آیا معاینه فنی معیار درستی برای تشخیص خودرو فرسوده است؟
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، طبق قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه ۱۳۹۶ که توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت موظف هستند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.
تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آییننامهای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران میرسد.
طبق این آییننامه حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدودهها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه میکند.
طبق این آییننامه حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدودهها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه میکند.
البته بنابر نظر شورای نگهبان، با توجه به اینکه راههای مطمئن دیگری به منظور احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودروها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد و از رده خارج شدن خودروها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکان، خلاف شرع شناخته شد. از این رو بنابر قانون هوای پاک، آییننامهای با موضوع تعیین سن فرسودگی باید توسط دولت تدوین و تکلیف خودروهای فرسوده مشخص میشد، لذا این آییننامه توسط دیوان عدالت اداری ابطال و اخیرا قانون جدیدی با رویکرد تردد خودروهای فرسوده به شرط داشتن معاینه فنی تصویب شد.
مقدم: ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران به دلیل وجود خودروهای فرسوده است
در همین خصوص حسین مقدم، سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفتوگو با خبرنگار شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا در خصوص محدودیت ماده ۸ قانون هوای پاک در مورد معاینه فنی خودروهای فرسوده گفت: آییننامه ماده ۸ قبلی در دیوان عدالت اداری به دلیل اینکه فقط به سن فرسودگی پرداخته بود باطل شد.
وی با اشاره به اینکه «سازمان محیط زیست پس از جلسات کارشناسی به این نتیجه رسید که به جای مطرح کردن سن خودرو موضوع معاینه فنی را مطرح کنند» ادامه داد: معاینه فنی نمیتواند خطکش یا معیار درستی برای تشخیص یک خودرو فرسوده باشد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ضمن این عنوان که یک خودروی فرسوده میتواند با انجام یک سری هزینهها معاینه فنی بگیرد اما در نهایت آن خودرو فرسوده است، افزود: خودرویی میتواند معاینه فنی بگیرد که «حداقل»های ایمنی و آلایندگی را داشته باشد.
مقدم تاکید کرد: سالهاست در وسایل نقلیه عمومی نوسازی صورت نگرفته از این رو داشتن حداقلهای آلایندگی در خودروهای فرسوده میتواند به این معنی باشد که خودرو انتشار آلایندگی دارد و در عین حال مجوز تردد دارد.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران متعلق به ۱۰ درصد خودروهای فرسوده است گفت: در نتیجه خودروهای فرسوده خیلی بیشتر از خودروهای نو آلودگی تولید میکنند.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص اینکه آلودگی هوای تهران عوامل مختلفی دارد اظهار کرد: موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس، تاکسی و خودروهای شخصی هر کدام به نوعی در ایجاد آلودگی هوای تهران سهمی دارند که باید همه دستگاهها و سازمانها و مردم کمک کنند تا تأثیر قابل توجهی روی کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.
از آنجا که قانون معاینه فنی خودروهای فرسوده الگوبرداری از کشورهای پیشرفته است و در این کشورها در ازای تردد خودروهای فرسوده مالیات «طرح مالیات سبز به اینصورت است که رانندههای خودروی فرسوده در قبال آلایندگی و مصرف انرژی بیشتر به همان میزان مالیات بیشتری پرداخت میکنند» بیشتری دریافت و این درآمد صرف مسائل محیط زیستی و کاهش آلودگی هوا میشود؛ لذا در کشورها هم میتوان در ازای مجوز تردد چنین خودروهایی از قانون مالیات سبز تبعیت کرد.
انتهای پیام/۴۱۶۱/پ
انتهای پیام/