دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس انجمن علمی هواشناسی ایران: ایران هفتمین کشور منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای است

رئیس انجمن علمی هواشناسی ایران با تأکید بر اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای به بالاترین میزان خود در تاریخ و 800 هزار سال گذشته رسیده است، گفت: ایران هفتمین کشور منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا است.
کد خبر : 63543

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی‌محمد نوریان در پنجمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با بیان اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به دوره انقلاب صنعتی افزایش یافته است، افزود: بیش از 36 هزار نفر از ذی‌نفعان دولتی و غیردولتی با هدف دستیابی به رژیم حقوقی جدید جهانی برای کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در کنفرانس کاپ 21 فرانسه گردهم آمدند.


وی تصریح کرد: جمع شدن سیستم اقلیمی از سال 1950 تا کنون منحصر به‌فرد و بدون ابهام بوده و همچنین تغییرات شرایط جوی نسبت به سال 1950 بیشترین آمار را داشته است.


نوریان ادامه داد: روند غلظت CO2 در دهه‌های اخیر رشد غیرعادی داشته که مهم‌ترین علت بروز آن نیز عوامل انسانی است؛ این درحالی است که ایران یکی از کشورهای رده بالا در اثرگذاری منفی انتشار گازهای گلخانه‌ای است به طوری‌که طی چند سال اخیر از جایگاه نهم به هفتم در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای رسیده‌ است.


وی به آثار تغییرات آب و هوا و اقلیم در ایران اشاره و اضافه کرد: یکی از اثرات تغییر اقلیم در کشور این است که یک طرف ایران در خشکسالی محض به سر می‌برد و قطب دیگر با سیل مواجه است.


رئیس انجمن علمی هواشناسی ایران تأکید کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور طی 10 سال اخیر به صورت افزایشی بالا رفته است و نیروگاه‌ها با سهم 25/9 درصد بیشترین سهم آلودگی را در میان سبد تامین انرژی‌ها دارند.


وی بیان کرد: در اولویت نبودن و عدم توجه کافی دولت‌ها به مسئله محیط زیست، نبود سازماندهی منسجم و منظم در سطح ملی برای پرداختن به مسئله تغییرات اقلیمی، بی‌توجهی مسئولان سیاسی و وزارت امور خارجه به فرصت‌ها برای سازگاری با تغییرات اقلیمی از جمله مشکلات کشورهای منطقه در این زمینه است.


رئیس انجمن علمی هواشناسی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در دوران پساتحریم اقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر می‌شود باید در این زمینه به مسئله صنایع سبز توجه ویژه داشته باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: علیمحمد نوریان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته