دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در برنامه «سینماملت» مطرح شد؛

«هناس» در زمان اکران می‌تواند مخاطب را تکان دهد/ در لوکیشن «شب طلایی» نشانه‌شناسی دیده نمی‌شود

ششمین قسمت از سری برنامه‌های «سینماملت» به معرفی و نقد فیلم‌های «هناس» و «شب طلایی» می‌پردازد.
کد خبر : 640022
شب طلایی



به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ششمین برنامه «سینماملت» با تغییری در ترکیب منتقدان ثابتش و با اضافه شدن جواد طوسی، با حضور او و سعید قطبی‌زاده روی آنتن رفت.


ششمین قسمت از سری برنامه‌های «سینماملت» با میزبانی از یک مهمان ویژه شروع شد. مجری این برنامه در ابتدای امر پای صحبت کوثر حیدری بازیگر نقش آرمیتا در فیلم «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه نشست و از او پرسید آیا تا به امروز آرمیتا فرزند شهید رضایی‌نژاد را از نزدیک دیده است؟ کوثر حیدری بازیگر خردسال پاسخ داد: من آرمیتا رضایی‌نژاد را از نزدیک دیدم و با او صحبت کردم. من دوست دارم روزی در جشنواره فیلم فجر جایزه بگیرم.


حسین دارابی و محمدرضا شفاه، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «هناس» مهمان بخش اول ششمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت بودند.


محمدرضا شفاه چگونگی تولید فیلم «هناس» را چنین شرح داد: داستان شهادت شهید داریوش رضایی‌نژاد به قدری دردناک است که این سوال برای ما پیش می‌آید که چرا در ۱۰ سال گذشته کسی فیلمی درباره‌اش نساخت؟ برخی از اتفاقات به گونه‌ای رخ می‌دهند که ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک فیلم دارند.


تهیه‌کننده فیلم «هناس» اظهار کرد: سینما موظف است رنج آدم‌های ویژه کشور را نشان دهد. ما از ۴ یا ۵ سال قبل به تولید فیلم «هناس» فکر می‌کردیم اما دی‌ماه سال گذشته پس از ترور شهید فخری‌زاده برای اجرایی کردن فکرمان مصمم شدیم.


شفاه افزود: خانم شهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژاد اهل رسانه و دیدن فیلم است. او در مراحل مختلف کار روی پروژه «هناس» در کنار ما بود البته گرچه پس از خواندن نسخه اولیه فیلمنامه تذکراتی داد اما در نهایت دست‌مان را برای نوشتن داستان فیلم باز گذاشت. این امر کار را برای ما تا اندازه‌ای سخت کرد به نحوی که وقتی می‌خواستیم فیلم «هناس» را برای اولین بار به او و فرزندش نشان دهیم، در دفتر کارمان فضایی پر از استرس ایجاد شده بود زیرا نمی‌دانستیم که آن‌ها بعد از تماشای فیلمی که از زندگی‌شان الهام گرفته شده است، چه برخوردی با ما که عوامل تولید آن فیلم هستیم، خواهند داشت. خانم پیرانی و فرزندشان پس از دیدن فیلم گریستند و به دفعات از ما تشکر کردند.


حسین دارابی کارگردان فیلم «هناس» در پاسخ به این پرسش که چرا از زاویه دید همسر شهید رضایی‌نژاد به ماجرای شهادت این دانشمند هسته‌ای پرداخته‌اند، گفت: ما سعی داشتیم یک فیلم زنانه بسازیم. در واقع داستان فیلم «هناس» برداشتی آزاد از داستان شهادت شهید رضایی‌نژاد است و در قالب ملودرام ساخته شده است.


شفاه گفت: زاویه دید ما به داستان شهادت شهید رضایی‌نژاد باعث شد که «هناس»، فیلمی تبلیغاتی نشود. احسان ثقفی نویسنده فیلمنامه این اثر زندگی را به شیوه جاری‌اش می‌پسندد و می‌نویسد.


غلامرضا آذری مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات از نیمه راه به عوامل فیلم «هناس» پیوست. او نظرش درباره فیلم مذکور را چنان شرح داد: این فیلم خیلی خوب بود؛ یک نمونه عالی از سرشت رفتاری را در قالب ارتباط انسان‌ها با یک‌دیگر نشان می‌دهد. به نظرم فیلم «هناس» ۲ هدف نهایی را دنبال می‌کند. یکی از اهداف اصلی آن انسانیت است.


این مدرس دانشگاه گفت: من فکر می‌کنم فیلم «هناس» در زمان اکران می‌تواند مخاطب فعال را تکان دهد. مواج بودن شرایط و موقعیت‌ها در این فیلم خیلی من را جذب کرد. فیلم هناس فرارشته‌ای است.


«هناس» در زمان اکران می‌تواند مخاطب را تکان دهد/ در لوکیشن «شب طلایی» نشانه‌شناسی دیده نمی‌شود


میز نقد ششمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت با حضور جواد طوسی و سعید قطبی‌زاده منتقدان سینما به نقد فیلم‌های «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و هناس به کارگردانی حسین دارابی پرداخت.


جواد طوسی نظرش را درباره فیلم «شب طلایی» چنین بیان کرد: این فیلم فاصله نسل‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین زمان‌شناسی در آن وجود دارد زیرا امروزه یکی از مسائل ما فاصله‌ای است که میان نسل‌های مختلف جامعه حتی در یک خانواده مشهود است.


سعید قطبی‌زاده گفت: اصولا ساختن یک فضا در مکانی بسته و با تعدادی شخصیت خیلی سخت است. معمولا کارگردانان با تجربه چنین کاری را انجام می‌دهند. بنابراین اینکه یوسف حاتمی‌کیا در اولین فیلم خودش این کار را کرده، برای من قابل تحسین است. من فکر می‌کنم در فیلمنامه «شب طلایی» حرکت جسورانه‌ای شده و این فیلمنامه شخصیت‌هایی را دارد که هر کدام مشکلی دارند.


این منتقد سینما بیان کرد: در مواردی کارگردان لطمه بزرگی به فیلم «شب طلایی» زده است. گویا فیلمساز می‌خواهد تنگنایی ایجاد کند که شخصیت‌های داستانش در آن فضا مفهوم بیشتری پیدا کنند. البته خرده داستان‌ها به داستان‌های اصلی کمک می‌کنند اما کارگردانی فیلم «شب طلایی» در بعضی صحنه‌ها به نظر شلخته است.


قطبی‌زاده ادامه داد: فیلمی که یوسف حاتمی‌کیا کارگردانی کرد شبیه فیلم‌های پدرش نبود و من این را خیلی دوست داشتم ولی آن با قصه به پایان نمی‌رسد و با مفهوم پایان میابد. کاش چنین نمی‌شد.


جواد طوسی گفت: به نظرم یک جا پسر باید از پدر وام بگیرد. لوکیشن باید هویت داشته باشد اما در لوکیشن فیلم «شب طلایی» نشانه‌شناسی دیده نمی‌شود.


وی تائید کرد که داستان فیلم «شب طلایی» در یک جا رها شده است و گفت: به عقیده من کلام در ساختار فیلم‌ها اهمیت میابد اما در فیلم «شب طلایی» به اندازه کافی روی آن کار نشده است.


سعید قطبی‌زاده گفت: به‌نظرم زمان فیلم کوتاه و مشخص است. هر چقدر شخصیت‌های بیشتری به داستان آن وارد شود، فرصت تامل روی شخصیت‌ها کم می‌شود. این باعث می‌شود که ما شخصیت واقعی در داستان نداشته باشیم. البته به‌نظرم خوب است که یک فیلمساز بتواند شخصیت‌هایی را در فیلمش خلق کند که هر کدام داستان خودشان را داشته باشند.


وی بیان کرد: من در برخی از مواقع از تماشای فیلم «شب طلایی» لذت بردم اما این فیلم، محبوبم نبود چون دوست دارم کارگردان آن همچنان در عرصه سینما رشد کند.


این منتقد سینما گفت: به نظرم فیلم یوسف حاتمی‌کیا اسم خوبی ندارد. این فیلم درون‌مایه‌های بهتری دارد که می‌شود از چکیده آن‌ها عنوانی برای اثر مذکور انتخاب کرد.


قطبی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش فیلم «هناس» به کارگردانی حسین دارابی را چنین نقد کرد: اتفاقی برای یکی از شخصیت‌های علمی کشورمان افتاده است و من انتظار دارم در پایان فیلمی که با الهام از زندگی او و خانواده‌اش ساخته شده است، تاثر خاصی در مخاطب ایجاد شود.


وی افزود: به نظرم فیلم «هناس» تصویر خوبی ندارد. از طرف دیگر ما یک ذهنیت‌سازی در فیلم مذکور داریم که بیشتر متوهمانه و ناکارآمد است. در واقع در فیلم «هناس» از ترس اصلی خبری نیست.


جواد طوسی گفت: واقعیت این است که کشور ما در سال‌های اخیر و پس از ترور تعدادی از دانشمندان‌مان جبهه‌ای به نام سینمای ملی راه انداخته است و نهادهایی چون حوزه هنری تلاش می‌کنند درمسیر این جبهه کار کنند اما باید در این مسیر هوشمندانه‌تر گام بردارند.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب