دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1399 - 14:59
آنا گزارش می‌دهد؛

عزم جدی دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی دانشکده حکمرانی اسلامی/ برای نيازسنجی دانشكده‌های موضوعی چه بايد كرد؟

نخستین جلسه ظرفیت‌سنجی تاسیس دانشکده‌های موضوعی ویژه معاونان پژوهشی، آموزشی و رؤسای هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 561196
IMG_20210202_114003_251.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین جلسه ظرفیت‌سنجی تأسیس دانشکده‌های موضوعی ویژه معاونان پژوهشی، آموزشی و روسای هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی امروز در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


در این جلسه میثم چگین، سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، بهرام عابدی، مدیرکل آموزش علوم انسانی و هنر، حسین بدیعی، مدیر دفتر رصد و اعتبارسنجی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه حضور داشتند.


همچنین معاونان پژوهشی، آموزشی و روسای هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور به‌صورت مجازی در این جلسه شرکت کردند.


چگین: دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد در حال راه‌اندازی است


میثم چگین، سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت ایام‌‌‌الله دهه فجر و سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: تأسیس دانشکده‌های موضوعی که در راستای مأموریت‌محوری و هدفمند شدن آموزش دانشجویان در حال پیگیری است، در دانشگاه‌های دنیا امر جدیدی نیست و در این زمینه تجارب جهانی و داخلی وجود دارد.



وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ضرورت علمی و اقتضای شرایطی که در دانشگاه وجود دارد و مهم‌تر از همه، نیازی که در جامعه به معطوف شدن آموزش‌های آکادمیک به حل مسائل جامعه احساس می‌شود، این موضوع در حال پیگیری است.


سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در حال حاضر پیشنهادهایی در خصوص دانشکده‌های موضوعی از طرف استان‌ها مطرح شده که از این جمله می‌توان به دانشکده حکمرانی اسلامی، فضای مجازی، کارآفرینی، خانواده، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد؛ از بین این موارد، دانشکده حکمرانی اسلامی پس از تکمیل مراحل قانونی خود در دانشگاه به تصویب رسیده که در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در حال راه‌اندازی است.


چگین خاطرنشان کرد: این جلسه به منظور بررسی ابعاد، الزامات و ظرفیت‌سنجی تاسیس دانشکده‌های موضوعی تشکیل شده و حضور معاونان پژوهشی، آموزشی و روسای هیئت‌های اندیشه‌ورز در این جلسه به دلیل ابعاد پژوهشی و آموزشی این اقدام است؛ آقای نادی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به دلیل تجربه ارزشمندی که در طراحی و راه‌اندازی دانشکده حکمرانی اسلامی در اصفهان دارند، در این خصوص به ارائه فرآیند و تجارب خود در این زمینه می‌پردازند.


نادی: اولویت دانشکده‌های موضوعی، حکمی‌سازی و مهارت‌محوری است


محمدعلی نادی، مشاور معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در امور پيگيری مصوبات ويژه در این جلسه با اشاره به فلسفه وجودی دانشكده‌های موضوعی گفت: یکی از اهداف تعالی علوم انسانی، شکل‌گیری دانشکده‌های موضوعی است. در واقع شکل‌گیری یک دانشگاه اجتماعی و مسئله‌محور و دانشکده‌های موضوعی و مأموریت‌گرا بر پایه مسئله‌شناسی و تربیت دانش‌آموختگان با رویکرد کارآمدی است.



وی افزود: در این دانشکده‌ها افرادی تربیت خواهند شد که در یک حوزه خاص مفید و مؤثر باشند. مثلا دانشكده خانواده يا اقتصاد مقاومتی دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ایجاد شبکه‌های اجتماعی علمی است؛ به‌روزسازی، بومی‌سازی، حکمی‌سازی و مهارت‌محوری اولويت اصلی اين دانشكده‌هاست که می‌خواهد پاسخ به نيازهای استان و منطقه بدهد.


رئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به حل مسائل کشور کمک کند دانشکده‌های موضوعی است. به‌طور مثال خانواده در کشور ما جایگاه ویژه‌ای در جامعه اسلامی دارد و از سوی دیگر امروز با مسائل خانواده و جمعیت مثل تضعیف بنیان خانواده، کاهش جمعیت و... مواجهیم؛ طبیعتاً دانشگاه باید رسالت خود را در این زمینه ایفا کند و یکی از راه‌ها این است که دانشکده‌ها به این مسائل جهت دهند.


تربیت مدیران انقلابی در دانشکده حکمرانی


نادی ادامه داد: مثلاً دانشکده خانواده اعلام کند که گروه‌ها شکل بگیرند، دغدغه‌مند باشند، نشریات بر اساس محوریت این مسائل منتشر شوند، گفتمان‌های علمی شکل بگیرند، پژوهش‌های علمی جهت‌دار اتفاق بیفتد و از پراکنده‌کاری پرهیز شود؛ حکمرانی نیز در همین راستاست، چراکه ما مسئولیت تولید مدیران انقلابی را در جامعه برعهده داریم و طبیعی است حوزه‌های مختلف باید جایگاه خود را نسبت به حکومت و حکمرانی مشخص کنند و در این راستا ریل‌گذاری کنند.


وی خاطرنشان کرد: نخستین مجوز برای راه‌اندازی دانشکده موضوعی حکمرانی اسلامی به واحد اصفهان داده شد، چرا که با رویکرد اقتصادی است؛ بر اساس مسئله‌شناسی‌ که مسئولان واحد اصفهان در این راستا انجام دادند و همچنین بنگاه‌های اقتصادی فراوانی که وجود دارد، قرار است این دانشکده راه‌اندازی شود و امیدواریم در سال تحصیلی جدید شاهد افتتاح آن باشیم.


برای نيازسنجی دانشكده‌های موضوعی چه بايد كرد؟


رئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: مطالبات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی با تأكيد بر استان مورد نظر، مطالبات مقام‌های استانی يا فعالان اقتصادی و اجتماعی در خصوص تربيت نيرو در حوزه‌های خاص، طرح مسائل خاص در سطح استان توسط نهادهای اجتماعی، فرهنگی، سياسی و...، بررسی سند آمايش آموزش عالی استان، بررسی سند آمايش دانشگاه آزاد اسلامی استان و تحليل نيازها و تقاضاها در شورای اداری دانشگاه آزاد استان از جمله نکاتی که است برای راه‌اندازی دانشکده موضوعی باید به آن توجه کرد.


تبیین ویژگی دانشکده‌های موضوعی


نادی گفت: اساسی‌ترين ويژگی دانشكده‌های موضوعی، مأموريت‌گرايی است. این دانشكده‌ها صرفاً جمع کردن تعدادی رشته ذيل يک تابلو يا عوض كردن يک عنوان نيست. بلكه بر اساس يک مأموريت و برای حل مسئله‌ای رشته‌ها و گروه‌ها كنار هم جمع می‌شوند و بر اساس طرح‌نامه‌ای كه دانشكده شكل می‌گيرد، نظارت و ارزيابی می‌شوند. همچنین نظام تربيت دانشجو، توانمندسازی اساتيد و درآمدزايی دانشكده بر اساس برنامه‌های نوآورانه تعريف می‌شود.


وی افزود: اين دانشكده‌ها ناظر به حل مسائل آنی يا آتی جامعه هستند. تشكيل كميته‌های تخصصی موضوعی در استان‌ها با مشاركت هيئت‌های انديشه‌ورز و روسای شوراهای آموزشی و پژوهشی در استان‌ها، اولويت‌شناسی متناظر با ويژگی‌های استانی و ظرفيت‌های بالقوه گفتمان‌سازی و شبكه‌سازی تخصصی برای راه‌اندازی دانشکده‌های حکمرانی مهم است.


در پایان این جلسه تعدادی از معاونان پژوهشی، آموزشی و روسای هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه نکات و پیشنهادهایی درباره دانشکده‌های موضوعی پرداختند.


انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته