سود حذف کنکور به جیب مدارس غیردولتی میرود/ افزایش سابقه تحصیلی در پارادیم بیعدالتی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - فاطمه بحیرائی؛ افزایش سابقه تحصیلی و زمزمه حذف کنکور موضوع جدیدی در کشور نیست؛ موضوعی که هر از چندگاهی در رسانهها پررنگ میشود، افکار عمومی، خانوادهها و دانشآموزان را نگران میکند، مسئولان در موردش صحبت میکنند و دوباره موضوع حل نشده باقی میماند.
طبق اعلام مسئولان عالی رتبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است کنکور از سالهای آینده با تغییر و تحولات اساسی همراه شود، مانند سهم ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی دانشآموزان و برگزاری دو بار کنکور در سال. کنکور سراسری، مختص دروس تخصصی است و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل میشود.
این در حالی است که تصمیمگیریهای متعدد در رابطه با چگونگی ورود به دانشگاهها، علاوهبر اینکه استرس کنکور و معایب آن را کاهش نداده، موجب مشکلات متعددی برای داوطلبان کنکور شده است. در این مسیر نه تنها مافیاهای کنکور حذف نخواهند شد، بلکه مافیاهایی شکل میگیرد که مسیر تعلیم و تربیت را نیز تحتالشعاع قرار میدهند، اضطراب و استرس خانوادهها و دانشآموزان را دو چندان میکند، بلاتکلیفی در چگونگی برگزاری آزمونهای تخصصی را افزایش میدهد و باز هم به سود طبقهای خاص تمام خواهد شد.
امروز خطری تحت عنوان حذف تدریجی کنکور وجود دارد که ممکن است به حذف ناقص آن منجر شود. اگر قرار است کنکور برای چند دانشگاه برتر برگزار شود این مسئله یک آسیب جدی است. حذف کنکور در رشتههای بدون داوطلب که ورودی و خروجی متناسب ندارد، اشکالی ایجاد نمیکند، اما در رشتههای پرمتقاضی، حذف کنکور امکان انتخاب دانشجوی برتر را میگیرد. در واقع در رشتههای بدون داوطلب، برداشتن کنکور گام رو به جلو محسوب میشود، اما در رشتههای دارای داوطلب و پرمتقاضی این کار منطقی نیست؛ برای مثال در رشتههای پزشکی یا حقوق امکان پذیر نیست و از سوی دیگر تا به این لحظه تصمیمی برای بومیگزینی و ناحیهبندی کنکور گرفته نشده است.
پورعباس، رئیس سازمان سنجش کشور در پاسخ به آنا درباره منطقهبندی و ناحیه بندی کنکور ۱۴۰۲ میگوید «قرار است در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً در این باره بحث شود، زیر گروه نخواهیم داشت. آزمون عمومی حذف میشود زمان سؤالات بیشتر میشود.»
بیشتر بخوانید:
آیا جایگزین مناسبی برای کنکور وجود دارد؟
علت اصلی حذف نشدن کنکور تاکنون، عدم پیدا کردن جایگزین مناسب برای آن است. ایدههای بسیاری وجود دارد که عملی کردن آنها، دشواریهای مخصوص به خود را دارد. مثلا سوابق تحصیلی معیار عادلانهای برای پذیرش داوطلبان نخواهد بود، زیرا هر ساله دانشآموزان زیادی موفق به کسب معدل ۲۰ میشوند و ظرفیت خالی برای این تعداد از داوطلبان وجود ندارد. بنابراین دانشگاهها، مجاب به برگزاری آزمون ورودی خواهند شد و داوطلبان، به جای شرکت در یک آزمون، باید در آزمون ورودی چند دانشگاه مختلف شرکت کنند تا بلکه بتوانند مورد پذیرش یکی از آنها قرار گیرند. از طرفی سوابق تحصیلی عالی، نمیتواند تضمینکننده شایستگی یک دانشآموز ، برای پذیرش در رشتههای عالی دانشگاههای برتر باشد.
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بهطورمطلق با حذف کنکور مخالفم، به خبرنگار آنا میگوید «موافق حذف کنکور نیستم زیرا جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد. ما باید معایب موجود در کنکور، مافیاها و موسساتی که باعث ضربه به این فرآیند شدهاند را کاهش دهیم، چرا که قطعاً باید رقابتی در مسیر پذیرش دانشجویان وجود داشته باشد و از طریق حذف کنکور نمیتوان شیوه ارزیابی مناسبی را برای ورود به این عرصه در دست داشت.» معایب موجود در کنکور، مافیاها و موسساتی که باعث ضربه به این فرآیند شدهاند را باید کاهش دهیم
وی ادامه میدهد «اینکه کنکور معایبی دارد بر هیچکس پوشیده نیست اما مقوله مهمی که مطرح میشود این است که آیا جایگزین مناسبی برای آن داریم؟ تا زمانیکه جایگزین مناسبی برای حذف آن وجود نداشته باشد قاعدتاً ما باید به معایب کنکور تن دهیم.»
عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تأکید بر اینکه اراده بزرگتری نیاز است که مسیر کنکور متفاوت دیده شود، بیان میکند «اولین صحبت من با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در مورد کنکور بوده است که بتوانیم با همکاری مجلس مسیر دقیقتر و کارآمدتری را برای توانمندسازی، سنجش و سپس پذیرش دانشآموزان در دانشگاه دنبال کنیم.»
وی بر لزوم تفکیک بین سنجش و پذیرش تأکید کرده و میگوید «دانشگاهها باید استقلال پذیرش داشته باشند و ضرورت دارد قاعدهای برای ضمانتهای پذیرش و عدالت در پذیرش فراهم شود.»
بیشتر بخوانید:
افزایش سهمیه و بازکردن معبر تبعیض و نابرابری!
برخی دانشآموزان در اعتراض به افزایش سهمیه سابقه تحصیلی در کنکور میگویند «با این روش عدالت برداشته میشود و سهم مدارس غیردولتی افزایش مییابد چراکه با پرداخت پول، معدل بالاتری دریافت و امکان قبولی بیشتری در دانشگاهها پیدا میکنند و باز هم به نفع طبقه سرمایهدار کشور میشود. شاید در حقیقت کنکور حذف نشود اما بار روانی آن برای ما چند برابر میشود چراکه برگزاری دو بار کنکور در سال و امتحاناتی با سطح بالاتر نه تنها استرسی کمتر از کنکور ندارد بلکه معایب آن بیشتر است و فشار روانی مازادی را برای ما به همراه دارد.»
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به خبرنگار آنا در رابطه با جایگزین مناسبی برای کنکور به این امر اشاره میکند که «اگر به دنبال جایگزینی برای فرآیند کنکور میگردیم باید ابزار رقابتی مدنظر قرار گیرد که قطعاً افزایش تأثیر معدل معایبی بیش از کنکور خواهد داشت و مشکلات متعددی را برای نظام آموزشی به همراه دارد و در این مسیر مافیاهای جدیدتری شکل میگیرد که نظام تعلیم و تربیت را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و بهدنبال آن نظام آموزشی ضربه خواهد خورد. حتی دانشآموزان برای کسب نمره به مسائل غیراخلاقی روی خواهند آورد که نه به نفع نظام آموزشی است و نه نظام رقابتی برای رشته های پرطرفدار.» با افزایش سهمیه سابقه تحصیلی، عدالت برداشته شده و به سود طبقه سرمایهدار میشود
وی اینطور ادامه میدهد که «برخی میگویند روش تأثیر معدل را اعمال کنیم اما آیا این روش میتواند نقاط ضعف کنکور را جبران و مزیت ایجاد کند؟ قطعاً اینطور نخواهد بود و فضایی را شکل میدهد که غیرعلمیتر از کنکور خواهد بود. اگر تنها بر روی معدل دانشآموزان متمرکز شویم، روش مناسبی نخواهد بود چراکه سطح کیفی مدارس با یکدیگر یکسان نیست و ارزیابی دقیقی صورت نخواهد گرفت. از طرفی نوع نمرات دریافتی دانشآموزان به چه شکل کنترل خواهد شد؟ آیا نمرات واقعی بوده یا بهصورت تعاملی داده شده است؟»
مقیمی عنوان میکند «ما میخواهیم کنکور را برداریم که چند مشکل برای کشور و دانشآموزان دارد اما مقوله دیگری را جایگزین میکنیم که هزاران مشکل به همراه دارد؛ بنابراین نمیتوانیم ریسک کنیم و با آزمون و خطا پیش برویم. اگر کنکور پدیده مشکلداری است باید مشکلات آن را حل کنیم چراکه راهحل دیگری نداریم و در برخی رشتهها چارهای جز برگزاری کنکور نیست.»
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/