موعودباوری ریشه در فطرت الهی انسان دارد
عارفه گودرزوند چگینی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در رشت با اشاره به موضوع مهدویت اظهار کرد: در نیم قرن اخیر گفتوگو میان ادیان از نهری کوچک به رودخانهای خروشان تبدیل شده و از یک کنفرانس اتفاقی به نشستهای متعدد و گفتوگوهای علمی میان دانشگاهیان مبدل شده است.(بیشتر بخوانید)
وی با بیان اینکه واقعیت بزرگ آن است که تئوریپرداز «اصل گفتوگو» قرآن کریم است، تأکید کرد: سنت نبوی، ائمه اطهار و سیره علما گواه بر این سنت حسنه است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: مناظرههای امام علی(ع) با جاثلیق بزرگ مسیحیان، مناظره امام صادق(ع) با ابن ابیالعوجا که کسی که او را تحمل نمیکرد؛ اما امام با سعه صدر میپذیرفت و پاسخ میداد و مناظره امام رضا با پیروان سایر ادیان نشانه اهمیت دادن ائمه(ع) به امر گفتوگو است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت بیان کرد: آنچه مسلم است، اندیشه منجی موعود یکی از مهمترین باورهایی است که معتقدان بسیاری از ادیان در جهان را به سوی خود جلب کرده و موجب امیدآفرینی و نگرش روشن به آینده در میان ادیان شده است.
گودرزوند با بیان اینکه اندیشه نجات و موعودباوری در میان ادیان اعم از ابراهیمی و غیرابراهیمی از مسائل مهم و اساسی و مورد توجه آنهاست، متذکر شد: موعودباوری ریشه در فطرت الهی انسان دارد.
وی با اشاره به اینکه در ادیان توحیدی نظر بر این است که در نهایتِ این عالم، انسانی الهی خواهد آمد و با کمک و عنایت خداوند، امور عالم را اصلاح خواهد کرد، اضافه کرد: منجی یهودیان باید تأییدشده از جانب خداوند باشد و منجی مسیحیان علاوه بر آن کلمه خدا، پسر خداست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در اسلام نیز منجی، ولی خدا، حجت خدا، امان معصوم و جانشین پیامبر است، تأکید کرد: جامعه موعود تجلیگاه نظام توحیدی و ارزشهای الهی در جامعه است که از مهمترین اهداف در دعوت انبیای الهی است. پس موعودباوران برای رسیدن به حاکمیت توحید در جهان باید با همکاری و گفتوگو به سوی جامعه موعود حرکت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت یادآوری کرد: دو مفهوم مشترک و یا بهتر است بگویم دو الهیات در میان ادیان است که نشئت گرفته از آموزه موعودباروی است و میتواند اساس گفتوگوی میان پیروان ادیان باشد.
گودرزوند با بیان اینکه «الهیات رنج» و «الهیات امید» که هر دو برآمده از الهیات عملی است، ادامه داد: حلقه وصل این دو الهیات مفهومی است به نام «انتظار» که برخاسته از فطرت پاک الهی انسان است و همه ادیان بدان توصیه کردهاند.
وی با اشاره به اینکه در سنت شیعی هم انتظار، افضل العبادت محسوب میشود و این انتظار باید پویا، سراسر شور، تعهد و مسئولیت باشد، گفت: زیست منتظرانه نوعی خاص از زندگی است که هم به تفکرات، تمایلات و انگیزههای منتظران جهت میدهد و هم تعامل، رفتار و کنشهای آنان را سمت و سو میبخشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر افراد جامعه منتظر تمام افکار و برنامههای خود را همسو با رسیدن به عصر ظهور سامان میبخشند. نقش منتظران در تاریخسازی به گونهای است که تا منتظران واقعی نباشند، ظهوری اتفاق نخواهد افتاد.
وی با بیان اینکه پیروان ادیان با چشم دوختن به تصویری که در تابلوی زیبای عصر ظهور شده است، به گونهای یکسان به حس کمالخواهی و آرمانگرایی خود پاسخ میدهند، تشریح کرد: ازجمله زیباییهایی که در تابلو عصر ظهور چشمنوازی میکند، ظلمستیزی، عدالتخواهی و صلحطلبی است که از اصول برنامههای حکومت منجی است.
گودرزوند بیان کرد: منجی موعود در اسلام و مذهب تشیع از قویترین مصادیق این اندیشه در دنیای ادیان است و منجی موعود در شیعه از لحاظ ماهوی «شخصی» و «متعین» به گونهای که نام پدر و مادر و حسب و نسب و زمان و مکان تولد وی معلوم است و از تأییدات و نصرتهای ویژه الهی برخوردار است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/