دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1400 - 17:14
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد انگیزه پرسش‌گری در دانش‌آموزان

محمد حاتمی گفت: لازم است معلمان در ارتباط مجازی خود با دانش آموزان، انگیزه پرسش‌گری را ایجاد کنند. زیرا اگر به سوالات آنها پاسخ داده نشود ممکن است دانش آموزان با تاخیر در هویت و یا هویت ناپایدار مواجه شوند.
کد خبر : 642259
دانش‌آموزان



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محمد حاتمی با اشاره به توقف رشد و تحول جسمانی، شناختی، عاطفی، رفتاری و... دانش آموزان طی دو سال محدودیت‌های حاصل از پاندمی کووید ۱۹، درباره راهکارهای مقابله با عوارض روانی کرونا خطاب به معلمان و والدین دانش‌آموزان گفت: طی دو سال وقفه حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها، تمام سوالات دانش آموزان مطرح و به آنها پاسخ داده نشد. لازم است معلمان در ارتباط مجازی خود با دانش آموزان، انگیزه پرسش‌گری را ایجاد کنند. ممکن است طی این دو سال دانش آموزان خودشان سوالی نپرسیده باشند و این ما هستیم که باید در بچه‌ها انگیزه پرسش‌گری ایجاد کنیم زیرا اگر به این سوالات پاسخ داده نشود ممکن است دانش آموزان با تاخیر در هویت و یا هویت ناپایدار مواجه شوند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه دوران نوجوانی زمان شکل گیری هویت افراد است و اگر عوامل تاثیر گذار برای شکل گیری هویت وجود نداشته باشند ممکن است نوجوان با "تاخیر هویت" یا "هویت ناپایدار" مواجه شود، افزود: با توجه به اینکه طی دو سال قرنطینه اخیر، دانش آموزان با محدودیت‌هایی مواجه بودند و حضور در مدرسه را تجربه نکردند، این احتمال وجود دارد که نوجوانان دچار تاخیر در هویت و یا هویت ناپایدار شده باشند.


به گفته حاتمی، "هویت" رابطه مستقیمی با پاسخ به سوالات نوجوان درباره خود و جهان هستی دارد و اگر نوجوان پاسخ خوبی برای این سوالات دریافت نکند دچار خلاء ذهنی شده و این خلاء ذهنی می‌تواند به ایجاد هویت ناپایدار در او منجر شود.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از والدین خواست: اگر در فرزند خود علائم جسمانی نظیر مشکلات خواب، انزوا طلبی، مشکل در ارتباط با دیگران، رفتارهای اجتنابی، مشکلات اشتها و یا سوء برداشت‌های فکری و شناختی مشاهده کردند حتما مساله را جدی گرفته و از روانشناسان کمک گیرند.


وی معتقد است که اگر آرامش را درون خانواده ایجاد کنیم انگیزه حضور در مدرسه نیز برای بچه ها ایجاد شده و در عین حال اثر پذیری فرزندان از نظرات والدین نیز بیشتر می شود. اگر جو موجود در خانواده متشنج باشد، میل و انگیزه دانش آموزان نیز برای حضور در مدرسه کمتر می شود.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین در پایان سخنان خود خطاب به والدین و معلمان این را هم گفت که در شرایط فعلی باید نسبت به دانش آموزان احساس مسئولیت بیشتر داشته و به این نکته توجه کنند که اگر فضای آرامی درون خانواده ایجاد نشود و حضور در مدرسه برای دانش آموزان لذت بخش نباشد، آموزش به دانش آموزان اثر بخش نخواهد بود.


انتهای پیام/۴۱۶۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب