وقتی پای توسعه الکترونیک بانکها میلنگد/ سادهترین خدمات الکترونیک بانک شهر پولی شد!
به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ۲۸ سال از آغاز اجرای رسمی بانکداری الکترونیک در کشور میگذرد و آنچه طی سالیان اخیر در مجرای بانکداری الکترونیک مورد استقبال عموم قرارگرفته بهرهمندی از کانال تلفن همراه برای ساماندهی، کنترل و انجام تراکنش حسابهای بانکی است به طوری که بانکهای دولتی و خصوصی جهت فراهم کردن بستری آسان، رایگان یا کمهزینه و در دسترس؛ به سمت راهاندازی همراه بانکهای اختصاصی روی آوردهاند.
اجرای بانکداری الکترونیک از کانال تلفن همراه در کنار مزیتهایی چون در دسترس بودن ۲۴ ساعته آن برای انجام انتقال وجه بینبانکی، سهولت استفاده، کنترل موجودی و تراکنشهای بانکی، پرداخت قبوض، صرفهجویی در زمان و ... معایبی چون تراکنشهای ناموفق به دلیل مشکلات اینترنتی یا قطعی سرور بانک، محدودیت در سقف جابه جاییهای روزانه، احتمال هک اکانت، امنیت پایین رمزهای انتخابی و ضرورت بهروزرسانی را دارد.
گذشته از مزایا و معایب اجرای شاخه بانکداری الکترونیک مبتنی بر تلفن همراه در کشور که بهتدریج از سال ۱۳۸۹ تاکنون توسط سیاستگذاران و مجریان در حال بهبود کیفیت و کاهش چالشهای موجود در مسیر ارائه خدمات این ابزار بانکی به مشتریان است بهتازگی طی تماسها و پیامهای دریافتی از مخاطبان خبرگزاری آنا، مسئله پرداخت هزینه برای نصب بعد از بهروزرسانی همراه بانک شهر بر روی تلفنهای همراه ios مطرح شده است.
استفاده از همراه بانک شهر برای گوشیهای ios پولی شد
پ.م یکی از مشتریان بانک شهر در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا میگوید «۱۲ آذر ۱۴۰۰ حوالی ساعت ۱۹ با پیامک یکی از بانکها متوجه بروز اختلال در ارائه خدمات موبایل بانک نصب شده بر روی سیستمعاملهای ios شدم سپس چون پیامکی از بانک شهر مبنی بر بروز مشکل فوق دریافت نکرده بودم برای انجام یک تراکنش مالی به همراه بانک شهر مراجعه کردم اما ابزار این بانک نیز از دسترس خارج شده بود.
به گفته او، اختلال پیشآمده در موبایل بانکهای نصبشده بر روی سیستمعامل dios دو تا سه روز به طول انجامید سپس طبق روال سابق ابتدا برنامه منقضی شده را حذف کرده و برای نصب نسخه جدید همراه بانک به صفحه اصلی بانک مربوطه وارد شده است که این فرآیند برای یکی از بانکها بهراحتی انجامشده اما درباره بانک شهر در مرحله دوم با ترفند جدیدی مواجه شده است و آن پولی شدن نصب همراه شهر جهت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی مبتنی بر کانال تلفنهای همراه آیفون است.
پ.م مشتری بانک شهر میگوید «از آنجاییکه تاکنون نیازی به استفاده از فروشگاههای ایرانی ارائهدهنده نرمافزارها و اپلیکشین های قابلنصب بر روی سیستمعامل ios نداشتهام و از هزینه خرید اشتراک آنها بیخبر بودم با گمان اینکه قطعاً بانک شهر برای حفظ مشتریانش کمترین رقم ممکن را در نظر گرفته شروع به نصب فروشگاههای اعلامی از سوی بانک شهر کردم تا برای نصب همراه بانک آن کمترین هزینه را بپردازم چراکه علت خرید اشتراک این فروشگاهها فقط برای نصب یک برنامه بود و عملاً آنها و برنامههای ارائه شده از بستر آنها برایم کاربردی نداشته و ندارند».
به گفته او، برای خرید اشتراک فروشگاه اناردونی، ۲ بسته پیشنهادی ۳ ماهه به مبلغ ۳۳۰ هزار تومان و ۶ ماهه به مبلغ ۴۳۰ هزار تومان پیش روی مشترک بود که بعد از ثبت کد تخفیف ۵۰ هزارتومانی بانک شهر تنها گزینه اول یعنی خرید بسته ۳ ماهه با مبلغ ۲۸۰ هزار تومان کمترین بار مالی را برای فرد داشت با این حال دیگر فروشگاههای پیشنهادی بانک شهر مورد محک قرار گرفت.
این مشتری بانک شهر میگوید «برای خرید اشتراک سیب اپ با حداقل هزینه تنها بسته ۳ ماهه آن به مبلغ ۱۹۰ هزار تومان و برای اشتراک سیبچه با کمترین مبلغ و بعد از استفاده از کد تخفیف ۳۰ هزارتومانی بانک شهر، تنها بسته ۳ ماهه با مبلغ ۱۷۹ هزار تومان پیش روی مشتری قرار داشت.
به گفته پ.م مشتری بانک شهر، آخرین پل ارتباطی برای نصب همراه شهر بر روی تلفنهای همراه آیفون خرید اشتراک از فروشگاه آی اپس بود که بسته یکماهه و سهماهه آن به ترتیب با مبلغ ۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۱۰ هزار تومان به متقاضیان ارائه میشد که با انتخاب گزینه اول و اعمال کد تخفیف ۱۵ هزارتومانی از سوی بانک عامل، فرد باید ۹۲ هزار و ۵۴۱ تومان پرداخت میکرد، بنابراین از بین گزینههای فوق کمهزینهترین راه خرید اشتراک یکماهه آی اپس بود.
او میگوید «چون نیازمند استفاده از بانک شهر بودم به خرید اشتراک آی اپس اقدام و به نصب همراه شهر پرداختم اما برای ثبت انتقاد خود پیامی را به سامانه پیامکی نظارت و ارتباطات مردمی به شماره ۲۰۰۰۸۶۵۵ در تاریخ ۱۹ آذر ارسال کردم و بعد از گذشت ۱۰ روز یعنی در روز ۲۹ آذر حوالی ساعت ۱۳ یکی از کارشناسان تماس گرفته و در نهایت اعلام کردند که این موضوع ربطی به بانک شهر ندارد، همهچیز به تحریم و محدودیت ارائه خدمات شرکت اپل به ایرانیان برمیگردد، اکنون انتظار شما از ما چیست؟ که هزینه خرید اشتراکتان را پرداخت کنیم؟ فعلاً شرایط اینگونه است یا تن به پرداخت هزینه اشتراک و نصب از راههای اعلامشده از سوی بانک بپردازید یا منتظر بمانید تا روزی که امکان نصب رایگان فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
- بانکها بلد نیستند آنلاین کار کنند
- دریافت همراه بانک؛ فقط از سایت بانک
- اختلال پی در پی در همراه بانک ملت و سرگردانی مشتریان
البته خبرنگار گروه اقتصادی آنا نیز جهت بررسی صحتوسقم موضوع با سامانه نظارت و ارتباطات مردمی تماس گرفت که کارشناس پاسخگو ضمن تائید این موضوع و در پاسخ به سؤال ما مبنی بر چرایی پولی نشدن همراه بانکهای سایر بانکها گفت که بانک شهر نیز در حال رفع موضوع است و تا آن زمان مشتریان میتوانند از اینترنت بانک شهر استفاده کنند.
(جزئیات فایل صوتی گفت و گو با کارشناس سامانه نظارت و ارتباطات مردمی بانک شهر)
کامران ندری کارشناس مسائل بانکی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا میگوید «نصب پولی یا رایگان همراه بانک موضوعی است که بسته به تصمیم بانک عامل میتواند اجرایی شود و قانونی برای اجبار یا الزام در دریافت یا عدم دریافت آن وجود از سوی بانکها وجود ندارد».
ندری معتقد است «ارائه رایگان خدمات بانکی توسط بانکها در راستای حفظ و افزایش تعداد مشتری است و اگر بانکی برای ارائه خدمات هزینهای را از مشتری دریافت میکند مسئلهای خلاف قانون نیست و تنها میتواند منجر به کاهش تعداد مشتری او شود».
گزارش از پریسا مهریان
انتهای پیام/
انتهای پیام/