امتحانات غیرحضوری یادگیری را به پایینترین حد رسانده است
ابوالفضل یداللهی اصلان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره کیفیت و چگونگی آموزش و آزمون مجازی در دانشگاهها و مراکز آموزشی در دوره کرونا اظهار کرد: شیوع همهگیری کرونا منجر به برگزاری امتحانات بهصورت مجازی شد و خط قرمزی بود که تمام مراکز آموزش عالی از آن عبور کردند؛ اما نکته حائز اهمیت اینجاست که چرا برای کنکور و آزمونهای استخدامی این اتفاق به وجود نیامد و آموزش و پرورش هم جسورانه آزمون حضوری را برای ورودی مدارس نمونه دولتی و امتحانات نیمسال نخست سال تحصیلی جاری برگزار کرد.
بیشتر بخوانید:
افزایش بازدهی فعالیت دانشگاهها در آموزش حضوری
آزمون مجازی امکان ارزیابی کامل دانشجو را فراهم نمیکند
دلیل آسیب آزمون مجازی به دانشجویان چیست؟
وی برگزاری امتحانات بهصورت غیرحضوری را فرایندی اشتباه ارزیابی و مطرح کرد: در حالی که امکان ارزیابی نهایی آموزشی به صورت حضوری وجود دارد، برگزاری امتحانات برخط، موجب پایین آمدن سطح یادگیری به پایینترین حد ممکن شده است.
هیچ نظارت دقیقی بر آزمونهای مجازی وجود ندارد
عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: دانشجویان به دلیل ویژگیهای برخط امتحانات، اهمیتی به مطالعه دروس در طول ترم نمیدهند و در طول امتحانات نیز پاسخها بهصورت مشترک میان بیشتر دانشجویان چرخش پیدا میکند و هیچ نظارت دقیقی بر این آزمونها وجود ندارد.
اثرگذاری دانشگاه و آموزش عالی بر جامعه و محیط پیرامونی و رفع مشکلات امری بدیهی است که با فعال شدن مباحث علمی و گفتوگوهای عینی در کلاسهای درس و کارگاهها و فضاهای آموزشی حضوری بسیار بیشتر تحقق پیدا میکند.سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همدان بازار داغ تهیه پاسخهای آماده برای دانشجویانی که صرفاً به دنبال مدرک هستند را معضل دیگر این شیوه ارزشیابی قلمداد کرد و افزود: این مسئله موجب کمتوجهی برخی از دانشجویان نسبت به مطالعه دقیق و مستمر میشود و از سوی دیگر دانشجویان فعال و اهل مطالعه نیز بیانگیزه میشوند و در نهایت یادگیری سطحی اتفاق میافتاد و از همه مهمتر فارغالتحصیلانی که وارد بازار کار میشوند، توان علمی و مهارتی کافی برای انجام امور مرتبط با تخصص خود را ندارند.
یداللهیاصلان تأکید کرد: حضوری شدن امتحانات باعث میشود دانشجویان از ابتدای ترم خودشان را برای پاسخگویی به سؤالات پایان ترم و ارزشیابی نهایی آماده کنند و متکی بر دانش دیگران و مطالب کتاب و جزوه در دسترس در آزمون برخط نباشند.
وی افزود: شکی نیست یادگیری در فرآیند آزمون حضوری اتفاق میافتاد، این در حالی است که در آزمون برخط یادگیری افت پیدا میکند و با توجه فقدان مطالعه یا مطالعه سطحی، امید به استفاده از کتاب، جزوه و دانش سایر افراد موجب میشود پاسخها بدون تلاش حاصل شود و فارغالتحصیلانی که بر اساس این فرآیند مدرک میگیرند، پشتیبان علمی کافی ندارند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همدان با تأکید بر لزوم اجرای آزمونهای حضوری گفت: در این شیوه برگزاری آزمون، حداقل بیش از ۵۰ درصد یادگیری مطالب درسی ضروری است، از طرف دیگر احساس رقابت میان دانشجویان، باعث تلاش بیشتر است و بالعکس در آزمون برخط دانشجویان پرتلاش نیز احساس پوچی و بیانگیزگی میکنند.
بیشتر بخوانید:
آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند
نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست
تضعیف دانشپذیری دانشجویان در آموزش مجازی
این استاد دانشگاه تشریح کرد: اصل فرایند آموزش در هر ردهای ارتباط و تعامل دوسویه یاددهنده و یادگیرنده است و در آموزش مجازی به دلیل ماهیت خاص خود، تعامل دوسویه که باعث تأثیر رفتار و عمل و دانش قابل انتقال یاددهنده است بر یادگیرنده اتفاق نمیافتد؛ بنابراین عمل یادگیری که یک تغییر پایدار است به وجود نمیآید.
ظهور محقق و پژوهشگر موفق حاصل کلاسهای درس موفق
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تأکید کرد: ظهور محقق و پژوهشگر موفق قطعاً حاصل کلاسهای درس موفق است که با آموزش و ارزیابی محض مجازی، رسالت اصلی تربیت افراد متعهد متخصص و تأثیرگذار اتفاق نخواهد افتاد و صرفاً صدور مدرک بدون دانش و تخصص صاحب مدرک انجام میشود.
یدالهی اصلان بیان کرد: سطح اثرگذاری دانشگاه و آموزش عالی بر جامعه و محیط پیرامونی و رفع مشکلات امری بدیهی است که با فعال شدن مباحث علمی و گفتوگوهای عینی در کلاسهای درس و کارگاهها و فضاهای آموزشی حضوری بسیار بیشتر تحقق پیدا میکند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/