دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1400 - 13:08
مدیرکل کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) قم:

فقرزدایی نوین مبتنی بر تئوری‌های علمی و دانشگاهی باشد

مدیرکل کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به تبدیل فقر امروز به فقر نوین گفت: فقرزدایی نوین باید مبتنی بر ایده‌های علمی، نظریه‌ها و تئوری‌های دانشگاهی باشد.
کد خبر : 627159
مسعودیان راد



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، محسن مسعودیان‌راد در جلسه‌ای که به میزبانی حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات لازم در مسیر فقرزدایی نوین باید مبتنی بر ایده‌های علمی، نظریه‌ها و تئوری‌های دانشگاهی باشد؛ بنابراین در عرصه علمی فقرزدایی از مجامع دانشگاهی به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی قم کمک خواهیم گرفت تا به کمک علم دانشگاهیان در عرصه و فقرزدایی فعالیت کنیم.


وی افزود: نوع مدیریت فقر مدیریت پویایی نیست؛ زیرا فقر تبدیل به فقر نوین شده که امروزه شاهد هستیم «کاد الفقر ان یکون کفرا» اتفاق افتاده است. متدهای فقر و فقرزدایی سبک قدیم رویکرد معیشتی دارد؛ بنابراین متدهای فقرزدایی نیاز به تحول داشته که مسئله فقر را مهار کند تا شاهد فقر در جامعه نباشیم. فقر در استان قم بر شهری، زنانه و جوان بودن متمرکز شده است.(بیشتر بخوانید)


مدیرکل کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) استان قم بیان کرد: نوع مشاغل باید مشاغل دانش‌بنیان باشند. بحث اشتغال و توانمندسازی بسیار حائز اهمیت است که دانشگاه آزاد اسلامی استان قم به این مهم اهتمام دارد و در مسیر کسب‌وکار نوین برای عموم خانواده‌های تحصیل‌کرده استان اقدامات ارزشمندی را انجام داده است. دانشگاه آزاد اسلامی گروه‌های جهادی را ساماندهی کرده‌اند؛ بنابراین کمک‌رسانی به مناطق محروم می‌تواند عرصه تعامل بین کمیته امداد و این دانشگاه را تشکیل دهد.


مسعودیان‌راد بر به‌روزرسانی تفاهم‌نامه‌های مشترک کمیته امداد و دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تأکید کرد و ادامه داد: کارآفرینی؛ عرصه تعامل بین کمیته امداد و دانشگاه آزاد اسلامی است. فعالیت گروه‌های جهادی کمیته امداد می‌تواند از پشتوانه قوی علمی دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار باشد تا حرکت‌های کمیته امداد حرکت‌های توانمندساز و باکرامت باشد. در پیشبرد اهداف مشترک می‌توانیم با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته باشیم. مشاغل فرهنگی بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا آنها کارآفرین، ارزش‌آفرین و درآمدزا هستند و ترویج فرهنگی را به دنبال دارند.


وی مطرح کرد: استان قم باید در بعد اشتغال تبدیل به استان نمونه شود؛ بنابراین با کمک دانشگاه آزاد اسلامی باید الگوسازی صورت پذیرد تا برای کل کشور الگو باشیم. کمکی که دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بر ارتقای علمی کشور انجام داده بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین امید است به کمک دانشگاه بتوانیم اتفاقات خوبی را جامه عمل بپوشانیم.


فقرزدایی نوین مبتنی بر تئوری‌های علمی و دانشگاهی باشد


نان نماد اقتصاد و معیشت آبرومندانه است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نیز گفت: موضوع فقر و اقتصاد موضوع اساسی جامعه بوده و فقر، فساد و تبعیض ام الامراض جامعه و سه عنصری هستند که در جامعه وجود دارد و باید برطرف شوند.


حجت‌الاسلام حسن خیری اضافه کرد: بر اساس آیات و روایات؛ نان نماد اقتصاد و معیشت آبرومندانه است. باید به آرمان‌ها و سیاست‌های مبتنی بر عدالت که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، توجه شود؛ زیرا حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بر رسیدگی به اقشار آسیب‌دیده تأکید دارند؛ بنابراین یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی فقرزدایی است.


وی مطرح کرد: مهم‌ترین کار فرهنگی؛ رفع فقر در جامعه است. کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) یکی از شاهرگ‌های تعالی جامعه در فقرزدایی را بر عهده دارد که باید در مسیر فعالیت خود محکم باشد. دانشگاه‌ها نیز در مسیر فقرزدایی مسئولیت دارند. دانشگاه آزاد اسلامی که دانشگاه اجتماعی بوده باید در زمینه تحصیلات دانشگاهی؛ معیشت و امنیت شغلی تناسب ایجاد کند؛ بنابراین مسئولان این دانشگاه تلاش می‌کنند شعار دانشگاه اسلامی، اجتماعی، کارآفرین با رویکرد حل مسئله در جامعه محقق شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تشریح کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر شعار دانشگاه اجتماعی، کارآفرین با رویکرد حل مسئله استوار بوده و بر اساس رویکرد این دانشگاه تأسیس رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیاز هر استان است. معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش ظرفیتی را برای دانشجویان این دانشگاه فراهم کرده تا دانشجویان را با بخش صنعت ارتباط دهد و تعلمیات خود را بر پایه نیازهای صنعت و جامعه همسو کند.


خیری توضیح داد: دبیرخانه علمی پایش نیز با محور موضوعات درآمدزایی که کار علمی در آن صورت نگرفته متمرکز و در این راستا فعالیت دبیرخانه علمی پایش در استان قم بر موضوعات فرش، گردشگری، دریاچه نمک در حال انجام است تا بتواند زمینه اشتغال را در جامعه فراهم کند. یکی از موضوعات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی این بوده که اعضای هیئت علمی علاوه بر تدریس باید کارآفرین و پژوهشگر باشند و در انجام فعالیت‌های پژوهشی به دانشگاه کمک کنند.حیات دانشگاه وابسته به درآمدزایی است؛ زیرا دانشگاه مبتنی بر شهریه نمی‌تواند به حیات خودش ادامه دهد؛ بنابراین باید به سمت واقعیت‌های جامعه پیش برود که این واقعیت رویکرد کارآفرینی در جامعه است.


فقرزدایی نوین مبتنی بر تئوری‌های علمی و دانشگاهی باشد


به گزارش آنا، در جلسه هم‌اندیشی مدیرکل کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و هیئت همراه با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نیز محمد دخیلی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی، شهرداد دارابی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، وحید خیابانی مسئول ستاد شاهد و امور ایثارگران این دانشگاه حضور داشتند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته