌این وسیله نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه تقویت کند.


به نوشته وال‌استریت ژورنال، آمریکا در دهه‌های گذشته به‌صورت محرمانه سلاح‌های ساخت شوروی را برای انجام تحقیقات درباره فناوری‌های به‌کار رفته در آن‌ها وارد کرده است.


همچنین یک مقام ارشد پنتاگون مدعی شد، نیروهای مسلح روسیه از آغاز حمله این کشور به اوکراین تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ فروند موشک از زمین، هوا و دریا به مواضع اوکراین شلیک کرده‌اند.


دومای روسیه: کنگره آمریکا بایدن را استیضاح کند


ویاچسلاو ولودین، رئیس‌ دومای روسیه از کنگره آمریکا خواست جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور را به‌دلیل ارسال سلاح برای نئونازی‌های اوکراین استیضاح کند.


وی گفت: سلاح‌هایی که (از طرف دولت بایدن) به اوکراین ارسال شده، به دست یگان‌های نئونازی ازجمله آزوف رسیده است. بایدن باید به این دلیل استیضاح شود، زیرا قانون‌ را زیر پا گذاشته است.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته