دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1400 - 13:56
شیخ‌عطار:

مشکل کشورهای غربی با ایران نفوذ منطقه‌ای است

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: سیاست اسلامی و خارجی جمهوری اسلامی سکولار نیست، انسان‌ها بهترین مخلوقات در جهان هستند و باید با هم معاشرت کنند. مشکل غرب و کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران، نفوذ منطقه‌ای است.
کد خبر : 634064
همایش تاثیر مکتب حاج قاسن سلیمانی در سیاست خارجی جمهموری اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اهواز، همایش تأثیر مکتب حاج‌قاسم سلیمانی در سیاست خارجی جمهموری اسلامی با نگاهی به اوضاع منطقه در دانشگاه آزاد اهواز برگزار شد.(بیشتر بخوانید)


این همایش به همت بسیج اساتید با حضور علیرضا شیخ‌عطار معاون پیشین وزارت امور خارجه، علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، حجت‌الاسلام فرج‌الله براتی معین استان‌های خوزستان و ایلام، معاونان، رؤسای دانشکده‌ها، استادان و کارکنان در سالن اجتماعات مدافعان حرم دانشگاه آزاد اهواز برگزار شد.


معاون پیشین وزارت امور خارجه، ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی را به تمام حاضران تسلیت گفت و اظهار کرد: مبانی سیاست خارجی ما برمبنای بیانات رهبری است، متأسفانه سیاست خارجی ما تاکنون تئوریزه نشده است، در تئوریزه‌کردن سیاست خارجی ضعف داشته‌ایم؛ سیاست خارجی در دنیا به اندازه تمدن بشری قدمت دارد.


شیخ‌عطار ادامه داد: در زمان پیامبر اسلام، فرستادن سفیر به ایران و حبشه و در شاهنامه کلمه سفیر آورده شده است؛ در قرن‌های گذشته دیپلماسی مبتنی‌بر موازنه و سیاست ارضی و پشت درهای بسته و پنهان‌کاری بوده و اکنون روش‌های نرم حاکم شده است.


وی افزود: امام(ره) فرمودند «انقلاب اسلامی مبتنی‌بر مفاهیم انسانی است». دین اسلام یک دین سیاسی است، اسلام غیرسیاسی نداریم، تمام کنش‌های امامان سیاسی بوده و دین اسلام سیاسی می‌تواند جهان را اداره کند. دین اسلام توجه به احکام فردی و قوانین اجتماعی دارد. سیاست اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی سکولار نیست، انسان‌ها بهترین مخلوقات در جهان هستند و باید با هم معاشرت کنند.


معاون پیشین وزارت امور خارجه متذکر شد: دین اسلام دین مردمسالاری دینی و دموکراسی است؛ امام(ره) گفت «رأی، رأی مردم است و برای آن مأموریت و مقبولیت لازم است». الهامات دینی در چارچوب مرزهای ایران محدود نمی‌شود. در انقلاب اسلامی یک اندیشه است و محدود به مرز نیست و آن یک اندیشه الهام‌بخش مطرح شده و در آن اخلاق و عدالت حاکم و هر چیزی در جای خودش است.


شیخ‌عطار توضیح داد: این اندیشه الهام‌بخش بین اندیشگران غرب سروصدا کرد و با آن منافع سلطه‌گران به خطر می‌افتد، نگرانی‌های هسته‌ای بهانه است؛ چراکه اکنون پاکستان و هند هسته‌ای هستند. توان نظامی یک عامل بازدارنده است، آنها در جلسات‌شان مشکلات هسته‌ای و موشکی و نفوذ منطقه‌ای را در رأس مطالبات‌شان قرار دادند و مشکل آنها نفوذ منطقه‌ای است.


تمام دنیا حاج‌قاسم را قبول داشتند و این همان اندیشه الهام‌بخش است


وی یادآور شد: تمام دنیا حاج‌قاسم را قبول داشتند و این همان اندیشه الهام‌بخش بوده؛ چراکه پایه سیاست خارجی ما الهام‌بخش است. در واقع سیاستی است که از زمان رسول اکرم(ص) تاکنون بوده است. در اسلام کنش مبتنی‌بر الهام‌بخشی است؛ بنابراین آن را باید طبق قانون اساسی تبیین کرد.


معاون پیشین وزارت امور خارجه یادآوری کرد: توجه ما و منطقه به فلسطین است. قوم یهود از زمان حضرت موسی سکولاربودن خود را نشان داد. به‌طور مثال در قضیه سامری یا قتل‌هایی مانند کنعانیان و ... در قرن نوزدهم صهیونیست به‌عنوان یک مکتب با این شعار که سرزمین یهود باید احیا شود، مطرح شده بود و اکنون تمام رسانه‌های آمریکا در مالکیت یهود بوده و فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت برای تبلیغ در مالکیت صهیونیست است.


در این دور مذاکرات موفق به نمایش قدرت شدیم


شیخ‌عطار بیان کرد: اینها هیچ کشوری را برای خودشان به اندازه ایران خطرناک نمی‌دانند. تئوری دوم ما، دشمن‌شناسی است و اسرائیل نخستین دشمن و آمریکا از حامیان اوست. در گذشته هیچکس حق انتقاد از اسرائیل را نداشت؛ اما اکنون تمام نشریات اروپا و آمریکا از شهرک‌سازی آنها انتقاد کرده است، طبق فرمایش رهبری اگر آمریکا آدم شود، مشکلی با آن نداریم؛ اما اسرائیل غاصب است، مسیحیت صهیونیست اعتقاد دارد که حضرت مسیح بازمی‌گردد و دشمن اصلی آن مهدی مسلمانان است. قدرت دفاعی باید تقویت شود و در این دور مذاکرات ما موفق به نمایش قدرت شدیم.


در پایان همایش جلسه پرسش و پاسخ استادان برگزار شد.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته