مدیران اجازه ورود به مباحث علوم انسانی را نمیدهند/ عملکرد ضعیف صنعت برای ارتباط با دانشگاهیان
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ تحقیق و پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه هر کشور است و کیفیسازی پایاننامههای دانشجویی، تنوعبخشی در دستاوردهای پژوهشی و تسریع در تکمیل طرحهای تحقیقاتی بسیار اثرگذار و قابل توجه است.
برای اجرای پژوهشهای کاربردی باید سیاستهایی در پیش گرفت تا دانشجویان مسئلهمحور شوند، که ارتباط دانشگاه با صنعت میتواند در این زمینه کارآمد باشد. همچنین کشور ما در زمینه تخصیص اعتبارات پژوهشی نیز به تغییر رویکرد نیاز دارد چراکه نه تنها اعتبارات بخش پژوهش ناچیز است بلکه این رقم نیز بهصورت صددرصدی تخصیص نمییابد. این در حالی است که پژوهش و توسعه علم در کشورهای پیشرفته جهان بسیار مورد توجه است و حتی رشتههای علوم انسانی برای آنها اولویت دارد در حالیکه در ایران پژوهشهای صورت گرفته در این رشته بسیار مغفول مانده است.
با این اطلاعات میتوان دریافت برای پژوهش اثرگذار و مسئلهمحور باید هزینه شود و حتی از هزینههای مقطعی هم نمیتوان به نتایج مطلوب دست یافت، چراکه باید پیوسته در پژوهش سرمایهگذاری کرد تا بعد از گذشت مدتی آثار آن نمایان شود. در این رابطه با مهدی فکورثقیه، معاون پژوهشی دانشگاه تهران به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با مهدی فکورثقیه میخوانید:
* مدیران اجازه ورود به مباحث علوم انسانی را نمیدهند
* قرارداد ۴۲۳ طرح کاربردی با سازمانهای دولتی و غیردولتی بسته شده است
* تعداد زیاد مقالات ما در پایگاههای معتبر، حاکی از کیفیت بالا و روزآمدی آنها است
* افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه، سطح علمی کشور را ارتقا میدهد
مدیران اجازه ورود به مباحث علوم انسانی را نمیدهند
آنا: از دیدگاه شما علت اصلی بیتوجهی به پژوهشهای علوم انسانی چیست؟
فکور: منشأ بسیاری از نوآوریها و تدوین ساختارها منطبق با رشتههای علوم انسانی بوده و ضروری است که جامعه در این زمینه نگاه کلان و سیستمی داشته باشد، چراکه مدیران اجازه ورود به مباحث علوم انسانی را نمیدهند. چرخه فناوری و نوآوری از نیاز شروع میشود و کشور ما در زمینه نیازسنجی ضعیف عمل کرده و بهطور مناسبی ارتباط برقرار نشده است و دفاتر ارتباط با صنعت نیز ضعیف عمل کردهاند. بنابراین این ارتباط باید به نحوی برقرار شود تا نکاتی که مدنظر و نیاز جامعه است را بهدرستی شناسایی و بهعنوان پروژه تعریف کنند. از سوی دیگر علم ما باید بهروز و همگام با مسائل جامعه بوده تا پاسخگوی نیازهای صنعت باشد. صنعت باید نیاز خود را به متخصصین عرضه و جامعه دانشگاهی را ملزم به ارائه پایاننامههای کاربردی کند
آنا: نیازسنجیها باید از سوی صنعت شکل گرفته و به جامعه دانشگاهی ارائه شود؟
فکور: این رابطه دو طرفه است؛ به این معنا که از طرفی صنعت و جامعه باید اعلام نیاز کند و از سوی دیگر تیمهای نیازسنجی در دانشگاهها شکل گیرد تا به جامعه نشان دهند که چه تواناییهایی دارند و صنعت مجاب شود که جامعه دانشگاهی میتواند زمینه سوددهی را برای آنها فراهم کند.
قرارداد ۴۲۳ طرح کاربردی با سازمانهای دولتی و غیردولتی بسته شده است
آنا: در دانشگاه تهران اقداماتی در راستای ارائه توانمندیهای خود به صنعت صورت گرفته است؟
فکور: نیازسنجیها صورت گرفته و ما به صنعت اعلام کردیم که چه پتانسیلهایی داریم، بهطور مثال طرح هوشمندسازی فعالیتها ارائه شده است به این معنی که در دانشگاه تهران اغلب فرآیندها، سامانهسپاری شده و دیگر نیازی به استفاده از کاغذ نیست و این امر از طولانی شدن پروسههای اداری جلوگیری میکند. همچنین قرارداد ۴۲۳ طرح کاربردی با اعتبار ۱ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال با سازمانهای دولتی و غیردولتی بسته شده است. از سوی دیگر تمام پایاننامههای ارشد و رسالههای دکتری که جنبه کاربردی دارند در قالب یک طرح بنیادی مطرح میشوند.
بیشتربخوانید:
- منشأ رانتهای پژوهشی کجاست؟
- تحقیق و پژوهش کاربردی لازمه تحول در دانشگاه است
- درآمد 100 میلیاردی برخی دانشگاهها از پژوهش تقاضامحور
تعداد زیاد مقالات ما در پایگاههای معتبر، حاکی از کیفیت بالا و روزآمدی آنها است
آنا: با توجه به مواردی که مطرح کردید میتوان به این نکته دست یافت که تنها پژوهشها، پایاننامهها و رسالههای کاربردی، در صنعت کارایی دارند و میتوانند موجب اشتغالزایی شوند، پس چرا بخش اعظمی از پژوهشها به فلسفه اختصاص داده میشود؟
فکور: علت اینکه چرا پژوهشها و پایاننامهها کاربردی نمیشود این است که باید صنعت نیاز خود را به متخصصین عرضه و جامعه دانشگاهی را ملزم به ارائه پایاننامههای کاربردی کند که پاسخگوی نیاز صنعت باشد. در سیستم رسالهنویسی حجم زیادی از مطالب وجود دارد که شاهد نوآوری در آن نیستیم اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که از پژوهشگران ما، مقالات بسیار زیادی در isi (موسسه اطلاعات علمی) منتشر شده است و نظر من این نیست که فرآیند مقالهنویسی را کند کنیم یا به آن نپردازیم چراکه بحث کاربردی شدن پژوهشها و انتشار مقالات در مجلات و پایگاههای معتبر دو موضوع کاملا متفاوت است. تعداد زیاد مقالات ما در پایگاهها و سایتهای معتبر، حاکی از کیفیت بالا و روزآمدی آنها است که توانستهاند جایگاه شایستهای در جهان داشته باشند، ازاینرو ما نمیتوانیم تمام توان و زمان اساتید را با طرحهای کاربردی پر کنیم اما حرکت در مرز دانش موجب میشود که اگر با معضل و مشکلی در صنعت مواجه شدیم با قرار گرفتن در مسیر علم در صدد رفع آن باشیم، بنابراین باید به هر دو با رویکرد متعادل نگاه شود. نمیتوانیم تمام توان و زمان اساتید را با طرحها و پژوهشهای کاربردی پر کنیم
افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه، سطح علمی کشور را ارتقا میدهد
آنا: مسیر رسیدن به پرچم داری علمی را چگونه ترسیم میکنید؟
فکور: گسترش و تولید علم برای رسیدن به پرچمداری علمی امری ضروری است و خوشبختانه کشور ما در این زمینه روند رو به رشدی دارد. اگر این تفکر در صنایع حاکم شود که به کمک دانشگاهیان نیاز دارند، میتوانند دانشگاهها را در مسیری قرار دهند که برای پاسخگوئی به نیازهای صنعت سطح علمی کشور را ارتقا دهند و برای رسیدن به پرچمداری علمی گام بردارند.
از سوی دیگر برای رسیدن به پرچمداری، کمیت مقالات نیز امری مهم است که دانشگاه تهران همواره بر کمیت و کیفیت مقالات تاکید دارد. بهطور مثال تعداد مقالات دانشگاه تهران در پایگاههای مطرح جهانی در سال ۲۰۱۹، ۴ هزار و ۷۶۷ مورد بوده و در سال ۲۰۲۰، این آمار به ۴ هزار ۹۲۷ رسیده که نشاندهنده رشد ۱۰ درصدی ما در یکسال گذشته است. همچنین علاوهبر کمیت مقالات بر کیفیت آنها نیز تاکید شده که مقالات ما باید در ژورنالهای معتبر دنیا چاپ شود، نوع مقالات به چه شکل باشد، طرحهای کاربردی در دستور کار قرار گیرند و بر مالکیت فکری نیز تاکید ویژهای شده است تا اعضای هیئت علمی دانشگاه بتوانند مقالات و پژوهشهای خود را ثبت کنند و در مجامع بینالمللی از آن دفاع کنند. خوشبختانه دانشگاه تهران در این زمینه در صدر قراردارد و امیدواریم شاهد روند رو به رشد همه دانشگاهها باشیم تا هرروز مسیر رسیدن به پرچمداری علمی کوتاهتر شود.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/