چه کسی پاسخگوی ترافیک ۱۷۰۰ کیلومتری تهران است؟
گروه جامعه خبرگزاری آنا_ میثم نامنی؛ در روزهای پایانی پاییز شاهد بارش باران در شهر هستیم که متأسفانه این امر موجب ایجاد تراکم پیش از حد وسایل نقلیه در سطح خیابانهای شهر شده است و شاهد آن ترافیک خیابانهای شهر در روز شنبه همین هفته به دلیل بارش باران بود. نکته حائز اهمیت این است که نباید بهراحتی از کنار این اتفاق شهری عبور کرد. با هشداری که در ابتدای روزهای بارانی به مسئولان شهری داده شد، هیچ شهروندی انتظار مواجهه با ترافیکی به مساحت ۱۷۰۰ کیلومترمربع در شهر تهران را نداشت.
یعنی هنوز با شروع نشدن بارشهای زمستانی خیابانها در اولین روز این هفته تا نیمههای شب بین ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومترمربع تراکم به خود دیدند؛ این در حالی است که برخی از خیابانهای تهران در یک روز عادی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر طول ترافیکی وجود دارد.
نکته قابلتوجه اینجاست که پایتخت حتی در ساعات پیک ترافیک در یک روز عادی، بیشتر از ۲۶۰ کیلومتر ترافیک نداشته است و این طول ترافیک در بهترین حالت یک روز بارانی به ۳۰۰ کیلومتر میرسد. در شرایطی که بارش باران وجود ندارد، محورهای غربی و شرقی پایتخت از حجم بار بیشتری برخوردار هستند که بعضاً مشاهده شده برخی افراد افسران و کارکنان راهنمایی و رانندگی را مسبب این حجم از ترافیک میدانند؛ اما قطعاً پلیس با توجه به حجم عظیم وسایل نقلیه در این کلانشهر توان کنترل تراکم پیش از حد وسایل نقلیه را بهخصوص در روزهای باران نخواهد داشت و واضح است کنترل ترافیک در روزهای بارانی تنها به عهده راهنمایی و رانندگی نیست چراکه ایجاد زیرساختهای لازم برای کنترل آن باید توسط مسئولان شهری فراهم شود اما درنهایت مردم عادی و رانندگان وسایل نقلیه عمومی و امدادی از این شرایط به متضرر خواهند شد.
از شهرداری تهران تا بسیاری از سازمانهای دیگر و مسئول در حوزه حملونقل، بهویژه دولت برای حل این مشکل اساسی باید پای کار آیند و موجبات گرفتاری مردم را پیش از گذشته فراهم نکنند؛ بله، مقصر آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح کانالهای شهری به دلیل عدم لایروبی و ... پلیس نیست و همین نادیده گرفتن کارهای کوچک در روزهای بارانی، دست به دست هم خواهند داد تا شاهد چنین بار ترافیکی عریض و طویلی باشیم.
البته جدا از این گزاره، استفاده مردم از وسایل نقلیه تکسرنشین که در ایام کرونا رواج بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است هم مزید بر علت شده است و از طرفی عدم دسترسی به سیستم حملونقل عمومی مناسب و توسعهیافته، نیز برخی تهرانیها را مجاب به استفاده از خودروهای شخصی میکند.
اکنون پلیس به کمک و همراهی شهروندان بهویژه مسئولان اجرایی نیاز دارد تا فکری به حال ناوگان حملونقل عمومی فرسوده کنند. البته در ماههای اخیر اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اما برای حجم زیاد جمعیت کافی نیست.
همین ترافیک ۶۰ درصدی مورخ ۲۷ آذرماه است که با مساحت یک هزار و ۷۰۱ کیلومتری پرترافیکترین روز سال را برای تهرانیها رقم زد در خوشبینانهترین حالت ممکن قبل از شروع فصل زمستان بود.
وقتی مردم گرفتار سیستم حملونقل عمومی معیوب و فرسوده در تهران هستند و مشخص نیست که چرا در چند سال اخیر فکری به حال وضعیت آشفته این ناوگان عمومی نشده و دولتها در زمینه حملونقل عمومی سهمیه و یارانه خود را به شهرداری تهران پرداخت نکردهاند، مشاهده چنین وضعیتی خیلی هم خارج از تصور نبود. در خصوص عدم پرداخت معوقههای دولت به شهرداری و کم کردن ردیف بودجههای سیستم حملونقل شهرداری قضاوتی نخواهیم کرد؛ اما ما میخواهیم بدانیم که چرا باید در یک روز بارانی شهروندان شاهد چنین حجم عظیمی از ترافیک باشند و آقایان هم هرکدام بهنوعی این دغدغه عمومی را نادیده بگیرند و دیگری را مقصر بدانند.
انتهای پیام/۴۱۷۲/پ
انتهای پیام/