تشکیل دانشکدههای موضوعی بر اساس آمایش سرزمینی هر منطقه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بندرعباس، جواد علمایی در نشست شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان که با حضور احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، علیرضا ایرانبخش مدیرکل پژوهش، سودابه سلیمانی مدیرکل امور آموزشی و شعبانعلی صفری ثابت مدیرکل برنامهریزی درسی و جعفر اسدپور معاون همکاریهای صنعتی و امور آزمایشگاهی حوزه معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و روسای واحدها و مراکز دانشگاهی استان هرمزگان برگزار شد، با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در تمام عرصههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه یادآور شد: علیرغم پیشرفتهای چشمگیر و برنامههای جامع اتفاق افتاده در این دانشگاه، مشکلات کوچکی هنوز هم وجود دارد که همکاران پرتلاش ما در همه بخشها به دنبال حل این موانع هستند و ما نیز باید با تشریکمساعی و دوری از تضارب آرا برای پیشرفت و توسعه این دانشگاه با سازندگی و بالندگی آن همگام و همراه شویم.
علمایی با اشاره به دستورالعمل صادره در خصوص پژوهش محور گفت: تبدیل شیوه تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از آموزشی ـ پژوهشی به آموزشی با هدف حفظ کیفیت آموزشی یک تکلیف است که باید مورد اجرا قرار گیرد و در ادامه این مسیر باید هزینههای مربوط به پایاننامههای پژوهش محور و یا آموزش محور مطابق بخشنامه اجرا شود و اگر دریافت هزینه از دانشجو بر اساس دستورالعمل پژوهش محور بود باید پرداخت نیز بر همین اساس باشد و تمام حقوحقوق اساتید در این پروسه بر اساس ضوابط و بخشنامههای صادره پرداخت شود.
وی اظهار کرد: همه ما مکلف هستیم حقوق دانشجویان را محترم بشماریم و ساعات برگزاری کلاس را به بهترین نحو در انتقال مفاهیم درسی و آموزشی بکار ببندیم، افزود: روسای واحدها، معاونان آموزشی و مدیران گروه باید نظارت کافی و دقت لازم را در این مهم اعمال کنند تا خدایی ناکرده حقوقی از کسی تضییع و حقالناسی در این میان پایمال نشود.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأسیس دانشکدههای موضوعی در این دانشگاه تأکید کرد: نقشه اصلی دانشگاه تشکیل دانشکدههای موضوعی است تا بر اساس بنیان مطالعات آمایش آموزشی هر منطقه راهاندازی و فعالیت نماید و بتواند این دانشکدهها را متناسب با مأموریتی که دارند بهسوی هدف ترسیم شده رهنمون باشند.
وی در ادامه این بحث یادآوری کرد: آنچه در حوزه معاونتهای موضوعی در جهان توسعهیافته اتفاق میافتد پرهیز از برنامههای و استراتژیهای کلیشهای و منسوخ است که باید مطابق با علم نوین و تکنولوژی نوآورانه همراه باشد و گاهی هم اگر نیازی باشد، با بهروزرسانی دادههای دیروز، گامهای خود را بر محور نوآورانه منطبق سازیم و سرفصل دروس بر اساس نیازمندیهای جدید شکل گیرد، زیرا امروز باید جهتدهی به بسیاری از موضوعات گذشته مطابق نیازهای امروز جامعه دیده شود.
علمایی با اشاره پیشرو بودن استان هرمزگان در مبحث آمایش سرزمینی در موضوع آموزش عالی افزود: که استان هرمزگان در این موضوع موفق عمل کرده و امروز از نتایج و دستاوردهای این آمایش سایر استانها نیز در حال الگوبرداری و استفاده از آن هستند و این نشان میدهد که دانشکدههای موضوعی ما باید با توجه به نیاز هر منطقه شکل گیرد.
این مقام مسئول افزود: دستورالعملهای لازم در شکلگیری شاکله و فرمت این دانشکدهها انجام شده و بخشی از مدلهای آن نیز در حال انجام است که نیاز به تشریکمساعی، جلسات مشترک و نظرات مختلف هستیم تا بتوانیم در این راستا گامهای بلند و ممتدی را برای حل مشکلات جامعه برداریم.
وی با اشاره به برنامه محور بودن سیاستهای دانشگاه گفت: برنامه ۵ ساله دانشگاه باید موردتوجه و اهتمام همه عزیزان دانشگاهی باشد و همانگونه که حرکتهای صورت گرفته در حوزه فرهنگی دانشگاه قابلتحسین است و اتفاقات بزرگ و خوبی در این حوزه به وقوع پیوسته است باید تلاش کنیم تا برنامههای خود را بر محور دین و اخلاق استوار ساخته و از منویات مقام معظم رهبری نیز در این مسیر خطیر غفلت نکنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این جلسه با تشریح عملکرد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با بیان اینکه روسای واحدهایی دانشگاهی این استان در جذب دانشجو و حفظ وضعیت مالی دانشگاهها از موقعیت نسبتاً بهتری نسبت به سایر استانها برخوردارند افزود: این استان توانسته در حوزه عملکرد مالی برای چندمین بار مقام برتر کشور را به خود اختصاص دهد که این نشان از تلاش، صرفهجویی و استفاده بهینه از منابع مالی است.
احسان کامرانی بیان اینکه، همه باید در مسیر خدمت به مردم گام برداریم و در این میدان نیازمند به همفکری، هماندیشی و همراهی یکدیگر داریم گفت: همه کارکنان این دانشگاه باید با شناخت توانمندیهای خود و پتانسیلهای موجود هر منطقه با برنامهریزی و داشتن استراتژی و هدف، به سمت توسعه پایدار، بالندگی و سازندگی جامع و بزرگ گام برداریم و از طی این مسیر و پشت سر گذاردن مشکلات، هراسی نداشته باشیم.
این جلسه با توضیحاتی در خصوص روشنگری بخشی از مباحث مطرح شده و سؤالات روسای واحدهای دانشگاهی در راستای دستورالعملهای صادر شده و بخشنامهها ادامه یافت و در این راستا مدیران کل آموزشی؛ پژوهشی و برنامهریزی به تفکیک، به تبیین و تشریح این بخشنامه پرداختند و به ابهامات مطرح شده پاسخ دادند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/