دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1400 - 12:23
نجفی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

رفع نواقص آموزش و آزمون‌های مجازی چگونه ممکن است؟/ ضرورت حضور دانشجویان در محیط آموزشی

ترکیب آموزش مجازی و حضوری به رشد دانشگاه کمک می‌کندرئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان حضور دانشجویان در محیط آموزشی را برای ارتقای توانمندی‌های علمی و بالقوه آنان ضروری دانست و گفت: ترکیب آموزش مجازی و حضوری می‌تواند به رشد و تعالی دانشگاه کمک قابل توجهی کند.
کد خبر : 638238
پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اصفهان



پیام نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تشریح مزایا و معایب آموزش و آزمون‌ مجازی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: آموزش مجازی با همه کاستی‌ها، ظرفیت‌های خیلی خوبی در مبحث آموزشی کشور ایجاد و این ظرفیت‌ها برای آینده دانشگاه ماندگار بوده و ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته آموزش مجازی نقاط ضعفی دارد که طبیعتاً نیاز به تمرکز و رفع دارد؛ اما نباید فراموش کنیم که ترکیب آموزش مجازی و آموزش حضوری می‌تواند به رشد و تعالی دانشگاه کمک قابل توجهی کند.


به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، آموزش حضوری به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است؛ بنابراین باید تلاش کنیم که همزمان با آزمون حضوری، روش‌های آزمون مجازی باکیفیت‌تر را شناسایی کرده و ارتقا دهیم؛ زیرا بر این عقیده‌ام که تلفیق این دو می‌تواند در آینده دانشگاه بسیار مؤثر باشد.




بیشتر بخوانید:


آزمون‌های مجازی فلسفه علم و دانشگاه را زیر سؤال می‌برد


افت یادگیری با حذف حضور دانشجو و آموزش چهره به چهره


افزایش مهارت دانشجویان با حضوری‌شدن دانشگاه‌ها


ارزیابی دانشجویان در امتحانات حضوری منطبق بر واقعیت و قابل اعتماد است




وی افزود: آموزش مجازی، تجربه‌ای بود که با ایجاب شرایط کرونایی حاصل و در حقیقت نوعی توفیق اجباری برای دانشگاه‌ها محسوب شد که در خلال آن، بخش قابل توجهی از آموزش کشور به فضای مجازی منتقل و با گذشت زمان، تجربه دانشگاه‌ها در بحث آموزش مجازی ارتقا یافت. یکی از اشکالات آموزش مجازی این است که تعامل لازم میان دانشجو و استاد شکل نگرفته و دانشجو در محیط آموزشی حضور فیزیکی ندارد. به هر حال بعضی از آموزش‌های جمعی و اجتماعی باید به‌صورت حضوری ارائه شود؛ چراکه با اجرای روند آموزش مجازی، دانشجو کمتر در معرض یادگیری‌های لازم قرار می‌گیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: یکی دیگر از معایب آموزشی مجازی، دروسی هستند که در آن درس، مبحث ارزیابی و درک مفهومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و لازم است که به لحاظ آموزشی، تعاملی بیشتر میان دانشجو و دانشگاه صورت گیرد که برای این موارد، شیوه آموزش حضوری لازم الاجراست.


به‌طور مطلق در آینده نمی‌توان به هیچ‌یک از دو روش آموزش مجازی و حضوری اتکا کرد.نجفی گفت: هرچند آموزش مجازی نقاط ضعفی داشته و دارد که در آینده با تلفیق آن با آموزش حضوری برطرف خواهد شد؛ اما یکی از اصلی‌ترین نقدهای وارد به این سبک از آموزش، مربوط به احراز هویت و برگزاری امتحانات بوده که تکنولوژی آموزشی و تجربه استاد و دانشجویان برای این بخش و ارزیابی در آموزش مجازی هنوز کامل نیست و با ایرادات و نواقصی همراه است ازجمله اینکه میان دانشجویی که مطالعات بیشتری داشته و بر مباحث آموزشی مسلط‌تر بوده و دانشجویی که فرصت کمتری برای مطالعه اختصاص داده، تفاوت کمتری وجود خواهد داشت و عدالت کاملی بین دانشجویان به لحاظ امتحان و ارزشیابی اتفاق نخواهد افتاد.


وی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های آموزشی دانشگاه در روند برگزاری آزمون ازجمله نحوه طراحی سؤال، مدیریت زمان، تصادفی کردن سؤالات و ... برای رفع نواقص آموزش مجازی استفاده کرد که البته در آینده با تلفیق آموزش حضوری و همین‌طور استفاده الکترونیک از سامانه‌های مجازی می‌توان به ارتقای کیفیت امتحانات مجازی و الکترونیک دست یافت هرچند بعضی از دروس و ارزشیابی آنها قاعدتاً به لحاظ ماهیت و ساختار، باید به‌صورت حضوری باشد و امکان ارزشیابی به‌صورت مجازی را ندارد.


لزوم برگزاری آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر برگزاری آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری عنوان کرد: بعضی از عناوین درسی نیاز دارند که به‌صورت تعاملی باشند و در تکمیل فرآیند آموزش آنها، امتحان حضوری مؤثر بوده و نه مجازی؛ البته حرکت به سمت تکنولوژی‌های آموزشی، آزمون‌های الکترونیک و مجازی و تلفیق این روش‌ها به‌منظور دستیابی به ارزشیابی دقیق‌تر، خیلی اثربخش‌تر خواهد بود؛ اما با این حال، آموزش‌های حضوری مزایا و محاسنی دارد ازجمله اینکه دانشجو در کنار استاد می‌تواند از خودارزیابی کامل‌تری بهره‌مند شود و استاد نیز می‌تواند میان دانشجویان با سطح توانایی علمی متفاوت تفکیک و تمایز قائل شود.


نجفی با تشریح آسیب‌ها و خطرات ادامه روند آموزش و آزمون‌های مجازی مطرح کرد: به‌طور مطلق در آینده نمی‌توان به هیچ‌یک از دو روش آموزش مجازی و حضوری اتکا کرد. ارتقای سخت‌افزار و زیرساخت‌ها در آزمون مجازی، تقویت آزمون‌های حضوری و ترکیبی، برگزارکردن برخی از ارزشیابی‌ها، کلاس‌ها و آموزش‌ها، برگزاری امتحان متناسب با نوع درس و تعداد دانشجویان، راه‌اندازی سامانه‌های آموزش و آزمون مجازی و برگزاری ارزشیابی‌های تلفیقی می‌تواند در آینده برای برگزاری ترکیبی آموزش مجازی و حضوری مؤثر باشد.




بیشتر بخوانید:


ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها منطقی نیست


امتحانات غیرحضوری یادگیری را به پایین‌ترین حد رسانده است


افزایش بازدهی فعالیت‌ دانشگاه‌ها در آموزش حضوری




وی توضیح داد: برای بازگشت به دوران قبل از کرونا و شرایط ایده‌آل باید به سمت روش‌های نوین آموزشی پیش برویم. در این راستا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید نیم‌نگاهی به ترکیب دو روش آموزش حضوری و مجازی داشته باشند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تشریح شرایط حضور دانشجویان در محیط آموزش حضوری بیان کرد: حضور دانشجویان در محیط آموزشی برای ارتقای توانمندی‌های علمی، اجتماعی، تربیتی و سایر توانمندی‌های بالقوه آنان ضروری است و آموزش مجازی مکمل آموزش‌ حضوری است.


انتاهی پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب