دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بلوغ فناوری در فجر انقلاب (۷)/سیدحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

بازی‌سازان ایرانی در طراحی بازی‌های موبایلی رقبای خارجی را پشت سر گذاشتند/ سودآوردی بالای صنعت «گیم» در صورت عرضه بین‌المللی

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: پلتفرم‌های بومی فروش بازی تأثیر زیادی برای موفقیت بازی‌های ایرانی در جلب نظر کاربران دارند و با حمایت از این صنعت می‌توان درآمدزایی زیادی برای کشور ایجاد کرد.
کد خبر : 639597
سید محمد علی سید حسینی

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، صنعت بازی‌سازی از تأثیرگذارترین و سودمندترین صنایع در سراسر دنیا است و طبق آمار بین‌المللی تنها در سال ۲۰۲۱ صنعت گیم در جهان بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار سودآوری داشته است. صنعت بازی‌سازی ایرانی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری کرده است و اکنون بازی‌های ایرانی نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای دیگر جهان شناخته شده هستند.


با توجه به تأثیرگذاری بالای بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و فناوری دولت‌ها در سراسر دنیا می‌کوشند با حمایت از فعالان بازی‌سازان داخلی زمینه تولید محتوای متناسب با هنجارهای جامعه را فراهم کنند. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی جوانان توانمند کشورمان در زمینه بازی‌سازی نیز همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر خوش درخشیدند و به گواه اسناد منتشر شده از سوی دستگاه‌های متولی امر اکنون بازی‌های موبایلی ایرانی گوی رقابت را از گیم‌های خارجی ربوده‌اند و سهم عمده بازار داخلی این دسته از بازی‌ها را در اختیار بازی‌سازان ایرانی قرار دارد.




بیشتر بخوانید:


رویدادهای بازی‌ساز، فرصتی برای جلب نظر مخاطب به بازی‌های بومی/ هزینه تبلیغات در بازارهای بین‌المللی بیش از اندازه بالاست




قطعاً صنعت بازی‌سازی یکی از صنایع پرنفوذ و سودآور برای کشور است که با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های فرهنگی اقشار مختلف جامعه را برطرف سازد. در همین رابطه با سید محمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:


بازی‌سازان ایرانی در طراحی بازی‌های موبایلی رقبای خارجی را پشت سر گذاشتند/ سودآوردی بالای صنعت«گیم» در صورت عرضه بین‌المللی


موفقیت بازی‌های موبایلی ایرانی در جلب نظر گیمرها


آنا: صنعت بازی‌سازی ایرانی پس از انقلاب اسلامی و به‌خصوص از زمان تشکیل نهاد تخصصی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چه فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؟


سیدحسینی: بازی‌سازی بومی در ایران از دهه ۸۰ شمسی آغاز شد. درواقع اولین بازی‌های ایرانی مربوط به آن دهه بودند و عمده بازی‌ها تحت پلتفرم رایانه منتشر شدند. تعداد اندکی بازی تحت پلتفرم کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ نیز منتشر شد. وقتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت رسمی خود را در سال ۸۷ آغاز کرد حمایت‌های این نهاد از بازی‌سازان ایرانی موجب شد موج‌ بازی‌سازی بومی در کشور تقویت شود و به سمتی حرکت کنیم که تولید بازی‌های رایانه‌ای ایرانی شدت و قوت بیشتری بگیرد.


در اوایل دهه ۹۰ شمسی با معرفی پلتفرم‌های فروش اپلیکشین‌های موبایلی در کشور و افزایش تعداد گوشی‌های هوشمند و همچنین افزایش ضریب نفوذ اینترنت سیار در ایران شاهد آن بودیم که مصرف بازی‌های موبایلی افزایش چشمگیری پیدا کرد. در این شرایط بسیاری از بازی‌سازان نیز به سمت تولید این دسته از بازی‌ها رفتند و به دلیل بازار مناسب بازی‌های موبایلی و حل مسئله کپی‌رایت این بازی‌ها در کشور استقبال مناسبی از صنعت بازی‌سازی موبایلی شد. از طرف دیگر مشکل ناشران بازی‌ها نیز به دلیل به وجود آمدن پلتفرم‌های فروش موبایلی حل گردید و شرایطی فراهم شد که بازی‌سازان بلافاصله پس از تولید محصول خود می‌توانستند بازی را در قالب فروشگاه‌های دیجیتال عرضه و به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسانند.


با توجه به حمایت‌هایی که بنیاد از این حوزه کرده است طراحان بازی‌های موبایلی در سال‌های اخیر پیشرفت مطلوبی داشته‌اند. در حقیقت بازی‌سازان موبایلی به سطح درآمدی خوبی رسیده و توانسته‌اند کاربران زیادی را جذب محصولات خود کنند.


تحریم‌ها و خلأ قانونی در زمینه کپی رایت، عوامل آسیب‌زننده به بدنه صنعت بازی‌سازی


آنا: بازی‌های هماهنگ با رایانه نسبت به بازی‌های موبایلی از نظر کسب بازار در چه وضعیتی قرار دارند؟ مقایسه شما از میزان استقبال کاربران از هرکدام این دسته‌ها چیست؟


سیدحسینی: برخلاف بازی‌های موبایلی بازی‌های هماهنگ با رایانه نتوانستند موفقیت چندانی را در کشور کسب کنند و محصولات این حوزه بیشتر معطوف به بازی‌سازی برای کشورهای دیگر شد. به دلیل تحریم‌ها بازی‌سازان ایرانی با مشکلات زیادی مواجه هستند و تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند بازی‌های خود را با اسم محصولات خارجی در بازارهای بین‌المللی منتشر کنند. یعنی بازی‌سازی در حوزه رایانه بیشتر سمت‌وسوی صادرات پیدا کرده است. بازی‌سازان ایرانی پلتفرم رایانه در بازار داخلی به دلیل مسائلی نظیر عدم وجود قانون کپی رایت برای تأمین هزینه‌های خود با مشکل مواجه هستند. به دلیل عدم رعایت این قانون در ایران قیمت بازی‌های ایرانی از بازی‌های خارجی خیلی بیشتر است و در نتیجه مخاطبان استقبال خوبی از این بازی‌ها نمی‌کنند.


در نهایت ایران در منطقه غرب آسیا بعد از ترکیه برترین کشور بازی‌ساز است و این موفقیت هم با همت خود بازی‌سازان به‌ دست آمده و هم با حمایت‌هایی که در سال‌های گذشته بنیاد از این صنعت کرده است. ساختار همگرای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که طی سال‌های اخیر شکل گرفته است کمک کرده تا حمایت‌ها از صنعت بازی‌سازی بومی حفظ شود و استعدادهایی که در این حوزه کار می‌کنند از فعالیت خود ناامید نشوند. طی سال‌های گذشته بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کوشیده است از طریق برگزاری دوره‌های آموزش بازی‌سازی جایگزین‌های مناسبی برای بازی‌سازانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند را معرفی کند.


درخشش بازی‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی


آنا: با توجه به برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که تاکنون اجرا شده است شاخص‌ترین دستاوردهای صنعت بازی‌سازی بومی را چه می‌دانید؟


سیدحسینی: از زمانی که صنعت بازی‌سازی در ایران فعالیت خود را آغاز کرد اتفاق‌های چشمگیری در این حوزه رخ داده است. این صنعت طی سال‌های گذشته به نحوی پیشرفت کرده که بازی‌های ایرانی کاربران زیادی به دست آورده‌اند و سهم عمده‌ای از بازار بازی در اختیار بازی‌سازان ایرانی است. در حالی که طی سال‌های ابتدایی تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قسمت عمده بازار بازی در ایران در اختیار شرکت‌های خارجی بود. اکنون کاربران بازی‌های موبایلی ایرانی بسیار زیاد شده‌اند و یکی از دلایل موفقیت در این حوزه وجود پلتفرم بومی برای فروش بازی‌های موبایلی است.


درواقع این فروشگاه‌های بومی کمک کرده‌اند تا در مقابل فروشگاه‌هایی نظیر گوگل‌پلی بازی‌های ایرانی کاربران بهتر و بیشتر معرفی شوند و گیمرهای زیادی را جذب کنند. البته طراحی و محیط داخلی بازی‌ها هم تجربه خوبی را برای گیمرها رقم می‌زند. طی سال‌های اخیر عرضه و فروش بازی‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی نیز قابل توجه بود و درآمدهای مطلوبی از این طریق به‌ دست آمد. اگرچه به دلیل تحریم‌ها بازی‌سازان ایرانی باید با واسطه در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و خوشبختانه بازی‌های ایرانی رتبه‌های خوبی را در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به‌ دست آورده‌اند.


بازی‌سازان ایرانی در طراحی بازی‌های موبایلی رقبای خارجی را پشت سر گذاشتند/ سودآوردی بالای صنعت«گیم» در صورت عرضه بین‌المللی


بومی‌سازی بازی‌های خارجی برای رفع دغدغه‌های فرهنگی کاربران


آنا: به نظر شما کشورهای مختلف جهان در صنعت گیم چه رویکردی در زمینه بومی‌سازی‌ بازی های رایانه‌ای داشته و اگر بخواهید مقایسه کنید وضعیت کنونی این صنعت نسبت به سایر کشورها و به‌ویژه کشورهای منطقه چگونه است؟


سیدحسینی: در زمینه بومی‌سازی دو رویکرد در کشورهای مختلف وجود دارد. در رویکرد اول مفهوم بومی‌سازی بازی در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است و بازی‌سازان سعی می‌کنند بازی‌های خارجی موجود در کشور خود را با توجه به شرایط زبانی و فرهنگی‌شان تغییر دهند. این تغییرات کمک می‌کند تا کاربران در هر کشور با محصولات بومی ارتباط بهتر و بیشتر برقرار کنند. این رویکرد هم روی هزینه و هم روی مدت زمانی که گیمر برای بازی اختصاص می‌دهد تاثیر دارد. چنین شیوه‌ای از سال‌های پیش در ایران آغاز شده و خیلی از بازی‌های خارجی بومی‌سازی شده‌اند. یعنی اگر به این معنی به بومی‌سازی توجه کنیم چنین رویکردی کاملاً طبیعی است و نیاز کاربران را برای تجربه حضور در بازی‌های جهانی در محیطی آشنا رفع می‌کند.


در رویکرد دوم تعدادی از کشورهای دنیا نظیر چین و کره جنوبی نیز در زمینه تولید بازی‌های داخلی موفقیت‌های قابل توجهی داشته‌اند. اکثر بازی‌های بومی کره جنوبی آنلاین هستند و رقابت‌های مختلفی را در فضای اینترنت بین کاربران ایجاد می‌کند. در واقع بازار این بازی‌ها در اختیار کشورهای نام برده شده است.


عدم تناسب بودجه اختصاص یافته برای صنعت بازی‌سازی با ظرفیت‌ها و نیازهای این صنعت


آنا: با توجه به برنامه‌های ارتباطی و فرهنگی دولت سیزدهم چشم انداز صنعت بازی سازی ایرانی را چگونه می‌بینید؟


سیدحسینی: اگر بخواهیم صنعت بازی‌سازی که پتانسیل رشد بالایی دارد و مخاطبان و کاربران رسانه‌ای گسترده‌ای جذب کرده است توسعه پیدا کند باید سرمایه‌گذاری دولت از این صنعت تا حد زیادی افزایش یابد. بودجه‌ای که اکنون دولت به این صنعت اختصاص داده است متناسب با ظرفیت‌های صنعت بازی‌سازی نیست. اگر این صنعت را با سایر صنایع فرهنگی مانند سینما، تئاتر و مطبوعات مقایسه کنیم با توجه به میزان رشد صنعت گیم در جهان و همچنین با توجه به ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری کافی نیست.




بیشتر بخوانید:


تلاش برای جلوگیری از افت کیفیت آموزش در دوره کرونا/ اولین کانال آموزش بازی‌سازی برای دانش‌آموزان را در شبکه شاد راه‌اندازی می‌کنیم




بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تلاش است تا بودجه و حمایت همه‌جانبه از صنعت‌ بازی‌سازی ایرانی را جذب کند و طی سال‌های آینده شاهد رشد بیش از پیش بازی‌سازی ایرانی باشیم. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چالش‌ها و مشکلات بازی‌سازان را شناسایی کرده و می‌توان این مشکلات را با برنامه‌ریزی دقیق حل کرد. مهم‌ترین چالش صنعت بازی‌سازی ایرانی دشواری انتشار بازی‌های داخلی در بازارهای جهانی است. برای رسیدن به این مقصود هم بازی‌سازان باید کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و هم شرایط برای ارائه این بازی‌ها در بازارهای بین‌المللی تسهیل شود. قطعاً رفع این چالش‌ها درآمد چشمگیری برای کشور به ارمغان می‌آورد. در ضمن این صنعت به نسبت سایر صنایع مشکلات کمتری برای حمل‌ونقل دارد. همچنین تولید در صنعت بازی‌سازی به نحوی است که منابع اولیه زیادی را مصرف نمی‌کند و آلودگی ندارد و از همه مهم‌تر دانش‌محور بودن این صنعت است.


انتهای پیام/۴۱۴۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب