فاجعه آلودگی هوای شهر تا ۲ سال آینده/ تهویه مصنوعی هوای تهران فعلا در مرحله پژوهش است
مهدی پیرهادی در گفت و گو با خبرنگار شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: مسیر بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص آلودگی هوا باید قدری متفاوت باشد هنگاهی که به سهم منابع آلاینده که توسط مجموعههای مختلف و وسایل نقلیه منتشر میشود نگاه می کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد این آلایندگی مربوط به منابع متحرک و ۳۰ درصد دیگر مربوط به سایر منابع است که از این میزان ۱۸ درصد صنایع، ۱۲ درصد نیروگاهها و ۴ درصد مربوط به پالایشگاهها است که باید برای این موارد چه تهمیداتی در نظر گرفته شود.
وی به سهم وسایل نقلیه در ایجاد آلودگی هوای شهر اشاره کرد و افزود: در حوزه منابع منتشرکننده آلایندگی توسط وسایل نقلیه تاکسیها سهم ۲ درصدی دارند و موتورسیکلتها سهمی بیش از ۱۰ درصد، وانتها ۲ درصد، اتوبوسهای سرویس مدارس و ارگانهای دولتی ۷ درصد، کامیون و کامیونتها ۱۶ درصد را به خود اختصاص دادند.
پیرهادی با بیان این که ۲ هزارو ۳۷ هزار خودرو فرسوره سواری در شهر وجود دارد که تا دو سال دیگر رقم آنها به ۴۷۰ هزار دستگاه میرسد ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ هزار تاکسی فرسوده داریم که ظرف دو سال آینده به حدود ۵۰ هزار دستگاه میرسند؛ همچنین ۸۵ هزار وانت فرسوده داریم که تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۲۰ هزار دستگاه میرسد ۶ هزارو ۲۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده داریم که تا ۱۴۰۲ به حدود ۷ هزار میرسد. در حال حاضر ۵ هزار دستگاه فرسوده اتوبوس وجود دارد که تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۶ هزار دستگاه میرسد.
بیشتر بخوانید:
پیگیری مطالبات شهرداری از دولت به جایی نرسیده است/ حذف ردیف بودجههای مهم در شهرداری
تشکیل کمیتهای برای تدوین برنامه مبارزه با آلودگی هوای تهران
مازوت سوزی در غیاب تجدیدپذیرها/جالی خالی انرژیهای پاک در زمستان آلوده
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر این که اتوبوسهای سرویس مدارس و ارگانها در سال جاری ۳۷۰۰ دسـتگاه است که تا سال ۱۴۰۲ به چهار هزارو ۵۰۰ دستگاه میرسد و از نقش آنها ایجاد آلودگی هوا نمی توان غافل شد.
وی با بیان این که موتورسیلکت های فرسوده تا سال ۱۴۰۲ به ۲.۵ میلیون میرسد، عنوان کرد: با این تفاسیر در دوسال آینده فاجعهای در آلودگی رخ خواهد داد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی این ناوگانها در نظر گرفته نشده است.
پیرهادی با بیان این که هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن مترو در شهر کم داریم تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی وجود دارد؛ دولت باید در قالب تهاتر و سایر روشها نسبت به تهیه واگن و در اختیار گذاشتن واگنها برای شهرها اقدام کنند بی تردید باید تصمیمی عاجل در سطح ملی و هیات دولت در این حوزه گرفته شود.
وی همچنین در مورد صحبت های مهدی چمران در خصوص اجرای پروژه تهویه مصنوعی برای تهران بیان کرد: تا جایی که من درجریان هستم و می دانم برنامه تهویه هوای مصنوعی تهران فعلا در مرحله پژوهش و بررسی قرار دارد و در آینده نزدیک امکان بهره برداری از آن وجود ندارد.
انتهای پیام/