دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1398 - 12:52
میرزایی در نشست خبری:

لابی خودروسازان با دولت مانع اسقاط خودروهای فرسوده شد/ با تولید خودروهای دیزلی مخالفیم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه با تشکیل دولت دوازدهم و لابی خودروسازان، مصوبه اسقاط خودروهای تولید داخل ملغی و هیچ مصوبه‌ای برای اسقاط خودروهای تولید داخل نداریم.
کد خبر : 409114

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی میرزایی در نشست خبری که با موضوع آلودگی هوا صبح امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: مقایسه بین سال 96 و 97 نشان می‌دهد که تعداد روزهای پاک شهر تهران افزایش یافته و تعداد روزهای ناسالم کاهش داشته است.


وی افزود: در سال 2017 رتبه 15 آلوده‌ترین شهر دنیا به تهران تعلق داشت اما با اقدامات انجام شده، در سال 2018 با هشت پله ترقی در رتبه 23 قرار گرفتیم.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در خصوص آمار اسقاط خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: متأسفانه با تشکیل دولت دوازدهم و لابی خودروسازان، مصوبه اسقاط خودروهای تولید داخل ملغی و هیچ مصوبه‌ای برای اسقاط خودروهای تولید داخل نداریم.


میرزایی بیان کرد: یکی از مشکلات ما عدم اجرای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده است که دلیل آن پایین بودن ارزش گواهی اسقاط در برابر قیمت خودروهای فرسوده در بازار است. برای مثال گواهی اسقاط 250 هزار تومان است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با قیمت خودرو در بازار نیست.


وی با تأکید بر اینکه یک خودروی اسقاطی 20 تا 25 برابر خودروی عادی آلودگی ایجاد می‌کند، افزود: مصرف سوخت این خودروها نیز 2.5 برابر است.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست هشدار داد: پیش‌بینی آمار ناوگان فرسوده شهر تهران نشان می‌دهد که اگر این شرایط ادامه داشته باشد، در سال 1402 ما بیش از 677 هزار و 391 دستگاه خودروی فرسوده خواهیم داشت و از همه خطرناک‌تر موتورسیکلت‌ها هستند که در سال 1402 شمار آن به 2 میلیون و 392 هزار و 417 دستگاه خواهد رسید.


میرزایی افزود: تعویق یک ساله ماده 11 و تبصره چهار آیین‌نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک در بهمن 1357 و تعویق یک‌ساله ماده 12 قانون هوای پاک در تیر ماه 1398 چالشی جدی برای ما به وجود آورده است.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به آلودگی‌ها با منشأ دیزل گفت: در بحث آلودگی دیزل طبق بند 2-3 مصوبه 1393 استفاده از صافی فیلتر ذرات برای خودروهای سنگین الزامی است و نهایتاً در ماده 2 قانون هوای پاک هم برنامه زمانی مشخص شده است.


وی افزود: نصب پایلوت فیلتر دوده بر ۴۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی، تدوین دستورالعمل یورو ۴، سند فنی فیلتر دوده برای رتروفیت، تولید روزانه ۲۷ میلیون لیتر سوخت دیزل یورو ۴، تدوین تفاهم‌نامه پایش سوخت در جایگاه‌های دیزل، توقف صدور مجوز شماره‌گذاری خودروهای دیزلی با استاندارد آلایندگی کمتر از یورو ۴ و تهیه کتابچه آلودگی دیزل بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه هستند.


میرزایی تاکید کرد: سازمان محیط زیست با تولید خودروی دیزلی در کشور مخالف است و بررسی‌هایی را نیز در این خصوص انجام داده است و مطالعات بخش فنی ان را پیگیری می‌کند.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به فعالیت حوزه معاینه فنی نیز اشاره کرده و افزود: اجرای کامل حدود مجاز جدید معاینه فنی توسط وزارت کشور، عدم جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در کلانشهرهای دیگر به جز تهران توسط پلیس بخشی از مشکلات حوزه معاینه فنی است.


وی به اقدامات حوزه نوسازی همچون نوسازی ۷۰ هزار تاکسی از سال ۹۴ تا ۹۶ اشاره کرد و گفت: نابسامانی وضعیت تولید خودرو در کشور از جمله در بحث قیمت، ممنوعیت واردات خودرو، عدم تخصیص بودجه و مواردی از این دست مشکلات حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هستند.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته