دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1400 - 08:38
منظری‌توکلی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

افزایش بازدهی فعالیت‌ دانشگاه‌ها در آموزش حضوری

بسیاری از موارد در شیوه آموزش مجازی باعث نارضایتی و افت کیفیت می‌شودرئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: دانشگاه‌ها به دنبال تغییر شرایط غیرحضوری به شرایط حضوری با هدف افزایش بازدهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هستند.
کد خبر : 635774
علیرضا منظری‌توکلی



علیرضا منظری‌توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به فعالیت آموزش و آزمون مجازی دانشگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در شرایطی که این ویروس در اوج بود و هنوز درمان و واکسن مناسبی در جهان برای آن ایجاد نشده بود، بهترین کار ممکن تغییر فضای آموزش حضوری به مجازی بود؛ اما امروز با واکسیناسیون گسترده اقشار مختلف جامعه شیوع این بیماری تا حد زیادی محدود شده و تلفات ناشی از آن نیز کاهش چشمگیر داشته است. از این‌رو دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور به دنبال تغییر شرایط غیرحضوری به شرایط حضوری با هدف افزایش بازدهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هستند.




بیشتر بخوانید:


آزمون مجازی امکان ارزیابی کامل دانشجو را فراهم نمی‌کند


دلیل آسیب آزمون مجازی به دانشجویان چیست؟


آزمون‌ها به فضای حضوری برگردد




وی افزود: در دو سال گذشته با شیوع گسترده ویروس کرونا، همه فعالیت‌های مردم در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت و بیشتر فعالیت‌ها یا به‌شدت محدود شد و یا نوع انجام آن تغییر پیدا کرد و یا حتی در برخی موارد به‌طور کلی تعطیل شد. آموزش و فضای دانشگاه‌ها هم از این شرایط به‌شدت متأثر بوده و نوع فعالیت حضوری دانشگاه‌ها به غیرحضوری در برگزاری و تشکیل کلاس‌ها و برگزاری آزمون‌ها تغییر یافت.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان اضافه کرد: بدیهی است که در دوره فعالیت مجازی راندمان آموزشی مطلوب تا حدی کاهش یافته است؛ اما اکنون دانشگاه‌ها با تجربه آموزش مجازی درصدد هستند تا از طریق تغییر شرایط مجازی به حضوری و با تجربه اندوخته شده دوره فعالیت مجازی به وضعیتی بسیار بهتر و مطلوب‌تر از دوره پیش از آموزش غیرحضوری بازگردند.


بسیاری از موارد در شیوه آموزش مجازی باعث نارضایتی و افت کیفیت می‌شود


منظری‌توکلی ادامه داد: باید بپذیریم که در شرایط وخیم و خطرناکی که گذراندیم، بهترین تصمیم، ادامه فعالیت دانشگاه‌ها به‌صورت غیرحضوری بود؛ البته در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل تجربه گران‌سنگ واحد الکترونیک از سال‌ها پیش در آموزش مجازی در این زمینه در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات بسیار موفق عمل کرد؛ اما این به آن معنا نیست که آموزش مجازی کمال مطلوب است و هیچ نقصی ندارد به هر حال در شیوه آموزش مجازی اتفاقات غیرمترقبه و ناخواسته از طرف دانشجو، استاد، بستر فضای مجازی و از سمت زیرساخت اینترنت فضای آموزش رخ ‌می‌دهد که بسیاری از موارد باعث نارضایتی و افت شدید کیفیت آموزش می‌شود.


وی عنوان کرد: در زمان برگزاری آزمون‌های پایان نیمسال که حاصل تلاش یک‌ ترم دانشجوست، گاهی به دلیل مواردی مانند ضعف و یا قطعی اینترنت، دانشجو در آن درس موفق به اخذ نمره قبولی نمی‌شد در حالی که واقعاً به لحاظ علمی از قابلیت بالایی برخوردار بود. در چنین فضایی عده‌ای به دنبال سوءاستفاده برآمده و از نگرانی مردم در این شرایط به دنبال وصول مقاصد خود بوده و ممکن است گاهی باب کلاهبرداری و سوءاستفاده در این شرایط باز شود. در حالی که در فضای آموزش حضوری، کیفیت آموزش به‌ویژه در رشته‌هایی که نیاز مستمر استفاده از ابزارهایی مانند وایت‌برد وجود دارد، بسیار متفاوت و بالاتر خواهد بود.




بیشتر بخوانید:


آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند


نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست


تضعیف دانش‌پذیری دانشجویان در آموزش مجازی




رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان توضیح داد: از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی مصمم است از نیمسال دوم ۱۴۰۰ کلاس‌های حضوری را برگزار کند تا شاهد افزایش کیفیت کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در راستای توانمندسازی دانشجویان این دانشگاه برای خدمت به مردم کشور باشیم.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب