دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گشوده شدن قفل خط لوله صادرات گاز با کلید تدبیر

گاز ایران با همکاری سایپم ایتالیا به قاره سبز می‌رود

توافقنامه ساخت خط لوله نهم سراسری به عنوان خط لوله صادرات گاز ایران در سفر رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا امضا شده است.
کد خبر : 64930

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حاشیه آیین امضای موافقتنامه ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا به کشور ترکمنستان در مقابل واردات گاز از آن کشور گفت: شرکت سایپم ایتالیا علاقه‌مند به همکاری با ایران در حوزه انرژی است.


حمیدرضا عراقی با بیان این که خط لوله دوم سراسری نیز از سوی این شرکت در ایران اجرا شده است، افزود: توافقنامه ساخت خط لوله نهم سراسری با شرایط اعلام شده از سوی ایران در سفر رئیس‌جمهوری و از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شده است.


وی تاکید کرد: براساس توافق انجام شده، شرکت سایپم ایتالیا در اجرای این پروژه باید از پیمانکاران ایرانی استفاده کند و تمام تجهیزات از جمله توربوکمپرسور و تجهیزات نیز از داخل تامین می‌شود.


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره قرارداد صادرات گاز به پاکستان گفت: این قرارداد کماکان در جریان است و فسخ نشده و طرف پاکستانی پیشتر اعلام کرده بود که مشکلی برای اجرای خط نداریم.


وی با بیان اینکه در دولت قبل به دلیل داشتن درآمد بالای نفتی وعده پرداخت ٥٠٠ یورو کمک مالی برای اجرای این خط در خاک پاکستان داده شده بود، اعلام کرد: پاکستان به گاز ایران نیازمند است و در حال آماده سازی برای دریافت آن است.


به گفته معاون وزیر نفت، مقامهای پاکستان ادعا کرده‌اند در حال نهایی کردن شرایط برای اجرای خط لوله هستند که با آمادگی آنها قسمت باقی مانده خط لوله تا مرز ایران و پاکستان را اجرا می‌کنیم.


مشعل گاز اوایل سال آینده در مرز ایران و عراق روشن می‌شود


وی به صادرات گاز به عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قرارداد صادرات گاز به استان‌های بغداد و بصره امضا شده است و امروز نیز بحث چگونگی تزریق گاز به خط انتقال بغداد بررسی شد و تا پایان سال مشعل گاز در مرز ایران و عراق (نفتشهر) روشن می‌شود.


عراقی اظهار کرد: صادرات گاز اوایل سال آینده با اعلام آمادگی عراق آغاز می‌شود و در ٩ ماه نخست اجرایی شدن قرارداد، روزانه هفت میلیون مترمکعب، پس از یک سال روزانه ١٤ و به ترتیب به حجم ٢٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه قرارداد صادرات گاز به عراق ٦ ساله است، ادامه داد: براساس این قرارداد در فصل گرم سال روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب گاز به استان بغداد ارسال می‌شود.


افزایش حجم ارسال گاز به ترکیه


وی درباره افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه نیز گفت: طرف ترک سه روز گذشته درخواست افزایش واردات از ایران را داشت که با هماهنگی انجام شده شرایط برای افزایش دو میلیون مترمکعب گاز انجام و در نهایت یک میلیون مترمکعب از این گاز از سوی آنها برداشته شد.


عراقی در مورد شکایت دوم شرکت بوتاش از ایران به دیوان داوری نیز اظهار کرد: طرف ترک ادعای کاهش ٣٥,٥ درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران را به دادگاه ارائه کرده بود و دادگاه با کاهش ١٠ تا ١٥ درصد موافقت کرده است.


وی با بیان اینکه برای پرداخت این مبلغ باید روش و حد‌ و نصاب مشخص شود، ادامه داد: درباره نحوه پرداخت مذاکره‌ای انجام نشده است.


معاون وزیر نفت با بیان اینکه ترکیه ادعای کاهش قیمت از سال ٢٠١٠ را به دادگاه ارائه کرده بود، گفت: با ارائه مستندات موضوع کاهش قیمت از سال ٢٠١١ اعمال می‌شود.


وی درباره کاهش مجدد قیمت صادرات گاز به ترکیه افزود: قیمت گاز تابعی از نفت و با توجه به کاهش قیمت نفت شاهد ارزان شدن قیمت گاز جهانی بوده‌ایم.


ارسال روزانه ٤٣ میلیون مترمکعب گاز به صنایع پتروشیمی


عراقی به حجم تحویل گاز به پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: در ١٠ ماه امسال به صورت میانگین روزانه ٤٣ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی‌ها تحویل شده که این مقدار در مدت مشابه پارسال ٤٠ میلیون مترمکعب بوده است.


وی ادامه داد: امسال قیمت هر مترمکعب خوراک برای واحدهای پتروشیمی ٣٣٤ تومان و قیمت سوخت ١٣٠ تومان بوده و اخیرا قیمت پتروشیمی‌ها تغییر و از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.


به گفته عراقی، قیمت خوراک بر اساس نرخ داخلی، متوسط قیمت واردات و صادرات و بر اساس قیمت میانگین جهانی محاسبه و در قالب فرمول ابلاغ شده است.


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه قیمت خوراک مورد رضایت شرکت‌های پتروشیمی بوده است، گفت: این قیمت از سال ٩٥ اعمال می‌شود.


وی تاکید کرد: به دلیل پرداخت بخشی از هدفمندی یارانه‌ها از سوی شرکت ملی گاز ایران، شرکت‌های پتروشیمی باید مطالبات معوق خود را پرداخت کنند و خوش حساب شوند.


معاون وزیر نفت درباره قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها گفت: قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها حدود ٨٠ تومان است اما مبلغی از این پول دریافت نمی‌شود و از سوی سازمان برنامه و بودجه محاسبه می‌شود.


برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز نداریم


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره افزایش قیمت گاز در سال ٩٥ نیز اظهار کرد: برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم و در صورت درخواست دولت، امکان ارائه چند سناریو وجود دارد.


عراقی در رابطه با احداث واحدهای مینی ال ان جی گفت: این موضوع در دو حوزه عملیات اجرایی و دانش طراحی در حال پیگیری است.


وی ادامه داد: برای دستیابی به دانش طراحی یک موسسه تحقیقاتی تشکیل داده‌ایم تا از توان بخش دانشگاهی استفاده و بتوانیم این فرایند دانش را بومی کنیم.


به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، برای این فناوری فراخوان داده‌ایم و ارزیابی شرکت‌های داخلی و خارجی انجام شده و کماکان در حال بررسی هستیم.


وی با بیان اینکه این پروژه به صورت BOO انجام می‌شود، تصریح کرد: فعلاً برای احداث یک واحد تمرکز کرده‌ایم.


معاون وزیر نفت درباره درآمد شرکت ملی گاز ایران گفت: سالانه حدود ١٧٠ میلیارد مترمکعب گاز فروخته و به ازای هر مترمکعب ١٢٠ تومان دریافت و ٢٣ تومان از این مقدار سهم شرکت ملی گاز ایران است.


وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران سالانه ٩ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی و سه هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کند.


امضای توافقنامه همکاری با یک شرکت فرانسوی


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به همکاری ایران و شرکت گازپروم نیز اشاره کرد و گفت: در این همکاری مذاکره‌ای برای صادرات گاز به ترکیه انجام نشده است.


عراقی تصریح کرد: همکاری شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم در قالب تشکیل پنج کارگروه در بخش‌های سرمایه‌گذاری، تعمیرات، نگهداری، ذخیره‌سازی و پالایشگاهی انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه به طور کلی شرکت‌های بزرگ گاز دنیا تجربیات و دانشی دارند که می‌توانند با یکدگیر مبادله کنند، افزود: علاوه بر همکاری با شرکت گازپروم، موافقنامه‌ای نیز با یکی از شرکت‌های فرانسوی امضا شده است.


معاون وزیر نفت درباره واردات ورق نیز گفت: هم اکنون تامین ورق به جز قطرهای ٤٨ و ٥٦ اینچ از داخل انجام می‌شود.


عراقی خاطر نشان کرد: این نوع ورق در ایران تولید نمی‌شود و کشورهای آلمان، هند، اوکراین و چین تولید کننده آن هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته