دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1394 - 15:52
حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسکری در اجلاس شورای زنان فرهیخته کرمان مطرح کرد:

تساوی حقوق زن و مرد از موضوعات مهم انقلاب و اندیشه امام(ره) است/ توصیف جالب امام صادق(ع) درباره همسر پیامبر(ص)

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در اجلاس کشوری شورای راهبردی زنان فرهیخته در واحد کرمان سخن می‌گفت، نقش شورای زنان فرهیخته در تحقق حقوق مختلف بانوان را مورد تاکید قرار داد.
کد خبر : 64426

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسکری در این اجلاس گفت: «در آستانه دهه فجر روزهای فجر آفرین و پیروزی ملت بزرگ ایران به رهبری امام عظیم‌الشان هستیم و این روزها را گرامی می‌داریم. روزهایی که رهبری پیامبرگونه امام و خواست و اراده ملت مایه رهایی و استقلال ایران از سلطه و نفوذ قدرتهای شرقی و غربی و نظام طاغوت 2500 ساله شاهنشاهی شد.»


عسکری ادامه داد: «در این روزها امام(ره) با رهبری کارآمد و اثربخش ایشان به همه ما و جامعه دینی ایران هویت، عزت و کرامت هدیه کرد، چون این جلسه و مجمع شما استادان و خواهران فرهیخته یک اجلاس تخصصی برای حوزه زنان فرهیخته و اثرگذاری آن در جامعه است لازم می‌دانم به سابقه اثرگذار اهل بیت پیامبر در آغاز سخن اشاره کنم، از حضرت صادق(ع) رئیس مذهب ما شیعیان که همزمان با امامتش استاد رسمی امامان مذاهب اهل سنت نیز بود روایتی در منابع اسلامی نقل شده که فرمودند : کانت خدیجة وزیرة صِدقٍ علی إلاسلام، و کانَ رسول الله(صلی الله علیه و آله) یسکنُ إلیه.»


او بر نقش حضرت خدیجه(س) به عنوان وزیری صادق برای اسلام و مایه سکون و آرامش رسول خدا تاکید کرد و گفت: «همه می‌دانیم حضرت خدیجه(س) یک کارآفرین اقتصادی و یک مدیر کارآمد محسوب می‌شد و مدتی پیامبر اکرم امین و کارگزار او برای سفرهای تجاری بود. او می‌دانست چگونه تولید ثروت کند و به چه صورت در توزیع ثروتش هدفمندانه نقش‌آفرین باشد.»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «برای همین است که در این حدیث در آغاز رسالت پیامبر از او به عنوان وزیر اقتصادی حضرت و مایه آرامش و سکون ایشان یاد شده است. پس از حضرت خدیجه از حضرت زهرا(س) به عنوان یک الگوی جامع یاد می‌شود که حداقل به مدت سه سال و نیم عهده‌دار فدک و مدیریت اقتصادی این منطقه مهم و تعیین‌کننده بود.»


او افزود: «درایت و کارآمدی آن حضرت در مقطع رحلت جان‌سوز پیامبر طوری بود که جبرئیل بر او نازل می‌شد و سلام و دستور خداوند را به ایشان ابلاغ می‌کرد و برخوردار از درک سری و باطنی بود. خطبه فدک آن حضرت بالاترین درس معرفت و از نظر حقوقی مهم‌ترین استدلال و منطق حقوقی در تاریخ است که ابوبکر خلیفه اول را مجاب کرد. لازم است بدانید که فدک 21 مرتبه به خاندان عصمت و طهارت داده شده و پس گرفته شده و در یک اتفاق و رخدادی خلیفه دوم به ابوبکر می‌گوید با برگرداندن فدک به زهرا چگونه می‌توانی اداره حکومت و هزینه جنگ و جهاد را تامین کنی.»


عسکری گفت: «این مطلب نشان‌دهنده تعیین کننده بودن فدک در حوزه اقتصادی است و نشان می‌دهد که حضرت زهرا(س) چگونه بر این منطقه مدیریت داشتند و تولید ثروت می‌کردند. به جز حضرت زهرا (س) و حضرت خدیجه(س) به عنوان یک الگو، زینب کبری و نقش اثرگذار ایشان در نهضت عاشورا است که سفیر این نهضت برای همیشه تاریخ است.»


«خوب است بدانیم که انقلاب اسلامی به رهبری امام و در راستای بعثت پیامبر و نهضت عاشورا است و همه می‌دانیم که زنان چه نقش آفرینی در این نهضت داشته و دارند. روی همین جهت است که موقعیت حقوقی، سیاسی و اجتماعی بانوان بخش مهم، تفکیک ناپذیر و غیرقابل انکار از تاریخ انقلاب اسلامی و اندیشه حیات بخش امام است.»

او در ادامه به نقش زنان در انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «خوب است بدانیم که انقلاب اسلامی به رهبری امام و در راستای بعثت پیامبر و نهضت عاشورا است و همه می‌دانیم که زنان چه نقش‌آفرینی در این نهضت داشته و دارند. به همین دلیل است که موقعیت حقوقی، سیاسی و اجتماعی بانوان بخش مهم، تفکیک‌ناپذیر و غیرقابل انکار از تاریخ انقلاب اسلامی و اندیشه حیات بخش امام است.»


عسکری تاکید کرد تساوی حقوق زن و مرد از موضوعات مهم انقلاب و اندیشه امام(ره) محسوب می‌شود. او گفت: «هرچند که این مطلب مورد انکار متحجران و دگم‌اندیشان است و آنان به این مطلب ملتزم نبوده و نیستند ولی امام با آشتی برقرار کردن بین سنت و مدرنیزم هم نگاه افراطی و متقابلا تفریطی به حوزه زنان را اعتدال بخشید و آرمان گرایی واقع بینانه را در این رابطه منظور نظر قرار داد و به عزت و کرامت زنان به عنوان یک راهبرد جامع عمل پوشاند.»


او افزود: «این مطلب در قانون اساسی به عنوان تجلی مکتب فکری امام و مردم‌سالاری دینی مشهود است. در یک فراز از سخنان ارزشمند آن یار سفرکرده می‌خوانیم زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد. حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رای دادن و حق رای گرفتن و باید بگویم بسیاری از حقوق دیگر که امام به عنوان نمونه به چند مورد از مصادیق مهم حقوق زنان اشاره کرده است.»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی برای این تشکیل شده که این حقوق را مطالبه کند و در صدد تحقق کامل آنها باشد. برای این موضوع راهبردهای اثرگذار در دستور کار است. نیمی از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی را خواهران تشکیل می‌دهند، خوشحال‌ایم که در استان کرمان دیروز که آزمون دکتری برگزار شد و بیش از سه هزار نفر در این استان در این آزمون شرکت داشتند حدود 50 درصد متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری خواهران بودند.»


او ادامه داد: «به همین تناسب باید تلاش کنید استادان و هیات علمی خواهران رشد روزافزون داشته باشد. استخدام هیات علمی در کنار توسعه تحصیلات تکمیلی که رهبری فرمود یک مزیت فوق‌العاده برای کشور و نظام است، راهبرد جدی ما است.»


«اقتصاد مقاومتی هم به عنوان اقتصاد درون‌زا مبتنی بر دانش‌بنیان است.خواهران باید در شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادی و فرهنگی از سهم قابل توجهی برخوردار باشند. این مطلب یک نقطه عطف و نقش آفرین برای حرکت بانوان تحصیل کرده در کشور است.»

عسکری به موضوع تجاری سازی علم و اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد گفت: «اقتصاد مقاومتی هم به عنوان اقتصاد درون‌زا مبتنی بر دانش است. خواهران باید در شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادی و فرهنگی از سهم قابل توجهی برخوردار باشند. این مطلب یک نقطه عطف و نقش‌آفرین برای حرکت بانوان تحصیل‌کرده در کشور است.»


او افزود: «پژوهشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در هیات امنای مرکزی تصویب شد و خواهران و به ویژه استادان دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند در پژوهشکده‌های موجود و جدیدالتاسیس و هم چنین سامانه ساها، ایده‌های نو و جدیدی کشف و عرضه کنند و در مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌های خود را تبدیل به کالا و خدمات کرده نقش آفرین باشند. در این رابطه بستر و زمینه بیش از هر زمان دیگری مهیا است.»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد به حضور زنان در مسائل اجتماعی و مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: «همان گونه امام(ره) فرمود از حقوق مسلم بانوان، حق رأی دادن و حق رأی گرفتن است . حق‌الناسی که رهبری فرمود هم همین است . در این رابطه زنان فرهیخته و استادان مطالبه‌جویانه و پرسش‌گرانه می توانند تعامل فعال داشته باشند.»


او افزود: «روشن است که هیچ رفتاری در حوزه مربوط به حقوق اساسی ملت نباید این تلقی را ایجاد کند که رقابت در جمهوری اسلامی به ویژه برای زنان با سختی مواجه است. این مطلب حتی در انتخابات خبرگان رهبری نیز می‌تواند به عنوان یک مطالبه دنبال شود زیرا که منع قانونی ندارد.»


عسکری در پایان گفت: «خانم‌های مجتهده و واجد شرایط می‌توانند برای خبرگان ثبت‌نام کنند و مورد تأیید قرار بگیرند. حداقل مساله در وضع فعلی این است که زنان به کسانی در انتخاب پیش رو رای بدهند که در مجلس آینده خبرگان بتوانند از طریق تصویب آئین‌نامه جدید این حق را برای آنان تسهیل کنند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: دهه فجر علی عسکری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته