دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد؛ افزایش ۹ برابری قیمت مسکن در دولت نهم و دهم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر افزایش بی‌رویه قیمت مسکن پیش از آغاز به کار دولت یازدهم گفت: اگرچه مسکن‌مهر در ظاهر اقدامی مردمی برای ساخت و تحویل تعدادی واحد مسکونی بود اما این اقدام موجب افزایش ۹ برابری قیمت مسکن طی ۸ سال پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم شد.
کد خبر : 63198

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، عباس آخوندی در برنامه تلویزیونی «متن حاشیه» با تاکید بر اینکه بازار مسکن طی سال‌های اخیر و پیش از دولت یازدهم به شدت متورم شده و قیمت‌ها حبابی بود، افزود: از زمان دولت یازدهم تا کنون تنها بخشی که دچار افزایش قیمت نشد، بازار مسکن بود چرا که هیچ اقدام به ظاهر مردم‌پسند اما تورم‌زا صورت نگرفت.


وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای متکی کردن خانوارها به نظام پس‌انداز در جهت رونق بازار مسکن برنامه‌ریزی کرده است، تصریح کرد: اگر بتوانیم رژیم پس‌اندازی برای خانوار و پرداخت متعهدانه تسهیلات از سوی بانک‌ها را نهادینه کنیم یقینا روند با ثباتی در بازار مسکن ایجاد خواهد شد. روندی که پیش‌تر در ایران اجرایی شده و اکنون نیز در دنیا مورد پذیرش است.


آخوندی بیان کرد: اعلام کردیم که افراد دارای یک سال پس‌انداز در بانک می‌توانند به میزان دو برابر سپرده خود تسهیلات بانکی دریافت کنند. سقف پرداخت تسهیلات نیز در تهران ۸۰، در شهرهای متوسط ۶۰ و در شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است.


وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل بالا بودن قیمت کنونی مسکن تاکید کرد: قیمت مسکن به شدت بالا رفت. ولی به شکل نسبی در مدت بیش از ۲ سال فعالیت دولت یازدهم نسبت به سایر بخش‌ها و در شرایط اقتصادی حاکم کاهش قابل توجهی داشت.


وی درباره تاثیر برجام بر بازار مسکن عنوان کرد: مرتبط‌ کردن بحث مسکن به برجام چندان مبنای کارشناسی ندارد و معتقدم رونق در بازار مسکن مستقیما به برجام مرتبط نیست حتی در صورت وجود این ارتباط باز هم بیش‌تر در جهت توسعه رونق اقتصادی و افزایش درآمد مردم به صورت غیرمستقیم و نه مستقیم است.


آخوندی اظهار کرد: ارتباط برجام و بازار مسکن به این صورت است که کشور از حالت رکود خارج شود، مردم وضعیت مالی بهتری پیدا کنند و وقتی مردم وضعیت مالی بهتری پیدا می‌کنند قاعدتا اقدام به خرید مسکن خواهند کرد.


به گفته وی، ارتباط مسکن با برجام ارتباط غیرمستقیم است و مانند باقیصنایع حمل و نقلی کشور نیست.


این عضو کابینه دولت یازدهم درباره آمار معاملات مسکن در تهران نیز گفت: اکنون نرخ معاملات مسکن بر اساس آمار دو ماهه رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس آمار آبان ماه سال ۹۴ فقط در شهر تهران، حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی به فروش رسید که نسبت به سال قبل ۱۱.۲ درصد رشد را نشان می دهد و این امر نشان از خروج بازار از رکود دارد.


آخوندی گفت: تصور نکنیم که یک‌شبه می‌توانیم از رکود چند ساله مسکن خارج شویم و همچنین نمی‌توان این تصور را داشت که یک بخش از اقتصاد و مثلا مسکن را می‌توان رونق داد در حالی که سایر بخش‌های اقتصادی همچون صنعت، اشتغال و کشاورزی در رکود به سر می‌برند.


وی با تاکید بر اینکه در صورت خروج اقتصاد از رکود همه بخش‌هایش از این وضعیت خارج می‌شوند، بیان کرد: اکنون با برجام بتدریج تحرک و رونق نسبی را در بخش‌های مختلف اقتصادی شاهد هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته