نتایج تحقیقات و پژوهشهای موفق کاربردی و عملیاتی شود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ نسرین سلطانی عضو هیئت علمی تماموقت پایه ۱۲ و استادیار پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است. او دانشآموخته کارشناسی (رتبه اول) و کارشناسی ارشد پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشآموخته مقطع PHD (دکتری تخصصی پرستاری) از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
بیشتر بخوانید:
لزوم انعقاد قرارداد با مراکز تحقیقاتی بینالمللی برای تحقق پژوهش نتیجهبخش
تفاوت پژوهشمحوری دانشگاههای مطرح دنیا با ایران چیست؟
اهتمام دانشگاهها به پژوهش و تحقیق و فعالیتهای دانشبنیان
سلطانی از سال ۱۳۸۲ بهعنوان هیئت علمی در دانشگاه آزاد ابهر آغاز به کار کرد. او از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ مدیرگروهی رشته پرستاری این دانشگاه را عهدهدار بوده است و اکنون ۱۸ سال سابقه تدریس را در زمینه دروس تخصصی رشته پرستاری دارد.
این محقق و پژوهشگر در کنار فعالیتهای آموزشی به دلیل علاقه وافر به پژوهش در زمینه به چاپ رساندن مقالات در تعداد زیادی از مجلات علمی پژوهشی و ISI همت گمارده و در همایشهای داخلی و بینالمللی در قالب پوستر و سخنرانی نیز مقالاتی را ارائه داده و داوری مقالات مرتبط با گرایش خود (داخلی جراحی) در مجله علمی پژوهشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را انجام داده است.
او لوحهای سپاس در زمینه دبیر علمی همایش مهارتهای بالینی پرستاری، جشنهای روز پرستار، مدیرگروه نمونه و استاد نمونه و پژوهشگر برتر را دریافت و تعدادی کارگاه را برگزار کرده و در کارگاههای متعدد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد ابهر شرکت کرده است.
عضو هیئت علمی تماموقت با پایه ۱۲ و استادیار پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بهعنوان پژوهشگر برتر این دانشگاه در هفته پژوهش ۱۴۰۰ انتخاب شد. خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با سلطانی درباره مؤلفهها و ویژگیهای پژوهشگر برتر، نقصها و کمبودهای عرصه پژوهش، پیشنهادها و راهکارها برای تقویت موضوع پژوهش در ایران و ... گفتوگو کرده است.
بسیاری از مدرسان به موضوع پژوهش در کنار فعالیتهای آموزشی خود اهمیتی نمیدهند.عضو هیئت علمی تماموقت دانشگاه آزاد ابهر در پاسخ به این پرسش که چه مؤلفهها و ویژگیهایی موجب انتخاب جنابعالی بهعنوان پژوهشگر برتر و برگزیده شد؟ اظهار کرد: یک مقاله در همایش بینالمللی بهصورت پوستر و سه مقاله ISI به واحد پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تحویل دادم که پس از بررسی توسط معاون پژوهشی دانشگاه، اینجانب را بهعنوان پژوهشگر برتر برگزیدند.
سلطانی درباره تازهترین فعالیتها و موفقیتهای علمی و پژوهشی خود توضیح داد: با توجه به اینکه گرایش اینجانب داخلی جراحی بود و علاقه زیادی به انجام تحقیقات در زمینه بیماران مبتلا به دیابت داشتم؛ بنابراین در دوران PHD با همراهی استاد راهنما، پایاننامه خود را به روش اقدامپژوهی و با پیادهکردن یک الگوی کاملاً جدید در کشور ایران به اجرا گذاشتیم و نتیجه این پژوهش بسیار ارزشمند، ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت براساس الگوی مراقبت مزمن شد.
وی متذکر شد: این الگو در کشورهای اروپایی پیاده شده بود؛ اما در ایران نخستین بار در قالب پایاننامه اینجانب پیاده شد و از طرف معاون درمان استان اصفهان مورد استقبال فراوان قرار گرفت. نتایج موفق این پژوهش در قالب مقالات ISI در مجلات اروپایی به چاپ رسید و بخشی از این پژوهش بهصورت پوستر در یک همایش بینالمللی ارائه شد.
فقدان بودجه در مراکز دانشگاهی برای انجام پژوهش
عضو هیئت علمی تماموقت دانشگاه آزاد ابهر و پژوهشگر برتر استان زنجان درباره نقصها و کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور و بایدها و نبایدهای این حوزه بیان کرد: در هر عرصهای نواقصی وجود دارد و حوزه پژوهش هم از این قاعده مستثتی نیست؛ اما مهمترین کمبودها شامل «کمبود و یا حتی فقدان بودجه در مراکز دانشگاهی برای انجام پژوهش»، «بهکار نگرفتن نتایج پژوهش موفق در عرصه عملیاتی» و «انتخاب بعضاً افراد غیرمتخصص در کمیتههای زیست اخلاق پزشکی و فقدان یک فرد متخصص با رشته محقق در این کمیته» هستند.
بیشتر بخوانید:
لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای احیای علوم پایه
هزینه بالا تحقیق در برخی رشتهها را محدود یا تعطیل کرده است
سلطانی یادآور شد: بنابراین ارائه نظر غیرتخصصی به پروپوزالهای(طرح و برنامه) پیشنهادی و یا در صورت موجود بودن متخصص مربوط، معطل کردن بیش از حد محقق برای اخذ کد اخلاق از نتایج تأسفبار انتخاب افراد غیرمتخصص در کمیتههای زیست اخلاق پزشکی است.
از نتایج تحقیقات موفق در حیطه عملی استفاده شود
وی تأکید کرد: باید بودجه پژوهش کافی در اختیار واحد پژوهش دانشگاهها قرار گرفته واز نتایج تحقیقات موفق در حیطه عملی استفاده و انتخاب اعضای کمیته زیست اخلاق پزشکی با دقت کافی انجام شود و روند انجام داوری با سرعت مناسب انجام گیرد.
عضو هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر درباره انتظارش بهعنوان پژوهشگر از مسئولان بالادستی بهویژه دولتمردان بیان کرد: از مسئولان مربوط تقاضا دارم که بودجه مناسبی برای تحقیق منظور شود، همچنان پژوهشهای برتر مورد قدردانی و تشکر قرار گیرند و نتایج تحقیقات موفق را کاربردی کنند.
پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در پاسخ به این پرسش که انتقادها و پیشنهادهای سازنده شما و شاخصهای رشد و توسعه عرصه پژوهشی کشور چیست؟ یادآور شد: بسیاری از مدرسان به موضوع پژوهش در کنار فعالیتهای آموزشی خود اهمیتی نمیدهند.
سلطانی تشریح کرد: بنابراین پیشنهاد میکنم که پژوهش در کنار واحدهای موظفی گنجانده شود و مدرس بداند که با تحقیق در حیطه تخصصی خود میتواند در کنار بال آموزشی خود مدرس باشد، باید با تبلیغات مکرر و پررنگتر کردن حیطه پژوهش، توجه مدرسان به این عرصه جلب شود، از کوچکترین تحقیقات موفق قدردانی و تشکر شود تا انگیزه برای تحقیق افزایش یابد و درنهایت در صورت کاربردی بودن نتایج پژوهش، سعی شود تا از طریق مسئولان مربوط برای پیادهکردن آن نتایج تلاش شود.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/