دلیل آسیب آزمون مجازی به دانشجویان چیست؟
احسان کامرانی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با تحلیل برگزاری آزمونهای مجازی در استان هرمزگان در دوره کرونا و تشریح محاسن و معایب آموزش و آزمون مجازی دانشگاهها اظهار کرد: با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم از افت یادگیری دانشجویان در پی آموزش مجازی ابراز نگرانی کردهاند، سعی داریم در شرایط شیوع کرونا بستر ادامه تحصیل دانشجویان و ارتقای آنان به سطوح بالاتر را مهیا کنیم؛ چراکه شاهد ارتقای قشر جوان دانشگاهی و آیندهسازان مملکت اسلامی خواهیم بود، اضافه کرد: امیدواریم در دوران پاندمی کرونا شاهد جذب نودانشجویان و فارغالتحصیلی دانشجویان با آزمونهای مجازی باشیم.
بیشتر بخوانید:
آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند
نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع کرونا در دو سال گذشته معایب برگزاری آزمونها و امتحانات بهصورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی را چه میدانید؟ متذکر شد: با توجه به در دسترس بودن جزوات هنگام برگزاری امتحانات مجازی، ارزیابی دانشجویان بسیار مشکل است و دانشجویان برای برگزاری آزمونهای مجازی کمتر از آزمونهای حضوری تلاش کرده و در نتیجه سطح یادگیری آنان پایینتر میآید و امکان شرکت فرد دیگری به جای دانشجو در آزمون دور از انتظار نیست، کمااینکه زمینه برای مشورت دانشجویان در زمان برگزاری نیز کاملاً مهیاست.
امکان طرح سؤالات تشریحی و تمرکز دانشجویان برای درج پاسخها بهصورت مکتوب بدون استرس قطعی اینترنت مهیاست و از کار افتادن سیستم یا سرورهای مرکزی در برگزاری آزمون حضوری در دانشگاه دیگر بهعنوان یک دغدغه بزرگ معنا نخواهد داشت.کامرانی یادآور شد: در موارد زیادی بهدلیل مشکلات کُندی اینترنت و شناخت نداشتن دانشجویان برای استفاده از فضای آزمون برگزاری امتحانات تشریحی مجازی با مشکلاتی همراه است؛ از قبیل ناتوانی در بارگذاری پاسخها در سامانه توسط دانشجویان، پایین بودن کیفیت عکسهای بارگذاری شده و مشکلات در تصحیح آنها برای استادان برای رؤیت یا پرینت نتایج آزمونها در صورت نیاز و در موارد زیادی امکان بازگشت به سؤالات برای دانشجویان مقدور نیست یا سهوی به دلیل استرسهای موجود در تعداد سؤالات و صفحات به مشکل برمیخورند و قطعی برق و شرایط نامساعد آب و هوا نیز در مواردی مزید بر علت شده و موجب جاماندن دانشجو از آزمون شده است.
برگزاری آزمونهای پایان ترم به صورت حضوری چه مزایایی دارد؟
وی بیان کرد: با توجه به مشکلات آزمونهای تشریحی اغلب استادان و دانشجویان به برگزاری آزمون به شیوه تستی تمایل دارند که برای ارزیابی سطح یادگیری دانشجویان در دروس تحلیلی و محاسباتی بهخصوص در رشتههای فنی مناسب نیست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه چرا آزمونها و امتحانات در دانشگاه به صورت حضوری ضروری به نظر میرسد؟ گفت: یکی از مهمترین موارد حضوری شدن امتحانات نبود زیرساختهای فناوری بهروز و آشنانبودن برخی دانشجویان و حتی استادان با فناوری نوین است.
کامرانی تأکید کرد: در برخی مواقع سیستمهای فناوری دارای نقص هستند و با چنین امکاناتی امکان احاطه کامل و جامع بر عملکرد امتحانی دانشجویان وجود ندارد و نظارت دقیق و جامع بر عملکرد امتحاندهنده، احراز هویت افراد و ... از جمله معایبی است که نمیشود بر آن سرپوش گذاشت.
وی تشریح کرد: از سوی دیگر بالابردن سطح مطالعه و تلاش دانشجویان با برگزاری امتحانات حضوری ممکن است سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه را به مخاطره بیندازد، هرچند که در این وادی تابع دستورات ستاد کرونا و سازمان مرکزی هستیم تا در محیطی آرام و با رعایت پروتکلهای بهداشتی طبق زمانبندی مناسب بهصورت حضوری به برگزاری آزمونها اقدام کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان درباره اینکه برگزاری آزمونهای پایان ترم به صورت حضوری چه مزایایی دارد؟ چنین پاسخ داد: از مزایای آزمون حضوری آن است که کنترل آزموندهندگان در آزمون حضوری توسط نیروی انسانی کارآمد و مجرب صورت میگیرد و از تقلب و زیرآبی رفتن برخی دانشجویان در آزمونهای مجازی جلوگیری و دانشجو در محل احراز هویت میشود.
کامرانی افزود: امکان طرح سؤالات تشریحی و تمرکز دانشجویان برای درج پاسخها بهصورت مکتوب بدون استرس قطعی اینترنت مهیاست و از کار افتادن سیستم یا سرورهای مرکزی در برگزاری آزمون حضوری در دانشگاه دیگر بهعنوان یک دغدغه بزرگ معنا نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
تضعیف دانشپذیری دانشجویان در آموزش مجازی
معایب آموزش و آزمونهای مجازی کدامند؟
برگزاری امتحانات بهصورت حضوری تا تأمین زیرساختهای مجازی
وی متذکر شد: با توجه به مزایا و معایب آموزش مجازی باید در حوزه بسترسازی تلاش کنیم تا بتوانیم در برگزاری کلاسهای درس و برگزاری آزمونها، تقلب را به صفر برسانیم و با احراز هویت تصویری و ارائه راهکارهای عملی و منطقی در این مسیر گام برداریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: در کشورهای توسعهیافته کلاسهای مجازی در کنار کلاسها نقش بزرگی در تعلیم و تربیت به عهده دارند؛ بنابراین غفلت از فناوری جدید و نوین ممکن است ما را از قافله توسعه و پیشرفتهای علمی عقب بیندازد و باید آمادگی لازم را در بستر حضوری و مجازی فراهم کنیم و از امکانات و فناوریهای دیجیتالی برخوردار باشیم تا با اراده و قدرت تمام در این مسیر گام برداریم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/