وقتی نظام آموزش نیازمند بازنگری اساسی است/ نجات دانشجویان و صنعت در پیچ تعارضها
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ منسوخ شدن سرفصلهای برخی دروس دانشگاهی و تعلق داشتن آنها به دهه ۶۰ و ۷۰ مشاجرهای در بین دانشگاهیان بوده که لازم است این دروس بازنگری شوند تا بحث مهارتآموزی در آنها دیدهشود. بر همین اساس در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورایی با عنوان شورای گسترش طراحی شده است تا برنامهریز و مدافع تغییرات مختلف باشد. بر اساس اختیاراتی که شورای عالی برنامهریزی و گسترش وزارت علوم به دانشگاهها داده است، گروههای آموزشی امکان ۲۰ درصد تغییر جزئی و ۴۰ درصد تغییر تفصیلی را در سرفصلهای دروس دارند.
تغییر ذاتاً مورد پسند بوده و از آن بهتر، تحولی است که همه جوانب را مورد بررسی قرار دهد و باعث رشد و پیشرفت آن حرفه و رشته شود. در مقابل، تغییرات سطحی که بدون در نظر گرفتن واقعیتهای موجود است نه تنها پیشرفتی به دنبال نخواهد داشت بلکه سرانجامی همچون سرخوردگی و پسرفت آموزشی را نیز به همراه دارد. توجه به اهمیت مهارتآموزی دانشجویان و تغییر سرفصلهای درسی در راستای رفع نیازهای روز جامعه و ارتباط موثر با صنایع مختلف نقش مهمی دارد و سبب ایجاد اشتغالهای تازه و ارتقای اقتصادی کشور میشود.
بازنگری سرفصلهای درسی باید در راستای نیازهای جامعه باشد
بازنگری سرفصلهای درسی بهمنظور ارتقا اهدافی همچون بررسی کیفیت برنامههای دانشگاهی، روزآمدسازی در راستای ایجاد مهارت و توانایی حرفهای در دانشجویان برای ورود به جامعه و بازار کار، ایجاد تغییرات ضروری برای ارتقای فرآیند تدریس و یادگیری در دورههای دانشگاهی، صورت میگیرد. دانشگاهها باید با فارغالتحصیلان ارتباط مستمر داشته باشند تا از مهارت آنها در بازار کار آگاه شوند
محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراینباره به خبرنگار آنا میگوید: «آموزشهای دانشگاهی با توجه به شرایط کشور، تغییر و تحولات در زمینه اقتصادی و اجتماعی میتواند هدفمندتر باشد که باید بهصورت مستمر بازنگریهایی در راستای نیازهای صنایع مختلف انجام شود.»
وی ادامه میدهد: «بحث پایش و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی در راستای کارآفرینی بهعنوان مقوله مهمی از ۳ سال اخیر مطرح و در حال انجام است، دانشگاهها باید با فارغالتحصیلان ارتباط مستمر داشته باشند تا بدانند مهارت آنها در ارتباط با صنعت و بازار کار تا چه میزان موثر بوده و در چه صنعتی مشغول به کار هستند.»
امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانونی برای اجرای بازنگری در سرفصلهای درسی وجود ندارد، در گفتوگو با خبرنگار آنا بیان میکند: «سیاستگذاری و تغییر فصول درسی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، باید در این زمینه اقدامی انجام شود و سیاستگذاران در اجراییشدن آن مصمم باشند. این امر مهم موجب کارآفرینی و تحولآفرینی در آموزش عالی خواهد شد.»
بیشتربخوانید:
تغییر سرفصلهای درسی در کارآفرینشدن دانشگاهها مؤثر است
حسین بختیاری، مدیرکل برنامهریزی و توسعه آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) در رابطه با ۳ حوزه مهم سرفصل درسی، که باید بهروز شود، به آنا میگوید: «این حوزهها شامل اهداف، محتوا و منابع درسی است که هر چند در عرصه آموزش تعریف میشود ولی میبایست با استفاده از امور پژوهشی و تحقیقاتی در بهروزرسانی آنها تلاش کرد، در این راستا میتوان از نتایج تحقیقات نشریات معتبر نیز بهره گرفت.»
مدیرکل برنامهریزی و توسعه آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) درباره میزان تأثیر تغییر سرفصلهای درسی در حوزه کارآفرین شدن دانشگاهها، به این امر اشاره میکند که «لازم است دانشگاهها بهسمت نسل سوم حرکت کرده و دانشگاه در خدمت جامعه باشد. یکی از پیش نیازهای اساسی این مهم سرفصلهای مناسب و عملیاتی دروس است که موجب کاربردیشدن دروس میشود. ارائه سرفصلهای کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه، حاکمیت و دستگاههای اجرایی لازمه کارآفرینشدن مراکز آموزشی است. به عبارت دیگر هر چند عرصه آموزش نوعی نظم، دیسیپلین و ثبات را دربردارد ولی باید حدی از انعطاف در تعریف رشتههای جدید و یا بازنگری سرفصلها در نظام آموزشی وجود داشته باشد که در راستای بهروزرسانی و کاربردی سازی دروس حرکت کرده که این مهم مسیر کارآفرینی دانشگاهها را تسهیل میکند.»
بیشتربخوانید:
-
بازنگری سرفصلهای درسی موجب کارآفرینی و تحولآفرینی در آموزش عالی خواهد شد
-
لزوم مراوده شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاهها برای اصلاح سرفصلهای درسی مهندسی
سرفصل دروس منطبق با نیازهای بازار و صنعت نیست
عباس گوهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در رابطه با تاثیر تغییر سرفصل دروس بر صنعت به خبرنگار آنا میگوید: «متأسفانه صنعت و دانشگاه با یکدیگر بیگانهاند، دانشگاه مسیر خودش را میرود و صنعت هم مسیر خود را، به همین دلیل شاهد اتفاق خاصی در هیچکدام از این حوزهها نیستیم. برای حل این مشکل لازم است سرفصلهای رشتههای مختلف با نیازهای فعلی صنعت و جامعه همگام شود. این مسئله باید در وزارت علوم با جدیت دنبال شود و سرفصلهای درسی متناسب با علم روز مورد تصویب قرار گیرد. دانشجویان باید بعد از فارغالتحصیلی بتوانند با مهارت لازم وارد بازار کار شوند، نه اینکه سربار جامعه باشند.» صنعت و دانشگاه با یکدیگر بیگانهاند، دانشگاه مسیر خودش را میرود و صنعت هم مسیر خود
تهیه سرفصل درسی مناسب، نوعی سرمایهگذاری بزرگ و مطلوب بوده که برای این سرمایهگذاری باید تلاش کرد. سرفصل دروسی که در دانشگاه تدریس میشود منطبق با نیازهای بخش بازار و صنعت نیست و بهتر است این دروس در کارگروههای اختصاصی بررسی شده و دروس تخصصی منطبق با مهارتآموزی دانشجویان هزاره سوم بازنگری شود.
این بازنگری تنها مختص به رشتههای فنی و مهندسی نیست و همه رشتههای علوم انسانی یا علوم پایه را پوشش میدهد. بهعنوان نمونه دانشجویان رشته حقوق میتوانند در دفاتر قضائی مشغول بهکار شده، تا زمانیکه فارغالتحصیل میشوند با اندوختهای از تجربه مفید به کار مشغول شوند. اگر این موضوع جامعیت پیدا کرده و در برنامهریزی درسی مدیران گروه نیز جدیتر لحاظ شود، میتواند در آینده کشور بسیار مؤثر باشد و دانشجویان کارآمد برای بازار آینده تربیت کند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/