دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1400 - 09:52
جشنواره امامت و مهدویت/ شعبانی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

شاخصه‌های اصلی فرهنگ مهدویت کدامند؟

هدف از انتظار فرج مهدی موعود ایجاد عدالت کامل در دنیاسترئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت هدف از انتظار فرج مهدی موعود را ایجاد عدالت کامل در دنیا دانست و گفت: انتظار به اندازه‌ای در مذهب شیعه دارای اهمیت است که با مراجعه به احادیث و روایات جایگاه آن مشخص می‌شود.
کد خبر : 647415
رامین شعبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت



رامین شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در رشت، هدف از انتظار فرج مهدی موعود را ایجاد عدالت کامل در دنیا دانست و اظهار کرد: اهمیت انتظار به اندازه‌ای در مذهب شیعه دارای اهمیت است که با مراجعه به احادیث و روایات جایگاه آن مشخص می‌شود که می‌فرمایند «نماز ستون دین و امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرایی و بقای دین است و در این میان انتظار فرج افضل اعمال است».(بیشتر بخوانید)


وی با بیان اینکه با یک بررسی اجمالی درباره ارکان و اهداف فرهنگ مهدویت که همانا ایجاد حکومت واحد جهانی توسط ولیعصر(عج) است، افزود: شاخصه‌های اصلی فرهنگ مهدویت شامل تقویت ایمان به خدای یکتا، گسترش بی‌نظیر علم و معرفت در سطح بسیار وسیع، ایجاد امنیت عمومی در جامعه و عدالت اجتماعی، رشد تربیت اسلامی و انسانی و گسترش عزت عمومی است که راهبرد نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها را به‌طور دقیق نشان می‌دهد.


رئیس دانشگاه آزاد فومن و شفت بیان کرد: باید دانشگاه‌ها با درنظر گرفتن این اهداف به آماده‌کردن مقدمات علمی و فرهنگی در جوانان به‌ویژه و آحاد ملت به‌صورت عموم به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های منظم و منسجم با دیدگاه مدیریتی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت اقدام کنند.


شعبانی تأکید کرد: سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی در افق پنج‌ساله اهمیت بسیار فراوانی به امر فرهنگ‌سازی و بسترسازی مناسب در راستای ارتقای فرهنگ آشنایی با اصول و اهداف مهدویت و نیز آماده‌سازی نسل جوان و بسترسازی مناسب برای منتظران ظهور دارد.


این مقام مسئول بیان کرد: سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده توسط واحدهای دانشگاهی صورت گرفته که امید است موجب ارتقای علمی و فرهنگی آحاد جامعه به‌ویژه قشر جوان و تحصیلکرده شود.


وی متذکر شد: برنامه‌ سیره حکومتی پیامبر(ص) و امام زمان(عج) در مسیر تمدن‌سازی، نشست حلقه صالحین با موضوع وظایف و ویژگی‌های منتظران، برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی با موضوع حکومت مهدوی و وظایف منتظران و کارگاه آموزشی با عنوان جهاد تبیین (تهدیدها و فرصت‌ها) در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی و مهدویت، انقلاب اسلامی، تمدن مهدوی و ظهور حضرت مهدی(عج) در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، شیوه‌های دعوت به نماز و پاسخ به سوالات و شبهات مهدوی، نشست بصیرتی با عنوان مهدویت از دیدگاه نهج‌البلاغه و سیره حضرت علی(ع)، برگزاری وبینار با موضوع ضرورت بررسی ابعاد مختلف مباحث مهدوی در دنیای معاصر، برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع مهدویت، نماز و ادعیه ازجمله فعالیت‌های سال ۱۴۰۰واحد دانشگاهی فومن و شفت در راستای ترویج فرهنگ مهدویت بوده است.


رئیس دانشگاه آزاد فومن و شفت با اشاره به اینکه همواره گروهی از ظالمان با حق مبارزه کرده‌اند که با ظهور امام زمان(عج) خداوند اراده فرموده تا حق بر باطل پیروز شود، تأکید کرد: این نابودی اهل فساد و ظلم، معنایی از انتقام مظلومان تاریخ مانند امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) است و معنای دیگر آن با رجعت تحقق می‌یابد که از عقاید مسلم شیعه و به معنای زنده شدن بعضی از مردگان و بازگشتن به دنیا و دریافت بخشی از نتیجه اعمال‌شان در دنیا و پیش از قیامت است.


شعبانی با بیان اینکه حکومت امام مهدی(عج) حکومت صلح، رحمت، هدایت و تأمین‌کننده سعادت انسان است، تشریح کرد: مهم‌ترین اهداف قیام ایشان تشکیل حکومت جهانی، بیعت گرفتن، مبارزه با دجال، آموزش و تعلیم قرآن، مبارزه با خرافات و بدعت‌زدایی، اجرای قوانین اسلام و حاکمیت دین بر جهان، گسترش عدالت و از بین بردن فساد، برخورد با دشمنان دین و آبادانی شهرها و روستاهاست.


وی ادامه داد: روشنگری درباره مبانی الهی حضور حضرت مهدی(عج) با برپایی جلسات پرسش و پاسخ به شبهات، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، برپایی همایش‌های علمی و نیز هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سوی اثبات علمی بی‌اساس بودن طرح شبهات از سوی معاندان و اسلام‌ستیزان که به حول قوت الهی اکنون در حال اجراست و امیدواریم گام‌های محکم‌تری در این راستا برداشته شود.


رئیس دانشگاه آزاد فومن و شفت با اشاره به راه‌اندازی دفاتر مهدویت در تمام استان‌ها و اینکه برنامه‌ریزی‌های دقیق و مؤثری در واحدهای دانشگاه آزاد استان گیلان و کشور در حال شکل‌گیری است، یادآور شد: گواه آن انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی و برگزاری وبینارهای متعدد در خصوص جنبه‌های متعدد مهدویت است.


شعبانی یادآوری کرد: برای تعمیق بیشتر اثرات این فعالیت‌ها نیاز به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در مباحث مختلف ظهور ازجمله جامعه‌شناسان، علوم دینی، فرهنگی، اقتصادی و ... برای بررسی و تبیین تمام ارکان این نهضت الهی ضروری به‌نظر می‌رسد.


وی با بیان اینکه جلب و جذب حداکثری در تمام مقاطع سنی است که نیاز به تولید برنامه و محتوای دقیق فراخور نیازها و قدرت استنباط و استنتاج گروه‌های هدف دارد، اضافه کرد: این مهم امری کاملاً تخصصی است که تشکیل گروه‌های علمی خبره برای تعیین نیازهای آموزشی و نیز اولویت‌های تحقیقاتی ازجمله راهکارهای دیگر در پیشبرد این هدف متعالی است.


رئیس دانشگاه آزاد فومن و شفت گفت: آموزش منظم استادان در راستای تبیین و طرح علمی موضوع مهدویت و انتظار ظهور با توجه به دروس تخصصی و ایجاد ارتباط این فرهنگ با رشته‌های علمی، برگزاری همایش‌های منظم در راستای استفاده از آخرین یافته‌های پژوهشی محققان و دانشگاهیان و سپس هماهنگی با ارباب جراید در راستای نشر حقایق علمی و فرهنگی برگرفته از این یافته‌هاست.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته