دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1400 - 17:07
حجت‌الاسلام خسروپناه:

تعامل حوزه و دانشگاه نیازمند اصلاحات ساختاری است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: برای اینکه تعامل بین حوزه و دانشگاه به وجود آید، اصلاحات ساختاری نیاز است.
کد خبر : 628899
عبدالحسین خسروپناه



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اراک، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در سالروز شهادت آیت‌الله مفتح در مراسم گرامیداشت واحدت حوزه و دانشگاه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه با تعامل دانش بین نهادها میسر می‌شود. سابقه فعالیت‌های علمی در ایران به قبل از اسلام حتی به دوره قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ البته با ورود اسلام به ایران علم و دانش رشد بیشتری کرد. دانشگاه جندی شاپور یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های قبل از اسلام است و در دوره اسلام با انواع کتابخانه و دارالعلم و دارالحکمه و همینطور در دوره معاصر با راه‌اندازی دارالفنون دوره جدیدی از دانشگاه در ایران آغاز شد. شهید راه علم امیرکبیر دارالفنون را در سال ۱۲۳۰ راه‌اندازی کرد و دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ راه‌اندازی شد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تمام علوم با مباحث فلسفی پیوند عمیقی دارند و علوم فلسفی که به تبیین رشته‌های طبیعی می‌پردازد. تمام رشته‌های حوزوی در دانشگاه‌ها اعم از حدیث، تاریخ، قرآن، همگی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند.(بیشتر بخوانید)


خسروپناه گفت: علوم اجتماعی قبل از قرن نوزدهم دو کار انجام می‌داد و از قرن نوزدهم سه کار را انجام می‌دهد. توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق، و تغییر انسان محقق و تبدیل انسان مطلوب، سازمان مطلوب، انسان سالم در روانشناسی، حکمرانی خوب، مدیریت خوب، جامعه مطلوب ازجمله کارهای علوم اجتماعی در قرن حاضر است.


تعامل حوزه و دانشگاه نیازمند اصلاحات ساختاری است


وی ادامه داد: علوم انسانی در توصیف انسان مطلوب به معارف قرآن و معارف نبوی و علوی اتکا دارد و بهترین منبع انسان شناسی وحی الهی است‌. ادبیات فارسی ما در عرفان بسیار غنی بوده و ادبیات عرفانی ما در قرن هفتم در اوج خود است که حافظ، سعدی و مولوی از شعرای شاخص عرفانی هستند. لازم است ادبیات فارسی جزو علوم میان‌رشته‌ای باشد و اساتید دانشگاه نیازمند علوم اسلامی و عرفانی هستند. تمام علوم تحول‌پذیر هستند و علما تأکید می‌کنند هر دو سال یک بار تفسیرها باید تجدید شوند؛ چراکه در دنیای مدرن به سرعت با پرسش های جدیدی روبه‌رو می‌شویم و این پرسش‌ها را باید به قرآن عرضه کرد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: انواع و اقسام فلسفه از جمله فلسفه اقتصاد، فلسفه سیاست و فلسفه اخلاق، فلسفه جامعه، فلسفه ذهن و دیگر موارد موجود می باشد و اگر این پرسش ها پاسخ داده شود حوزه‌های دانشگاهی با عرفان تعامل خواهند کرد. در زمینه آموزش های به روز در حوزه، دانشگاه به حوزه کمک کرده است از جمله درس خارج فقه درباره فضای مجازی در حوزه و سایر فعالیت‌های علمی حوزه شامل فعالیت‌های سیاسی، فضای مجازی و آمدن اساتیدی از دانشگاهی و ... به حوزه برای تدریس نمونه‌های همکاری حوزه و دانشگاه است.


خسروپناه افزود: تعامل دانش بین حوزه و دانشگاه بسیار مهم است؛ چراکه مسائل مربوط به حوزه و دانشگاه در مسئله علم و دانش است و اجرایی نیست و این آموزش و دانش باید درباره نیازهای جامعه باشد و برای اینکه این تعامل بین حوزه و دانشگاه به وجود آید، اصلاحات ساختاری نیاز است. برای تغییر وضعیت کسانی که در حوزه فعالیت می‌کنند باید تعامل سازنده با یک استاد دانشگاه وجود داشته باشد یا یک استاد دانشگاهی یک طرح مشترک با یک استاد حوزه داشته باشد و نیاز است که یک تحول ساختاری اتفاق بیفتد تا این ارتباط دوسویه شکل بگیرد.


انتهای پیام/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته